شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۹
کد خبر: 103606

مردم شیر کم چرب بخورند
سلامت نیوز : رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه بر مصرف شیر کم چرب تاکید کرد و افزود: در 9 ماه گذشته روی کیفیت نان متمرکز شدیم تا مشکل حل شود، اما نشد. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ دکتر مجید حاجی فرجی روز شنبه در نخستین همایش کشوری تغذیه سالم که در مرکز همایشهای رازی برگزار شد، گفت: دو دوره بررسی جامع الگوی مصرف در خانوارهای ایرانی در دهه‌های 70 و 80 انجام شده و گزارش آن موجود است. پیرو آن نیز سبد مطلوب غذایی ایرانیان نوشته شد که باید اجرا می‌شد. اما هنوز بسیاری از مشکلات همچنان باقی است و باز هم 20 درصد مردم مصرف کم انرژی و 40 تا 45 درصد نیز مصرف زیاد انرژی را دارند. 

وی به برنامه غنی‌سازی آرد با آهن و اسید فولیک اشاره کرد و گفت: اوایل امسال با دستور وزیر وقت بهداشت، بررسی نان در کشور آغاز شد تا بلکه بتوانیم مشکل نان را به عنوان قوت قالب حل کنیم. در این زمینه اقدامات لازم، انجام و سیاستها هم نوشته شد. اما با روی کار آمدن دولت جدید، دوباره به ما گفتند که بنشینید و ببینید که باید چه کار کنیم. 9 ماه گذشته ما روی بحث نان متمرکز شده و کار اقتصادی انجام داده‌ایم تا بلکه مشکل حل شود، اما نشد. در حال حاضر نیز سیاستهای جدید، تدوین و آماده طرح در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی است.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه با انتقاد از برخی تبلیغات در مورد مصرف مواد غذایی مختلف، گفت: بسیاری از کارخانجات تولید را قطع کرده‌اند و به واردات روی آورده‌اند. آن هم واردات و خوردنی‌هایی که جز ضرر، چیزی ندارند. باید در این زمینه تدابیر لازم در نظر گرفته شود.

حاجی فرجی درباره مصرف لبنیات پرچرب نیز گفت: مصرف‌کنندگان لبنیات پرچرب بدانند که روغن شیر نمی‌خورند، چرا که روغن شیر گرفته می‌شود و به جای آن روغن پالم به آن اضافه می‌شود. بنابراین ترجیح آن است که شیر کم چرب مصرف شود.

وی به بحث مراقبت تغذیه‌ای و پایش آن در کشور اشاره کرد و افزود: برای اجرای این برنامه‌ها نیازمند حمایت هستیم. البته استانها هم باید در این زمینه همراه شوند. بسیاری از بیماریهای غیرواگیر با مراقبتهای تغذیه‌ای به حداقل کاهش می‌یابد.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه گفت: برنامه ارزیابی وضعیت تغذیه‌ای زیرگروههای جمعیتی و عوامل تعیین‌کننده محیطی، اجتماعی و اقتصادی حدود یک سال است که به تاخیر افتاده و نیازمند پول است. حتی این برنامه را به مجلس بردیم اما هنوز نتوانسته ایم کاری در این زمینه انجام دهیم.

حاجی فرجی در ادامه افزود: 80 تا 90 درصد مردم به درجات مختلفی از کمبود ویتامین D رنج می‌برند. بنابراین تنها بحث مصرف شیر مطرح نیست. بلکه باید غنی‌سازی یک ماده غذایی با ویتامین D هم انجام شود. این موضوع را از سال 86 دنبال می‌کنیم. این برنامه هم برای اجرا آماده است.

وی در مورد نان مصرفی مردم نیز گفت: علاوه بر مباحثی نظیر جوش‌شیرین و نمک، در نان بحث بافت، سبوس و... نیز مطرح است. 30 درصد کلسیم دریافتی ما از نان تامین می‌شود. نان قوت غالب کشور است و 30 درصد انرژی افراد از آن تامین می‌شود. در این سالها نه تنها نتوانسته‌ایم نان معقول ارائه دهیم، بلکه کیفیتها نیز کاهش یافته و نان بی‌کیفیت به مردم ارائه می‌شود.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه در پایان از طراحی، تحلیل و تدوین سند ملی تغذیه و امنیت غذایی کشور خبر داد و گفت: استقرار این برنامه مهم است. تهیه جدول ترکیبات مواد غذایی نیز در کشور بسیار ضروری است. این جدول ترکیبات مواد غذایی حتی در کشورهای فقیر هم وجود دارد اما ما هنوز نتوانسته‌ایم مدل بومی خود را بنویسیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha