بلایی که تستوسترون و ناندرولون بر سر شما می‌آورند

سلامت نیوز : متاسفانه این روزها مصرف خودسرانه و غیر مجاز انواع داروها، مکمل‌ها و هورمون‌ها در باشگاه‌های ورزشی، به‌خصوص در باشگاه‌های بدنسازی، رواج زیادی پیدا کرده است. برخی از جوانان ما نمی‌دانند که ممکن است با مصرف خودسرانه چنین مکمل‌ها و هورمون‌هایی چه بلایی سر سلامتی و حتی زیبایی ظاهری‌شان بیاید. یکی از مشکلات ناشی از مصرف خودسرانه داروهای هورمونی، ریزش موها است.

دکتر امیرهوشنگ احسانی، متخصص پوست و مو در گفتگو با «سلامانه» در این‌باره می‌گوید: ‌«احتمال ریزش مو یا تشدید ریزش موی مدل ارثی با مصرف هورمون‌های تستوسترون،‌ ناندرولون و داروهای آنابولیزان که در رشته بدنسازی، به‌وفور مورد استفاده قرار می‌گیرند، وجود دارد.»

دکتر احسانی تاکید می‌کند که به‌دلیل چند برابر شدن زمینه ریزش موی ارثی با مصرف این داروها و هورمون‌ها،‌ مصرف خودسرانه و بدون نظر پزشک آنها، به‌هیچ عنوان و به هیچ کدام از ورزشکاران عزیز، توصیه نمی‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به این سوال که آیا ریزش موی در اثر مصرف هورمون‌ها و داروهای مختلف بدنسازی،‌ قابل برگشت است یا نه هم گفت:‌ «هرچند که مصرف خودسرانه انواع هورمون‌ها از جمله تستوسترون به‌صورت تزریقی یا خوراکی، اصلا منطقی و قابل قبول نیست اما امکان برگشت ریزش مو با قطع داروها وجود خواهد داشت.»

این متخصص پوست و مو در ادامه یادآور شد که استفاده از هورمون‌هایی مانند تستوسترون در میان بدنسازانی که زمینه ریزش موی ارثی دارند، روند درمان ریزش موی آنها را هم کند و با مشکلاتی مواجه خواهد کرد. «حتی ممکن است در مواردی، درمان ریزش موی این افراد، چندان کارآمد هم نباشد.»

بد نیست بدانید که مشکلات جنسی،‌ نازایی و‌ ناراحتی‌های کبدی و کلیوی هم از دیگر عوارض مصرف خودسرانه و بیش از حد هورمون تستوسترون محسوب می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha