سرمایه‌گذاری خیرین سلامت تنها به حوزه درمان منحصر نشود

سلامت نیوز : معاون مرکز تحقیقات دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه 100 درصد خیرین سلامت در کشور سرمایه‌های خود را تک بعدی در حوزه درمان هزینه می‌کنند، گفت: متاسفانه خیرین حوزه سلامت در کشور ترجیح می‌دهند سرمایه خود را در جایی هزینه کنند که عینی، نمود ظاهری و بیرونی داشته باشد و هنوز آنها در خصوص اهمیت پژوهش به درک آگاهانه نرسیده‌اند در حالی که اگر بودجه‌های خیرین در کنار بودجه‌های اختصاصی به حوزه پژوهش هدایت شود، می‌تواند در این امر، انقلابی عظیم ایجاد کند که تمام دنیا و بشریت از نتایج آن بهره ببرد.

دکتر محمد صادق آخوندی در گفت وگو با ایسنا ، سرمایه‌گذاری خیرین سلامت در حوزه پژوهش را اتفاقی بسیار مفید و تاثیرگذار دانست و افزود: اگرچه سرمایه گذاری در حوزه درمان و سلامت توسط خیرین دارای اهمیت خاص و شناخته شده است اما استفاده از نتیجه و خدمات این اقدامات تنها به افراد خاص و محدود خلاصه می‌شود در حالی که اگر این سرمایه گذاری‌ها به حوزه پژوهش هدایت شود آثارش می‌تواند کلان و بزرگ باشد که علاوه بر مردم آن کشور، تمام بشریت نیز از خدمات آن بهره ببرد.

وی در ادامه با بیان اینکه نتایج سرمایه گذاری خیرین سلامت در حوزه پژوهش ماندگارتر از سرمایه گذاری در بحث سلامت و درمان است، تصریح کرد: به عنوان مثال وقتی واکسنی برای یک بیماری تولید می‌شود اگر این امر به مسیر نهایی برسد نتیجه آن در کل جامعه بشری ماندگار خواهد بود، بنابراین لازم است خیرین حوزه سلامت به جای ساخت بیمارستان، درمانگاه و یا دادن هزینه یک بیمار خاص، سرمایه‌های خود را به حوزه پژوهش هدایت کنند. کاری که کشورهای پیشرفته به دلیل فواید اقتصادی، علمی، سلامت و غیره به آن توجه و اهمیت زیادی می دهند البته باید این نکته را نیز متذکر شد که در این کشورها اکثر پژوهش‌ها، کاربردی و به تولید منجر می‌شود اما در کشور ما این یافته تنها در حد تئوری باقی می ماند.

دکتر آخوندی همچنین با تاکید بر اینکه تصمیم گیری در حوزه سلامت کشور، تک بعدی و یک جهت را دنبال می‌کند، گفت: در حال حاضر 100 درصد سرمایه گذاری‌های خیرین سلامت در حوزه درمانی و به ساخت تجهیزات و بیمارستانها منتهی می‌شود، در حالی که بخش اعظمی از سلامت به حوزه پژوهش و فعالیت‌های تحقیقاتی مرتبط است، مثلا کشور ما هنوز نمی‌تواند فاکتورهای خونی را در داخل تولید کند. اگر خیرین سلامت به این حوزه ورود کنند باعث ارتقای سلامت در جامعه و کاهش هزینه‌های مصرفی در این زمینه خواهند شد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اینکه فرهنگ سرمایه گذاری در حوزه پژوهش در بین خیرین سلامت مشاهده نمی‌شود، یادآور شد: متاسفانه خیرین ما ترجیح می‌دهند سرمایه خود را در جایی هزینه کنند که عینی، نمود ظاهری و بیرونی دارد و به دلیل طولانی بودن پروسه کار تحقیق و پژوهش، هنوز در مورد اهمیت پژوهش، به این درک آگاهانه نرسیده‌اند در حالی که اگر بودجه‌های خیرین در کنار بودجه‌های اختصاصی قرار بگیرد می‌تواند در این امر انقلابی عظیم ایجاد کند و در این زمان توانمندی‌ها و سطح علمی کشور بالاتر خواهد رفت، اما چون اثر سرمایه گذاری در امر پژوهش غیرمستقیم است معمولا افراد حاضر نیستند در این حوزه فعال باشند.

دکتر آخوندی در پایان، فرهنگ سازی برای هدایت خیرین سلامت به حوزه پژوهش توسط مسئولان رسانه‌ها و وزارت بهداشت را ضروری دانست و گفت: البته بخش عظیمی از این بی توجهی‌های خیرین در سرمایه‌گذاری در امر پژوهش از عدم فرهنگ سازی مسئولان حوزه سلامت نشات می‌گیرد و متاسفانه هنوز نتوانستیم در حوزه توسعه و تبلیغ کار پژوهشی در کشور اقدامات موثری انجام دهیم و لازم است رسانه ها بخصوص صدا و سیما در این زمینه فرهنگ سازی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • sara ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    سلام.وقتتون بخیر. من دیدگاه نمیفرستم. دادنامه میفرستم براتون. میخوام ببینم کسی هست که به یه بنده خدایی که افتاده تو بیچارگی کمکی کنه یا نه. شخصی به نام سید جعفر حسینی سال 91 در اثر سانحه ای کارایی دو تا دستش رو از دست داد. حالا دنبال معالجه خودشه. ولی نه خودش سرمایه ای داره و نه اطرافیانش. نه تحت پوشش بیمه هست. دکتر هم گفته چندین عمل جراحی لازمه تا ببینیم میشه کاری کرد که بتونه حداقل کارهای شخصی خودش رو انجام بده.خلاصه خیلی وضعیت بدی پیدا کرده.اگه بشه یه آدم خیری پیدا بشه که هزینه اعمال جراحی این بنده خدا رو متقبل بشه گره از کارش باز میکنه. ازتون میخوام اطلاع رسانی کنید. حتما خدا هم اجر کارتون رو میده. ممنون سید جعفر 31سالشه و یک زن و دو دختر داره.اهل روستای محمودآباد واقع در شهرستان خدابنده(قیدار) در استان زنجان هست.