یك گزارش مقدماتی نشان می‌دهد ماده شیمیایی مورد استفاده در ساخت بطری شیر كودكان و سایر ظروف پلاستیكی نشكن می‌تواند با انواع مشكلات هورمونی مرتبط باشد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از واشنگتن، برخی گروههای طرفدار محیط زیست از این گزارش استقبال كرده و ان را تاییدی بر هشدارهای قبلی خود در این زمینه تلقی می‌كنند اما سازندگان این ماده شیمیایی این گزارش را مقدماتی توصیف كرده و هشدار نویسنده آن را یك نتیجه‌گیری بیش از حد نگران كننده خوانده اند.
برنامه ملی فدرال سم شناسی اعلام كرد آزمایشهای انجام شده روی موشها نشان داد هنگامی كه دوز پایین ماده شیمیایی بیسفنول آ به این حیوانات خورانده یا تزریق شد ، تومورهای پیش سرطانی ، مشكلات دستگاه ادراری و بلوغ زودرس در آنها پدیدار گشت.
درحالی كه مطالعات حیوانی اولیه فقط شواهد خطرهای تكاملی بیسفنول را نشان می‌دهد، گزارش اولیه تاكید می‌كند كه آثار احتمالی این ماده بر انسان را نمی‌توان نادیده گرفت. این گروه مركب از دانشمندان مراكز كنترل و پیشگیری از بیماریهای آمریكا ، اداره نظارت بر مواد غذایی و دارویی آمریكا و موسسه‌های بهداشت آمریكا است.
بیش از  ۹۰ درصد آمریكایی‌ها در معرض ماده بیسفنول هستند. این ماده شیمیایی از بطری آب، جدار داخلی قوطی‌ها و سایر وسایل ساخته شده از این ماده به بیرون نفوذ می‌كند.
شورای شیمی آمریكا كه نمایندگی تولیدكنندگان را به عهده دارد اعلام كرد این گزارش نگرانی جدی در مورد آثار بیسفنول بر روی رشد و نمو و تولید مثل انسان ایجاد می‌كند. شركت  Dow Chemical Co و گروه  BASF آلمان جزو سازندگان بیسفنول هستند.
این گزارش بر ضرورت انجام تحقیقات بیشتر برای در مورد مشاهده این آثار در انسان تاكید دارد.
طرفداران حفظ محیط زیست این گزارش را اولین گام به سوی ارزیابی ماده شیمیایی دانستند كه به اعتقاد آنها می‌تواند در بروز سرطان و سایر مشكلات سلامتی نقش داشته باشد.
دكتر آنیلا یاكوب از گروه كاری محیط زیست ابراز امیدواری كرد این تصمیم اداره نظارت بر مواد غذایی و دارویی آمریكا را پذیرش سمیت این ماده شیمیایی وادارد و سازندگان را بر ایجاد استاندارد ایمنی كه آسیب پذیرترین افراد جامعه را محافظت می‌كند مجبور نماید.
یافته‌های گروه سم شناسی ،بازتاب یافته‌های محققان موسسه ملی بهداشت است كه در ماه اوت تحقیقات بیشتر بر روی بیسفنول در انسانها را توصیه كردند.
اداره نظارت بر مواد غذایی و دارویی آمریكا در ماه نوامبر اعلام كرد مصرف این ماده هیچ ممنوعیت یا محدودیتی ندارد.
شبهات فزاینده درباره این ماده شیمیایی بسیاری از مصرف‌كنندگان را به سوی ظروف شیشه‌ای سوق داده و انگیزه انجام تحقیقات گردیده است.
یك نماینده دمكرات آمریكا خواستار بازنگری در مورد ایمنی بیسفنول شد.
یك سخنگوی شورای بین‌المللی فورمول كه نمایندگی سازندگان غذای كودكان را به عهده دارد اعلام كرد شواهد علمی ایمنی بیسفنول را تایید می‌كند و هیچ دولت خارجی استفاده از این ماده را محدود یا ممنوع نكرده است.
برنامه ملی سم شناسی
سازمان بهداشت كانادا نیز خطرهای بهداشتی بیسفنول را تحت بررسی قرار داده است و انتظار می‌رود طی روزهای آتی یافته‌های خود را اعلام كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha