وزیر بهداشت: تعرفه‌های پزشکی سال آینده نیمه اول بهمن اعلام می‌شود

سلامت نیوز : نشست مشترک وزرای بهداشت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاونان دو وزارتخانه و رؤسای سازمان‌های بیمه‌گر درباره مسائل مشترک و ارائه راهکارهایی برای هماهنگی بیشتر در ارائه خدمات مناسب سلامت به مردم و کاهش هزینه‌های درمانی مردم برگزار شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت ؛ در این نشست مشترک علاوه بر گفت و گو و تبادل نظر درباره اهداف و وظایف مشترک دو وزارتخانه در قانون برنامه پنجم توسعه و مواد مرتبط با بخش سلامت، راهکارهای عملی برای تحقق پوشش همگانی و فراگیر سلامت و کاهش هزینه‌های درمانی از جیب مردم تصمیم گیری شد.

بر اساس این گزارش در این نشست، وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی نسبت به پیگیری جدی تأمین منابع مورد نیاز بخش سلامت، ایجاد رضایت کافی در مردم از نحوه ارائه خدمات سلامت و افزایش کیفیت خدمات تأکید کردند.

در این جلسه مقرر شد به منظور تحقق راهکارهای عملی کاهش هزینه‌های درمانی مردم، کارگروه هایی جداگانه شامل کارگروه دارو، کارگروه تعرفه و کارگروه فن آوری اطلاعات و سامانه خدمات سلامت و بیمه‌ها تشکیل شود و پس از بررسی کارشناسی موضوعات در این کارگروه‌ها و بررسی جامع مسائل، گزارش نهایی به وزرا اعلام شود و در جلسات بعدی مورد پیگیری قرار گیرد.

تحقق مطالبات مردمی، اصلی ترین هدف دولت

سید حسن هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این نشست هدف اصلی همه مسئولان دولت از جمله دو وزارتخانه را تحقق مطالب مردم عنوان کرد و با تأکید بر سرعت انجام امور گفت: وظیفه ما این است که مصمم و مقتدر در جهت تحقق اهداف نظام سلامت و ایجاد رضایتمندی در مردم حرکت کنیم.

هاشمی با اشاره به همدلی و همگرایی ایجاد شده بین همه مسئولان نظام در اولویت دادن به مقوله سلامت جامعه گفت: همه ما برای کمک به مردم هم عقیده هستیم و باید نتیجه تصمیم گیری های این گونه جلسات به طور مستقیم به زندگی مردم تأثیر گذارد و مردم طعم شیرین تغییرات را بچشند.

وزیر بهداشت بر ایجاد سه کارگروه مشترک دارو، تعرفه و فن آوری اطلاعات و سامانه خدمات سلامت به منظور تحقق پوشش همگانی سلامت و کاهش هزینه های درمانی مردم، بر تصمیم گیری و اعلام هرچه سریعتر رقم واقعی تعرفه ها در کارگروه "تعرفه" تأکید کرد و گفت: کارگروه تعرفه ها حداکثر تا نیمه اول بهمن موظف است تا رقم واقعی تعرفه‌ها را در بخش های دولتی و خصوصی اعلام کند.

هاشمی همچنین بررسی کتاب تعیین ارزش نسبی خدمات سال 89 را مورد اشاره قرار داد و از مسئولان نظام پزشکی و بیمه‌ها خواست تا با بررسی مجدد این کتاب نسبت به برآورد دقیق ارزش نسبی خدمات اقدام کنند.

وزیر بهداشت همچنین با اشاره به اهمیت کارگروه دارو گفت: دارو موضوع مهمی است که به طور مستمر و همیشگی باید مورد توجه قرار گیرد و بنابراین، این کارگروه باید تداوم داشته و همیشگی باشد.

هاشمی همچنین در خصوص کارگروه فناوری اطلاعات و سامانه خدمات سلامت و بیمه ها گفت: در حال حاضر زیرساخت های این سامانه در سازمان های مرتبط فراهم شده است و بهتر است از داشته‌های موجود در این حوزه و نیز تجارب سازمانهای بیمه گر و دیگر ارگان های مرتبط استفاده شود. وزارت بهداشت نقش ناظر و ارزیابی کننده بر این سامانه را داشته باشد.

واقعی شدن تعرفه‌ها و رضایتمندی مردم

براساس این گزارش، داوود دانش جعفری، مشاور عالی وزیر بهداشت در این نشست اظهار داشت: اگر تعرفه‌ها به صورت واقعی تعریف شوند، از نظر اقتصادی و رفاهی، رضایت مردم و ارائه دهندگان خدمت را به حداکثر می‌رسانند و در غیر این صورت یکی از این دو گروه آسیب می‌بینند.

دانش جعفری گفت: اگر تعرفه‌ها کمتر از قیمت متعادل باشد از نظر اقتصادی قیمت خدمت در بازار افزایش می‌یابد و کاهش میزان خدمت توسط عرضه کننده افزایش تقاضای خدمت توسط مصرف کننده را به دنبال دارد و اگر تعرفه‌ها بیشتر از قیمت متعادل باشد، عکس این موضوع خواهد بود. بنابراین پایین یا بالا بودن تعرفه‌ها از قیمت واقعی خود، هر دو به ضرر جامعه، مصرف کننده و عرضه کننده خدمات است.

مشاورعالی وزیر بهداشت تأکید کرد: باید قیمت خدمات را متعادل و درست تعریف کنیم.

2 اصل مهم در رضایتمندی مردم

بر اساس این گزارش ایرج فاضل، نماینده وزیر بهداشت در شورای عالی نظام پزشکی، تعیین واقعی تعرفه‌ها و سامان دادن عملکرد بیمه‌ها را بزرگترین خدمت به مردم عنوان کرد.

فاضل افزود: با تعیین نرخ واقعی تعرفه های عمومی و خصوصی رضایت مردم جلب خواهد شد.

کاهش هزینه‌ها، افزایش کیفیت و دسترسی آسان به خدمات درمانی مهمترین انتظار مردم

محمد آقاجانی، معاون درمان نیز در این نشست اظهار داشت: مردم از خدمات درمانی 3 انتظار کلی دارند.

وی کاهش هزینه های درمانی مردم، افزایش کیفیت خدمات دریافت شده و دسترسی آسان به خدمات درمانی را انتظارات مردم از وزارت بهداشت برشمرد.

وی واقعی شدن تعرفه‌ها در بخش دولتی و خصوصی را شاه بیت سه انتظار مردم دانست و گفت: با مشخص شدن قیمت واقعی تعرفه‌ها بسیاری از مشکلات مردم نیز حل خواهد شد.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: در 3 ماه گذشته در خصوص ویزیت پزشکان دولتی و خصوصی و هتلینگ اقداماتی صورت گرفته است.

آقاجانی افزود: ویزیت پزشکان عمومی بر اساس دهک 9 جامعه و ویزیت پزشکان متخصص نیز بر اساس درآمد دهک 10 جامعه تعرفه‌بندی شده است.

وی اظهار امیدواری کرد: با همکاری و حمایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان نظام پزشکی، اقدام جدی و عملی در واقعی شدن تعرفه‌ها صورت گیرد.

انجام 90 درصد خدمات درمانی به مردم در بیمارستان دولتی

ملک زاده، معاون تحقیقات و فن آوری وزیر بهداشت نیز در این نشست با بیان اینکه 90 درصد خدمات درمانی به مردم در بیمارستان های دولتی انجام می‌شود، گفت: در صورتی که تعرفه ها به صورت واقعی دیده شوند، میزان رضایتمندی مردم از نحوه ارائه خدمات در بیمارستانهای دولتی افزایش می‌یابد.

ملک زاده مهمترین راهکار برون رفت نظام سلامت از چالش های فعلی را واقعی شدن تعرفه‌ها عنوان کرد و گفت: برای رضایتمندی مردم از حوزه درمان، نیازمند تغییرات اساسی هستیم و این تغییرات در قالب واقعی شدن تعرفه ها محقق می‌شود.

کاهش پرداخت هزینه های دارویی مردم از 50 به 40 درصد

رسول دیناروند،معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو نیز گفت: با همکاری بیمه ها توانستیم بازار دارویی کشور را از 5500 میلیارد تومان در سال 91 به 8500 میلیارد تومان در سال 92 بالا ببریم و در نتیجه پرداخت هزینه دارویی از جیب مردم از حدود 50 درصد در سال 91 به حدود 40 درصد در سال 92 کاهش یافت.

دیناروند افزود: اگر بتوانیم در سال آینده 1250 میلیارد تومان در حوزه دارویی هزینه کنیم دیگر هیچ بیماری دچار مشکل جدی در پرداخت هزینه‌های دارویی نخواهد شد.

وی در ادامه بر ضرورت کنترل بر نسخ دارویی تأکید کرد و آمادگی سازمان غذا دارو را برای راه اندازی سامانه الکترونیکی نسخ دارویی با همکاری سازمانهای بیمه‌گر اعلام کرد.

وی در ادامه افزود: در صورت همکاری سازمانهای بیمه‌گر با وزارت بهداشت نسخه نویسی الکترونیکی تا سال آینده اجرایی خواهد شد.

دیناروند گفت: برنامه سازمان غذا و دارو یکسان سازی و کاهش قیمت داروهاست.

لزوم دسترسی پوشش همگانی سلامت به مردم

علیرضا دلاوری مشاور وزیر بهداشت و رئیس دبیرخانه سیاستگذاری سلامت وزارت بهداشت، نیز گفت: هدف مشترک و اصلی بیمه ها و وزارت بهداشت پوشش همگانی سلامت است.

علیرضا دلاوری گفت: با همکاری و هماهنگی سازمانهای بیمه و وزارت بهداشت می توانیم پوشش همگانی سلامت را برای مردم فراهم آوریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha