ثبت اطلاعات 4 هزار اهداکننده خون نادر از 26 کشور دنیا
سلامت نیوز : معاون فنی سازمان انتقال خون ایران اظهارداشت: تاکنون اطلاعات 4 هزار اهداکننده خون نادر از 26 کشور دنیا در بانک اطلاعاتی برنامه بین‌المللی خونهای نادر ثبت شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ دکتر محمد فرانوش روز شنبه در مراسم بزرگداشت روز ملی خونهای نادر که در پایگاه انتقال خون استان تهران برگزار شد، گفت: سازمان انتقال خون ایران با توجه به توانمندیهای علمی و فنی موجود، در راستای ارائه خدمات بهتر به دارندگان خونهای ملی نادر با همکاری سازمان جهانی بهداشت، استقرار برنامه ملی خونهای نادر را در نظر گرفت.

وی افزود: پس از تائید مستندات علمی و فنی فعالیتهای آزمایشگاه ایمنوهماتولوژی و انجماد خون سازمان انتقال خون توسط انجمن بین‌المللی انتقال خون طی نامه‌ای رسمی در تاریخ سوم فروردین 89، ایران عضو کارگروه علمی خونهای نادر انجمن بین‌المللی انتقال خون شد.

معاون سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه اعضای این کارگروه متشکل از پزشکان و افراد متخصص، باتجربه و فعال در موضوع تهیه و آماده‌سازی خون‌های نادر هستند، ادامه داد: بیست و یکم دی ماه به مناسبت شناسایی و تامین خون‌ کودکی با گروه خون بمبئی به نام اسراء نامگذاری شده است. عمل جراحی کودک 18 ماهه با تامین خون نادر و ارسال آن به شهر تبریز در سال 90 با موفقیت انجام شد.

به گفته فرانوش، تاکنون تعداد بسیار محدودی از افراد جامعه با این گروه خون نادر شناسایی شده‌اند و فقط این گروه کوچک می‌توانند در زمان اورژانس یا جراحی به یکدیگر خون اهدا کنند. تخمین زده می‌شود از هر دو میلیون نفر ایرانی، یک نفر دارای گروه خون بمبئی است.

وی با اشاره به اینکه اگر در بین جمعیت 1000 تا 5000 نفر جامعه آنتی‌ژن خاص خون مشاهده نشود، آن فرد دارای گروه خون کمیاب است، افزود: در صورتی که گروه خون فردی در بین پنج تا 10 هزار نفر جمعیت یک منطقه جغرافیایی که آنتی‌ژن‌های خاص را نداشته باشد، او دارای گروه خون بسیار نادر خواهد بود.

معاون فنی سازمان انتقال خون ایران تاکید کرد: هنگامی که بیماری نیاز به خون پیدا می‌کند، سرعت عمل و آماده‌سازی به موقع خون درخواستی با توجه به اینکه احتمالا آن خون همان روز یا شب مورد نیاز است، اهمیت زیادی دارد.

فرانوش با بیان اینکه به منظور کمک به تامین خون و پاسخگویی به درخواستهای جهانی، گروه بین‌المللی اهداکنندگان خون در سال 1965 توسط انجمن بین‌المللی انتقال خون پایه‌گذاری شد، گفت: وظیفه این مرکز جمع‌آوری و بروزرسانی اطلاعات از اهدا‌کنندگان خون نادر است که در سایر کشورهای عضو شناسایی می‌شود.

به گفته وی، تاکنون اطلاعات 4 هزار اهداکننده خون نادر از 26 کشور در بانک اطلاعاتی برنامه بین‌المللی خونهای نادر موجود است.

معاون فنی سازمان انتقال خون ایران در ادامه به برنامه ملی خونهای نادر اشاره کرد و افزود: در صورت نادر بودن گروه خون بیمار، تهیه خون مناسب و سازگار برای او در زمان اورژانس بسیار مشکل خواهد بود. هدف برنامه ملی اهداکنندگان خون‌های نادر، اطمینان از ارائه خدمات لازم به منظور آمادگی قبلی برای در دسترس قرار دادن خون‌های نادر در زمان نیاز است.

به گفته فرانوش، پس از شناسایی و تایید گروه خون نادر با انجام آزمایشهای تخصصی و تشکیل پرونده، با قرار دادن نام و مشخصات کامل فرد در بانک اطلاعاتی خونهای نادر کشور، لوح‌ آموزشی و هویتی و پلاک ویژه شناسایی به فرد دارای گروه خون نادر ارائه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha