یکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۰

وجود 3 گروه نادرخونی در لرستان

سلامت نیوز : مدیرکل انتقال خون لرستان از وجود 859 گروه خونی نادر در کشور خبر داد.

امیرحسین تروند در گفتوگوی با (ایسنا) ، در این باره افزود: 21 دیماه در ایران روز ملی گروههای خونی نادر نامگذاری شده و این روز به واسطه شناسایی و تأمین خون کودکی با گروه خون بمبئی به نام «اسرا» نامگذاری شده، عمل جراحی این کودک 18 ماهه با تأمین خون نادر و ارسال آن به شهر تبریز در سال 1390 با موفقیت انجام شد.

وی بیان کرد:21 دیماه هرسال درایران همه افرادیکه دارای گروههای خونی نادر هستند در همایشی در تهران جمع میشوند.

مدیرکل انتقال خون لرستان با بیان اینکه سه گروه نادر خونی در استان وجود دارد، ادامه داد: اگر در بین جمعیت یک هزارنفری جامعه، آنتی ژن خاص خون مشاهده نشود آن فرد دارای گروه خون نادر است و در صورتی که گروه خون فردی در بین 10 هزار نفر جمعیت یک منطقه جغرافیایی آنتی‌ژن یا آنتی‌ژنهای خاص را نداشته باشد، او دارای گروه خون بسیار نادر خواهد بود.

تروند با بیان اینکه تاکنون تعداد بسیار محدودی از افراد جامعه با گروه خون نادر شناسایی شدهاند و فقط این گروه کوچک می‌توانند در زمان اورژانس یا جراحی به یکدیگر خون اهداء کنند، اضافه کرد: در حال حاضر در کشور 859 تن دارای گروه خونی نادر و 55 تن نیز بسیار نادر هستند.

مدیرکل انتقال خون لرستان با تاکید بر اینکه حدود 600 آنتی‌ژن روی سطح گلبول قرمز وجود دارد که دستهبندیهای گروه خونی بر اساس تعداد این آنتیژنها صورت میگیرد، تصریح‌کرد: چنانچه شخصی آنتیژن‌های کمتر و بیشتری روی سطح گلبول قرمز نسبت به چهار گروه خونی رایج داشته باشد و علاوه برآن دارای فاکتورهایی مربوط به گروههای خونی فرعی باشند، جزء نادر محسوب میشود.

تروند با بیان اینکه اهمیت موضوع و شناسایی افرادی با گروههای خونی نادر به حدی است که خون مورد نیاز از این افراد درهنگامیکه سالم هستند گرفته و به مدت 10سال فریز و نگهداری میشود، یادآور شد: چلانو، جونیور، لانگریز، بمبئی، دافی، آنتی‌کور، KPB،RZR2 ازجمله گروههای خونی نادر هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha