دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۲
کد خبر: 103669

باید‌ها و نباید‌های شیر مدارس

سلامت نیوز : توزیع شیر از 9 آذر بین 730 هزار دانش‌آموز دوره پیش‌دبستان ،ابتدایی و دوره اول متوسطه استان تهران قرار بود آغاز شود و در مجموع 9 میلیون دانش‌آموز و کارکنان مدارس تحت پوشش قرار گیرند.اعتبار شیر رایگان مدارس از سوی وزارت آموزش‌وپرورش به مبلغ 3 میلیارد و 700 میلیون تومان تصویب شده است.در حالی توزیع شیر یارانه‌ای از ابتدای سال تحصیلی در برخی مناطق تهران و شهرستان‌ها آغاز شده است که کیفیت شیرهای توزیع شده بحث برانگیز است. توزیع شیر امسال به صورت پاستوریزه و استرلیزه در پاکت‌های 200 میلی لیتری با چربی 5/2 درصد و از شیر خام صنعتی خواهد بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ در این میان 12 دانش‌آموز مدرسه دخترانه ندای آزادی قائمشهر با نوشیدن شیر رایگان دچار مسمومیت و راهی مرکز بهداشتی و درمانی شدند. مدیرکل آموزش و پرورش مازندران گفت: شیر بین همه دانش‌آموزان مدرسه ندای آزادی توزیع شد و گویا یک بسته از شیرهای توزیع شده که بین دانش‌آموزان یک کلاس توزیع شد، مشکل داشته و به بچه‌ها احساس مسمومیت دست داد که به مرکز بهداشت اعزام می‌شوند و با درمان سرپایی ترخیص می‌شوند. محمدعلی امیری عنوان کرد: اگر مشکل از شیر تولیدی باشد، بدون شک مرکز بهداشت و اداره کل استاندارد با شرکت تولیدی برخورد قضایی خواهند کرد. با این وجود تا کنون هیچ اطلاعی از دلیل قطعی مسمومیت دانش‌آموزان و برخورد با عاملین در دسترس نیست.

معاون پشتیبانی و توسعه مدیریت آموزش و پرورش مازندران نیز با اشاره به اینکه 360 هزار دانش‌آموز و فرهنگی مازندران از شیر رایگان در مدارس استفاده می كنند و دانش‌آموزان در هفته 2 نوبت از شیر رایگان استفاده خواهند كرد، افزود: سعی می كنیم با كیفیت‌ترین شیر را در اختیار دانش‌آموزان قرار دهیم و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی نیز بر نحوه تولید آن نظارت دارد.

کیفیت پایین شیر توزیعی در مدارس

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور گفت: هرچند اخیرا تحقیقی درباره کیفیت شیرمدارس انجام شده، اما تحقیقات گذشته از پایین بودن کیفیت شیرهای توزیعی در مدارس حکایت دارد.به گزارش ایسنا مجید حاجی فرجی با اشاره به اینکه چند سال گذشته برای آن که بتوانیم شیر توزیعی در مدارس را با کلسیم و ویتامین D غنی کنیم، تحقیقی را انجام دادیم و البته کیفیت شیر مدارس پایین بود. وی افزود: بر اساس نتایج به دست آمده، شیرمدارس حتی از لحاظ درشت‌مغذی‌هایی مانند انرژی و پروتئین هم پایین بود.او اظهار داشت: توصیه ما در این زمینه آن بود که حداقل این یک وعده شیری که به دانش‌آموزان داده می‌شود، بتواند یک میان وعده‌اش را از لحاظ انرژی و پروتئین تامین کند.

بر این اساس توصیه ما به وزارتخانه‌های بهداشت و آموزش و پرورش آن بود که به دنبال از سرگرفتن توزیع شیر در مدارس، علاوه بر افزایش و ارتقای کیفیت آن بتوانیم این شیرها را با ویتامین D و کلسیم غنی کنیم و به این ترتیب غنی سازی‌مان را از سطح مدرسه آغاز کنیم. رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور گفت: غنی‌سازی شیر مدارس بی‌تردید هزینه بالایی دارد اما از آنجا که سلامت سرمایه‌های کشور مطرح است، این غنی‌سازی بسیار ارزشمند خواهد بود.نهادهای مدنی در زمینه کیفیت توزیع شیر اطلاع رسانی کننددر همین زمینه یک کارشناس آموزش و پرورش در گفت‌وگوبا آرمان با اشاره به اینکه این طرح از سال‌ها پیش شروع شده بود، اما در دو سال پایانی وزارت حاجی بابایی قطع شده بود عنوان کرد: یکی از دلایل افت تحصیلی دانش‌آموزان به‌ویژه در مناطق محروم و فقیر نخوردن صبحانه است. توزیع شیر و در صورت امکان توزیع خوراکی دیگری مانند بیسکوییت همراه شیر می‌تواند به دانش‌آموزان محروم کمی کمک کند.

مهدی بهلولی با تاکید بر اینکه اگر شیر با کیفیت خوب توزیع نشود نقض غرض است ادامه داد: کیفیت شیر توزیعی در مدارس را باید کارشناسان تغذیه بررسی کنند و اگر مسئولان می‌خواهند شیر توزیع کنند نباید صوری باشد و باید کاری جدی و اساسی انجام شود.به گفته او نیازی نیست تا در مدارس افرادی نظاره گر کیفیت شیرهای توزیعی باشند بلکه به دلیل اینکه درهر منطقه‌ای از کارخانه‌های یکسانی شیر گرفته می‌شود، بهتر است شیرهای آن کارخانه مورد بررسی کارشناس قرار گیرد. این کارشناس آموزش و پرورش ادامه داد: نهادهای مدنی اگر به کمک آموزش وپرورش بیایند و به آنها بهاد داده شود و گسترش پیدا کنند می‌توانند در این زمینه اطلاع‌رسانی کنند. نهادهای مدنی می‌توانند به مسئولان آگاهی دهند که چه می‌گذرد و به انعکاس وضعیت بپردازند تا تغذیه مناسب در میان دانش‌آموزان توزیع شود.

توزیع شیر در مدارس نباید رفع تکلیف باشد

یک کارشناس دیگر آموزش و پرورش نیز در گفت‌وگوبا آرمان دانش‌آموزان مقطع ابتدایی را در سن رشد دانست و عنوان کرد: وزارت بهداشت اخیرا با گزارشی که به روحانی داده است خواستار توزیع شیر در مدارس شد که انتظار ما این بود که آقای فانی در این کار پیش قدم شود.علی پورسلیمان با اشاره به اینکه طبق قانون توزیع شیر در مدارس در هفته نبوت و سالانه 70 نوبت باید شیر در مدارس توزیع شود، اظهار داشت: شیری که در مدارس توزیع می‌شود شیری است که با بودجه دولتی است و به همین دلیل نمی‌تواند از لحاظ کیفیت با صنایع خصوصی رقابت کند.به گفته او 60 درصد دانش‌آموزان ناهنجاری‌های اسکلتی دارند که نوع تغذیه و حرکات عامل آن است. او اظهار داشت: متاسفانه دانش‌آموزان در مناطق محروم دچار سوء تغذیه هستند، اگر قرار باشد یک سیستم تغذیه‌ای داشته باشیم و تنها رفع تکلیف نباشد، نباید تنها به این بسنده کنیم که بسته‌هایی به نام شیر توزیع می‌شود. بلکه مسئولان باید نظارت داشته باشند و تصور کنند همه دانش‌آموزان کودکان خودشان هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha