یکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۱
کد خبر: 103633

«کاوازاکی» ترس ندارد

سلامت نیوز : سه‌شنبه گذشته خبر شیوع یک بیماری قلبی شایع در کودکان که بیشتر منشا عفونی دارد، توجه بسیاری را به خود جلب کرد؛ بیماری‌ای به نام «کاوازاکی» که با تب بالا و عوارض پوستی بروز و با التهاب عروق قلبی تداوم می‌یابد.

البته ساعاتی بعد در همان روز، رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نه تنها وجود آمار بالایی از بیماری کاوازاکی را در ایران نفی کرد، بلکه خطر شیوع این بیماری در کشور را نیز تکذیب کرد.

دکتر محمد مهدی گویا در گفت و گو با جام جم نیز با تاکید بر بالا نبودن آمار مبتلایان به کاوازاکی در کشور، ارائه آمار مبتلایان به این بیماری را لازم ندانسته و می گوید: این بیماری شایع نیست و واکنش سیستم ایمنی در برخی از کودکان است که ممکن است نسبت به بعضی از داروها یا برخی از عفونت های ویروسی بروز پیدا کند. به گفته او، کاوازاکی در دسته بیماری های قلبی کودکان قرار می گیرد که در کنار ضایعات پوستی و مخاطی با التهاب حاد عروق خونی نیز همراه است. با این حال، این بیماری واگیر نیست و با تشخیص زودهنگام طی دو تا چهار هفته کاملا درمان می شود. به بیان دیگر در برخی کودکان ممکن است عفونت های ویروسی، سیستم ایمنی بدن را به واکنش وادار کند و عوارض پوستی همراه با ضایعات قلبی بدهد. هفته گذشته، علت شیوع این بیماری سرما و تشدید آلودگی هوا عنوان شده بود که دکتر گویا با اشاره به این موضوع تاکید می کند، علت این بیماری به سرما یا آلودگی هوا مربوط نمی شود، بلکه دلیل آن تاکنون ناشناخته باقی مانده است.

یک بیماری قلبی با منشا ناشناخته

کاوازاکی در دسته بیماری های قلبی کودکان قرار دارد، اما درمان آن تحت نظر متخصصان بیماری های عفونی صورت می گیرد، زیرا بررسی ها نشان می دهد کاوازاکی یک بیماری همراه با ضایعات و التهابات عروقی قلب است که به احتمال زیاد منشا عفونی دارد.

در واقع این بیماری ، بیش از هر چیز به واکنش سیستم ایمنی بدن بازمی گردد، اما منشا دقیق آن همچنان ناشناخته است. گرچه محققان بر بالا بودن احتمال عفونی بودن منشا آن تاکید می کنند.

البته دکتر رویا تفرشی، متخصص قلب کودکان در گفت وگو با جام جم در ارتباط با این بیماری شایع کودکان می گوید: کاوازاکی در بیشتر موارد، عروق کوچک و متوسط قلب را درگیر می کند و معمولا به علت تشخیص بیماری در این مقطع، ظرف چند هفته با استفاده از آسپیرین و داروی دیگری به نام IVIG، قبل از آن که به عروق بزرگ قلب انتشار پیدا کند، کاملا درمان می شود.

در واقع تشخیص زودهنگام بیماری، مانع از بروز تغییرات و درگیری های حاد قلبی همچون جمع شدن مایع دور قلب، تورم پرده های قلبی، اختلال خونرسانی به قلب و انفارکتوس می شود.

البته نباید فراموش کرد که اگر بیماری به مرحله آنوریسم عروق کرونر قلب یا بیرون زدگی دیواره سرخرگ قلبی برسد می تواند کشنده باشد، اما خوشبختانه این بیماری در 75 درصد موارد، در مراحل اولیه تشخیص داده شده و درمان می شود و نیاز به درمان های طولانی و سخت پیدا نمی کند.

بروز تب ناگهانی و طولانی

مهم ترین و اصلی ترین شاخص بیماری کاوازاکی تب است. به بیان دیگر، شایع ترین علامت این بیماری را باید بروز تب بالای 40 درجه، بدون هیچ عامل یا بیماری قبلی دانست که تا پنج روز ادامه پیدا می کند.

دکتر تفرشی در این باره توضیح می دهد: چنانچه تب کودک تا پنج روز با وجود مصرف داروهای استامینوفن و بروفن ادامه پیدا کند و با قرمزی و تورم چشم ها، ورم اندام ها، قرمزی و تورم لب و زبان، تغییرات پوستی در اندام ها و تورم غدد لنفاوی گردن همراه باشد باید نسبت به بروز بیماری کاوازاکی شک کرد. از آنجا که بروز این بیماری در کودکان زیر یک سال و بالای هشت سال با علائم کامل همراه نیست، علت بروز هر نوع تب ناگهانی و طولانی را در این دسته از کودکان باید ارزیابی کرد.

این متخصص قلب کودکان توصیه می کند: والدین هنگام بروز تب در کودکانشان، بویژه تب هایی که با گلودرد و سرفه همراه نیست و چند روز نیز طول می کشد از خود درمانی و دادن آنتی بیوتیک به فرزندانشان پرهیز و برای یافتن عامل تب ، به متخصصان اطفال مراجعه کنند.

فراموش نکنید کاوازاکی، یک بیماری ناشناخته است که سیستم ایمنی را مختل می کند و در بیشتر موارد با تشخیص درمان زودهنگام، استراحت و تنظیم رژیم غذایی بهبود می یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha