یکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۱
کد خبر: 103632

اهمیت دریاچه هامون از ارومیه کمتر نیست

سلامت نیوز : سخنگوی فراکسیون نجات دریاچه هامون با بیان اینکه وضعیت کنونی این دریاچه بحرانی است، گفت: 23 مترمکعب در ثانیه حق آبه ای است که برای دریاچه هامون در نظر گرفته شده است و این میزان باید تامین شود تا از مشکلات دریاچه کاسته شود.

میر مرادزهی در گفت و گو با پانا، با اشاره به مشکلات دریاچه هامون اظهار داشت: در جلسه ای که در مجلس داشتیم مطرح شد که با توجه به اینکه دریاچه ارومیه جزو برنامه های اولویت دار سازمان محیط زیست است، دریاچه هامون نیز که یکی از مهم ترین دریاچه های ایران است مانند دریاچه ارومیه مورد توجه قرار بگیرد چرا که هامون کمتر از دریاچه ارومیه نیست.

وضعیت دریاچه هامون بحرانی است
سخنگوی فراکسیون نجات دریاچه هامون با بیان اینکه وضعیت این دریاچه بحرانی است، تصریح کرد: تمام معیشت مردم منطقه سیستان از دریاچه هامون تامین می شود و با بی برنامگی که برای این دریاچه پیش آمده مشکلات بحرانی از جمله کم آبی به وجود آمد و در پی آن اشتغال مردم نیز از بین خواهد رفت.
این نماینده مجلس با اشاره به حضور وزیر نیرو و رئیس سازمان محیط زیست برای بازدید از دریاچه هامون گفت: درخواست کردیم که رئیس سازمان محیط زیست به اتفاق وزیر نیرو برای بررسی مشکلات دریاچه در منطقه حاضر شوند که این جلسه برگزار شد و مشکلات دریاچه هامون مورد بررسی قرار گرفت که در پی آن مقرر شد تا برنامه هایی که آب دریاچه را تأمین می کند از طریق هیرمند و احیای دریاچه فراهم شود.
23 متر مکعب در ثانیه حق‌آبه دریاچه هامون
مرادزهی با اشاره به پیگیری مشکلات دریاچه هامون تصریح کرد: 23 مترمکعب در ثانیه حق آبه ای است که برای دریاچه هامون در نظر گرفته شده است و این میزان باید تامین شود تا از مشکلات دریاچه کاسته شود.
وی یادآور شد: وزارت نیرو و سازمان محیط زیست باید اقدامات خود را در راستای ماندگاری و احیای دریاچه هامون انجام دهند تا این دریاچه تبدیل به منطقه ای خشک نشود و ما با مشکل ریزگردها در منطقه مواجه نشویم.
سخنگوی فراکسیون نجات دریاچه هامون با اشاره به مشکلات این دریاچه بر سلامتی مردم منطقه خاطرنشان کرد: باید از وجود ریزگردها در پی خشکی دریاچه هامون جلوگیری کنیم از طرفی بیماری سل در این منطقه از همه مناطق کشور بیشتر است که باید به مساله سلامتی مردم نیز توجه ویژه ای شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • فاتحی جهانتیغ ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    1 0
    قطعا"فاجعه خشک شدن هامون از دریاچه ارومیه وزاینده رودوسیعتروبرای کشورزیانبار تر است خوشبختانه با استقرار دولت جدید ودیپلماسی فعال میتوان از ظرفیتهای وزارت نیرو وامورخارجه استفاده کردباتوجه به اینکه تاجیکستان و افغانستان حدود یک هزار و ‪ ۴۰۰‬کیلومتر مرز مشترک دارندوازطرفی افغانستان مشکل کم آبی را درمرزبا تاجیکستان وولایت بدخشان افغانستان داردمیتوان آب راازرود خانه آمو دریا (جیحون ) تاجیکستان که پر آب ترین رود منطقه است برای افغانستان بصورت سوآپ ( قرارداد معاوضه اي ) بخریم ودرعوض آب رود هیرمند(هلمند) در جنوب غربی افغانستان که با گذر از مرز وارد دریاچه هامون در سیستان می‌شودکه متأسفانه در حال حاضر این دریاچه به دلایل کمبود جریان طبیعی آب از افغانستان موجب خشک شدن کامل هامون شده را تحویل بگیریم البته بحثهای معاهدات فیمابین وحق آبه نیز قویا"پیگیری شود