حق پرستاران را بدهیم

سلامت نیوز : امسال نیز همانند سال‌های گذشته بودجه لازم برای حوزه پرستاری در لایحه بودجه 93 دیده نشده است و دو قانون مهم تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و قانون ارتقای بهره‌وری در بودجه سال آینده فاقد پیش‌بینی بودجه‌ای لازم هستند. با گذشت هفت سال از تصویب قانون تعرفه‌‌گذاری خدمات پرستاری و ارتقای بهره‌وری، هنوز این قانون اجرایی نشده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ قانون ارتقای بهره‌وری نیز از اواخر سال 87 مطرح شد و پس از تصویب از نیمه دوم سال 90 در کشور قرار بود به اجرا درآید. اما برای این قوانین بودجه لازم دیده نمی‌شود و به‌رغم قول و وعده‌هایی که همه ساله از سوی وزرای بهداشت در جهت تامین بودجه لازم برای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و قانون ارتقای بهره‌وری داده می‌شود اما همواره این بحث مغفول مانده است. براساس قانون ارتقای بهره‌وری کاهش ساعات کار، سختی کار، افزایش مرخصی پرستاران در بخش‌های مدنظر قرار می‌گیرد.

تبعات نادیده گرفتن اعتبار برای قوانین پرستاری

عضو شورای عالی نظام پرستاری با اشاره به اینکه در بودجه سال ۹۳ پرستاران به کل دیده نشده‌ و برای قوانین پرستاری، قانون ارتقای بهره‌وری و قانون تعرفه‌گذاری، اعتباری در بودجه سال ۹۳ در نظر گرفته نشده است، اظهار داشت: این در حالی است که در قانون ارتقای بهره‌وری صراحتاً ذکر شده است که بودجه این قانون، بایددر سال پیش‌بینی و برای تصویب به مجلس برود اما می‌بینیم که این اتفاق نیفتاده است. محمدشریف مقدم با ابراز تاسف از مدیریت پزشکان هیات علمی بر وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت باید قبول کند كار پزشکان هیات علمی در حوزه تخصصی خودشان است و مدیریت را به اهل فنش واگذار كنند. به اعتقاد شریف مقدم سیستم بهداشت و درمان امروز نیازمند دانش مدیریتی و افراد باتجربه و با مهارت در این حوزه است، اما متاسفانه امروز مدیریت وزارت بهداشت، دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستان‌ها به دست پزشکان هیات علمی است.

این درحالی است که مدیریت باید به اهل فنش واگذار شود. او ادامه داد: اما این دوستان به خاطر منافعی که دارند و می‌خواهند تامین شود دست از پست‌های مدیریتی بر نمی‌دارند، نتیجه‌اش همین می‌شود که می‌بینیم. شریف‌مقدم با بیان اینکه قانون تعرفه گذاری مطلقاً اجرا نمی‌شود زیرا بودجه بیشتری نیاز دارد که در سال آینده نیز بودجه‌ای برای آن پیش‌بینی نشده است، عنوان کرد: در پاسخ به دلایل عدم اجرای آن گفته می‌شود که گیر بودجه داریم اما باز می‌بینیم که اعتباری برای این قانون در بودجه سال ۹۳ در نظر نگرفته‌اند. او به تبعات نادیده گرفتن اعتبار برای قوانین پرستاری در بودجه ۹۳ اشاره کرد و افزود: وضعیت پرستاری در تمام کشور نامناسب است که نتیجه آن در ‌‌نهایت به مرگ مریض می‌انجامد. در بخش ۳۰ تخته تنها دو پرستار می‌دهند که این باعث فشار آوردن به پرستار می‌شود و شما شک نکنید که در چنین وضعیتی بیمار می‌میرد.

دبیرکل خانه پرستار خاطرنشان کرد: درصد زیادی از خسارت‌هایی که به بیماران وارد می‌شود درصد زیادی از آن به خاطر عدم توجه است. به‌طور مثال در بخش داخلی یک بیمارستان، ۳۵ مریض که ۶ نفرآن مریض ICU هستند، به‌دلیل نداشتن جای خالی در بخش مراقبت‌های ویژه به بخش داخلی انتقال داده شده‌اند و تنها توسط ۴ پرستار مراقبت می‌شوند. شریف‌مقدم علت نادیده گرفتن بودجه برای قوانین پرستاری را مربوط به نوع مدیریت وزارت بهداشت عنوان کرد و افزود: مدیریت وزارت بهداشت روز‌به‌روز نسبت به گذشته بد‌تر و وخیم‌تر می‌شود چرا که امروز دیگر آن روزهایی نیست که پزشک هیات علمی بتواند هم مدیر باشد، هم به مطب برود، هم در بخش خصوصی کار کند و هم بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی را به دستش بسپارند. به گفته شریف‌مقدم وزارت بهداشت دولت یازدهم تا الان برای پرستاران کاری نکرده است، پزشک سالاری در وزارت بهداشت در دولت‌های چپ و راست فرقی نمی‌کند و در هر دولتی وزارت بهداشت با پرستاری مشکل دارد اما در وزارت فعلی بهداشت باید بگوییم که وضعیت پزشک‌سالاری نسبت به قبل پیچیده‌تر هم شده است.

حق پرستاران را بدهیم

درهمین زمینه، سیامک مره‌صدق، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس  نقد پرستاران در این حوزه را کاملا منطقی دانست و گفت: تا به حال دو قانون برای حمایت از حوزه پیراپزشکی که شامل پرستاران میشود تصویب شده است. ولی تا به حال تنها در چند بیمارستان خصوصی به اجرا در آمده است. به گفته مره‌صدق تفاوت درآمد میان پزشکان، پرستاران، پزشکان متخصص و پزشکان متخصص حوزه‌های خصوصی سبب بی‌احترامی به شأن و ارزش پزشکان و پرستاران شده است.

در بسیاری موارد هم کسانی که رتبه‌های بهتری در آموزن‌ها دارند به سمت خاصی سوق داده می‌شوند و این باعث می‌شود سطح حوزه‌های دیگر که مغفول مانده است پایین آید. او با اشاره به اینکه بودجه امسال بودجه انقباضی است و تغییر چندانی در آن رخ نداده است، افزود: هزینه‌های پرستاری جزو هزینه‌های جاری است و اثر مستقیم روی درمان مردم دارد. به اعتقاد مره‌صدق اگر حوزه بهداشت و درمان برای دولت مهم است، باید به مسائل حوزه پرستاری که به‌طور مستقیم با درمان سروکار دارد را حل کند. قوانین پرستاری به نفع سیستم سلامت و بیماران است. پرستاران به دلیل پایین بودن درآمدشان مجبور به کار کردن در سه شیفت هستند و این موضوع به سلامت بیماران و خدمات درمانی لطمه می‌زند. او اظهار کرد: کمیسیون بهداشت و درمان مجلس پیشنهادی ارائه داده است مبنی بر افزایش مالیات بر موارد آسیب رسان، مانند سیگار،نوشابه، بستنی و دیگر تنقلات، تا درآمد‌های حاصل از این مالیات‌ها در اختیار بخش سلامت قرار گیرد.

مره‌صدق همچنین با اشاره به وصول شدن سهم بخش سلامت از هدفمندی یارانه‌ها افزود: در سیستم هدفمندی یارانه‌ها حوزه‌ای که آسیب می‌بیند، حوزه سلامت است و تورم در آن چند برابر بخش‌های دیگر است. او همچنین با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین مشتریان حوزه درمان بیمه‌ها هستند گفت: وزارت بهداشت به‌طور مستقیم باید در این زمینه سیاستگذاری کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha