کودکان دیابتی برای تنظیم قند خون به حمایت والدین نیاز دارند

سلامت نیوز : کارشناس ارشد پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه کودکان در مدیریت روزانه دیابت برای رسیدن به میزان مناسب قند خون به حمایت والدین نیاز دارند، گفت: والدین ممکن است با افزایش مسوولیت خود در مدیریت روزانه دیابت، افزایش تنش و مشکل را تجربه کنند.

زهره کاظمی در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه دیابت نوع یک، بیماری مزمن و شایع دوران کودکی است، اظهار کرد: این بیماری فرایند خودایمنی است که در آن سلول‌های لوزالمعده تخریب شده و توانایی تولید انسولین را از دست می دهند.

وی با بیان این مطلب که از هر سه کودکی که در ایالات متحده متولد می شوند یکی دیابت دارد، افزود: تعداد بیماران دیابتی در ایران زیاد است و گزارشات نشان می دهد تعداد مبتلایان به دیابت نوع یک در ایران به طور تقریبی بین 5 تا 10 درصد است.

این دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران، هدف از درمان دیابت در نوجوانان و کودکان را به دست آوردن سطح نزدیک به محدوده نرمال قند خون طبیعی عنوان کرد و گفت: مهمترین عامل کنترل این بیماری رفتارهای خود مراقبتی است. پایبندی به رفتارهای خود مدیریتی در دیابت به شدت تحت تاثیر دانش و انگیزه افراد مبتلا برای انجام توصیه های درمانی است. ارتقاء اطلاعات بیماران، انگیزه ای برای مدیریت دیابت بوده که امری حیاتی است.

کاظمی ادامه داد: مطالعات متعدد در دنیا نشان داده که آموزش‌های ارایه شده به بیماران دیابتی در زمینه خود مراقبتی به شیوه‌های گوناگون سبب بهبود وضعیت متابولیکی در بیماران دیابتی شده است.

وی با اشاره به اینکه کودکان، حمایت والدین را در مدیریت روزانه دیابت برای رسیدن به میزان مناسب قندخون نیاز دارند، بیان کرد: علاوه بر وظایف معمول پرورش فرزند مسوولیت مربوط به بیماری نیز اضافه می شود و این امکان وجود دارد که والدین با افزایش مسوولیت خود در مدیریت روزانه دیابت، افزایش تنش و مشکل را تجربه کنند. تنش فرد مراقبت کننده باعث کاهش موفقیت در مدیریت دیابت کودک در منزل می شود.

کاظمی در پایان با اشاره به اینکه والدین کودکان مبتلا به دیابت تنش های بیشتری را تجربه می‌کنند، افزود: این والدین به آموزش‌هایی در مورد مراقبت از کودکانشان نیازمند هستند و باید تمرکز بر مراقبت از خانواده‌های دارای فرزند دیابتی باشد تا افرادی که نیاز به مرحله‌ای برای کنترل تنش جهت توانایی مراقبت از فرزندان دارند شناسایی شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha