یکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 103629

نظام سلامت با مشکل رو به‌روست

سلامت نیوز : القای نیازهای کاذب و غیرضروری در نظام سلامت، عدم وجود سازمان بیمه‌گر برای ایجاد رابطه سالم میان مردم و مراکز درمانی و تشخیصی و عدم وجود تفاوت معنی دار میان آزمایشگاه پاتولوژی و تشخیص طبی در رتبه‌بندی آزمایشگاه‌ها مباحثی است که در نشست خبری دیروز (21 دی) انجمن آسیب‌شناسی ایران توسط ریاست این انجمن مطرح شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ فرید کرمی با اشاره به شیوع ایجاد نیازهای کاذب در نظام سلامت و در نتیجه تحمیل هزینه‌های گزاف درمانی بر دوش مردم، رسیدگی به معایب نظام سلامت را یک ضرورت دانست و افزود: نظام سلامت امروز با یک فاجعه روبه‌روست که میوه نهال‌های کاشته شده در گذشته است. او برگزاری همایش‌های علمی با حمایت مالی آزمایشگاه یا شرکت‌های تجهیزات پزشکی را یکی از مصادیق بارز و تاثیرگذار در ایجاد نیازهای القایی در نظام سلامت دانست و توضیح داد: برخی از انجمن‌های علمی، آزمایشگاه یا شرکت خاصی را به عنوان حامی مالی خود در همایش‌های علمی معرفی می‌کنند و آزمایشگاه با شرکت در همایش و با تبلیغات القایی برای پزشکان، موجب ترویج روش‌هایی می‌شود که ممکن است مبنای علمی یا در بهترین شرایط الزام و ضرورت انجام نداشته باشند.

کرمی ادامه داد: یکی از این آزمایشگاه‌ها آزمایشگاه شخصی مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت است که نقش عمده ای در ترویج نیازهای القایی دارد. روش‌های تشخیصی بسیاری امروز وارد کشور شده و مجوز می‌گیرند که مبنای علمی ندارند و پزشکان ناخواسته روش‌ها را تجویز می‌کنند و نتیجه آن تحمیل بار مالی و هزینه اضافی بر بیمار است. رئیس انجمن پاتولوژی گفت: در آزمایشگاه‌ها باید روشی مورد استفاده قرار بگیرد که بیشترین بهره را برای بیمار داشته باشد. امروز غربالگری زنان باردار درحال انجام است.

این غربالگری لازم است اما شرایط خاص خود را دارد و همه مادران نیاز به انجام اقدامات غربالگری ندارند. او ادامه داد: اینکه چه روشی در سیستم و فعالیت درمانی ما وارد شود تنها به مراجع علمی برنمی‌گردد بلکه به سیاست‌های وزارت کشور هم برمی گردد. وزارت بهداشت موظف است که با توجه به اپیدمیولوژی بیماری‌ها و میزان شیوع بیماری‌ها باید بداندکه مشکل اصلی کشور در چه زمینه‌ای است. به گفته کرمی غربالگری جنین برای زنان جوان اصلا ضروری نیست درحالی که امروز اکثر زنان باردار بین 200 تا 300هزار تومان برای این آزمایش هزینه می‌کنند. مثال بعدی مشاوره‌های ژنتیک برای زوج‌های جوان است که صرف هزینه‌های گزاف برای جوانان و خانواده‌ها را به دنبال دارد در صورتی که من به عنوان یک متخصص اعلام می‌کنم که بسیاری از این مشاوره‌های ژنتیک جایگاه علمی ندارد و ضرورتی هم برای انجامش نیست.

او با بیان اینکه سرطان بحث بسیار مهمی در کشور ماست، گفت: به‌طور تخصصی به رشته پاتولوژی مربوط است امروزه کیتی وارد شده است که آزمایشگاهی در تهران مدعی است با یک نمونه خون و بدون هیچ‌گونه نمونه بافتی می‌تواند تعیین کند که بیمار مبتلا به سرطان است یا خیر؛ درحالی که این ادعا کاملا کذب است. رئیس انجمن پاتولوژی تصریح کرد: من به عنوان یک متخصص اعلام می‌کنم که سرطان یک بیماری نیست و آنقدر با هم متفاوت است که نمی‌توان از آن تحت یک عنوان ثابت نام برد و هرگز روشی وجود نداشته و ندارد که بتواند با یک آزمایش ابتلا به آن را مشخص کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha