یکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۸
کد خبر: 103631

شروط لازم برای اهدای خون

سلامت نیوز : دلایل مختلفی برای اهدای خون وجود دارد برای مثال ممکن است خودمان فردی را بشناسیم که نیاز به تزریق خون داشته باشد یا دوستی از ما بخواهد که به او خون بدهیم و یا اینکه خودمان تصمیم بگیریم برای آنهایی که متنظر اهدای خون هستند، داوطلبانه این کار را انجام دهیم اما در هر حال اهدای خون به هر دلیلی که باشد، کاری ضروری، مهم و انسان‌دوستانه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ نکته مهمتر در مورد این اقدام سلامت خون اهدایی است که قرار است به فردی که به آن نیاز دارد تزریق شود و جان او را نجات دهد.

 با توجه به اهمیت سالم بودن خون اهدایی شما به عنوان یک اهداکننده که زندگی تازه‌ای به یک همنوع خود هدیه می‌دهید باید چند نکته ساده را رعایت کنید که مهمترین آنها به شرح زیر است.

چه کسانی می‌توانند خون اهدا کنند؟

یکی از اصلی‌ترین شرایط برای اهدا کردن خون برخورداری از وضعیت مطلوب سلامتی و داشتن وزن کافی است. پیش از آن که خون از فرد داوطلب گرفته شود، فاکتورهایی همچون ضربان قلب، فشارخون، سطح هموگلوبین و درجه حرارت بدنش اندازه‌گیری می شود. همچنین اطلاعاتی در مورد وضعیت جسمی فرد و سبک زندگی وی به لحاظ تغذیه و فعالیت بدنی پرسیده می‌شود.

قبل از اهدای خون چه مواد خوراکی مصرف شود؟

افرادی که قصد دارند خون خود را اهدا کنند لازم است از شب قبل، وعده غذایی کافی و سالمی مصرف کنند و اگر قصد دارند در آخر روز خون اهدا کنند باید بلافاصله پیش از آن، یک وعده غذایی سالم بخورند. همچنین افراد باید از خوردن غذاهای چرب خودداری کنند زیرا باعث می‌شود خون پُرچرب شود و در این وضعیت انجام تست بیماری‌های عفونی سخت‌تر می‌شود. علاوه بر این نوشیدن مقدار کافی مایعات برای از بین رفتن لخته‌های خونی ضروری است.

پس از اهدای خون چه مواد خوراکی مصرف شود؟

پس از اهدای خون فرد باید برای جبران خون از دست رفته خود، مقدار کافی آب بنوشد. همچنین در ساعات پس از اهدای خون مصرف خوراکی‌های حاوی آهن و نوشیدن مایعات دیگر توصیه می‌شود.

اهداکننده پیش از اهدای خون به حفظ آرامش و استراحت کافی نیاز دارد

لازم است پیش از اقدام به اهدای خون، فرد از انجام فعالیت‌های سخت خودداری کند. همچنین در صورت داشتن احساس خستگی و ضعف استراحت کند تا برای اهدای خون، بدن به وضعیت عادی نزدیک شود.

بهترین فواصل زمانی برای اهدای خون چه مدت است؟

از آنجا که پس از اهدای خون بدن هشت هفته نیاز دارد تا سلول‌های خونی از دست رفته را جبران کند لازم است مدت طولانی بین موارد اهدای خون وقفه باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha