آلودگی ویروسی قوهای سرخرود/ احتمال انتقال ویروس به انسان

سلامت نیوز : عضو انجمن حمایت از حیوانات از آلودگی ویروسی قوهای تلف شده در سرخرود خبر داد و گفت: احتمال انتقال این ویروس به انسان وجود دارد و محیط بانان منطقه باید آموزشهای لازم را ببینند.

نرگس روحانی در گفتگو با مهر افزود: بازدیدهای مکرر انجمن حمایت از حیوانات از قوهای مهاجر منطقه سرخرود نشان می دهد تعدادی از قوهای تلف شده در این منطقه به نوعی ویروس آلوده هستند.

به گفته وی، برای تعیین نوع ویروس از لاشه قوهای تلف شده در منطقه نمونه برداری و به دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران انتقال داده شد و بر اساس نظر متخصصان و اعضای هیئت علمی این دانشکده آلودگی قوها به ویروس قطعی است.

تعیین نوع ویروس توسط آزمایشگاه سازمان دامپزشکی تا پایان هفته

روحانی اظهار داشت: تعیین نوع این ویروس منوط به بررسیهای تکمیلی آزمایشگاه سازمان داپزشکی است که قرار است تا پایان این هفته توسط این آزمایشگاه اعلام شود.

ویروس قطعا آنفلوانزای مرغی نیست

عضو انجمن حمایت از حیوانات تصریح کرد: بر اساس بررسیهای انجمن حواشی این منطقه تا شعاع حدود 5 کیلومتری هیچ مرغداری وجود ندارد و بر اساس آزمایشهای ابتدایی سازمان دامپزشکی این ویروس از نوع آنفلوانزای مرغی نیست.

ویروس از نوع ویروسهای مشترک بین انسان و دام است

وی افزود: بررسیهای مقدماتی نشان می دهد که این ویروس حتما از نوع ویروسهای مشترک بین انسان و حیوان است بنابراین احتمال انتقال آن به انسان وجود دارد.

روحانی با بیان اینکه قوها به ویژه قوهای جوان از پرندگان بسیار حساس نسبت به ویروسها هستند احتمال اپیدمی شدن این ویروس را در بین سایر پرندگان منطقه مانند مرغابی سانان، غازها و درناها ضعیف دانست و گفت: البته بازهم تا زمان مشخص شدن نوع دقیق ویروس چیزی معلوم نیست و امکان دارد این ویروس از نوعی باشد که سایر پرندگان را نیز درگیر کند. اما تا کنون این آلودگی در میان سایر پرندگان منطقه دیده نشده است.

تلفات قوهای سرخرود بر اثر کمبود غذا نیست/احتمالا ویروس عامل تلفات

عضو انجمن حمایت از حیوانات تصریح کرد: سالهای گذشته همواره شامل تلفات گسترده قوهای مهاجر در این منطقه بودیم اما هرگز از قوهای تلف شده نمونه برداری نشده بود و تصور می شد که این قوها در اثر کمبود غذا و یا بیماریهای انگلی که در میان پرندگان رایج است تلف می شدند. اما امسال برای نخستین بار نمونه بردای، کالبدشکافی و آزمایش نمونه ها توسط دامپزشکی در حال انجام است.

وی یاد آور شد: با توجه به نمونه برداری از لاشه های تلف شده این قوها از ذخیره چربی مناسبی برخوردارند بنابراین مشکلی از نظر تغذیه نداشته اندو این نشان می دهد که تمهیدات انجمن حمایت از پرندگان مهاجر برای نیاز های تغذیه ای این پرندگان مناسب بوده و علت تلفات کمبود غذا نیست.

سازمان محیط زیست آموزش محیط بانان و معدوم کردن لاشههای آلوده را در دستور کار قرار دهد

روحانی با بیان اینکه بسیاری از ان جی او ها و حتی سازمان محیط زیست از این موضوع و اصولا از بیماری های پاتوژنی حیواناتبی اطلاعند اظهار داشت: با توجه به قابل انتقال بودن این ویروس به انسان بایستی سازمان محیط زیست آموزش های لازم به محیط بانان منطقه و همچنین جمع اوری و معدوم کردن بهداشتی لاشه های آلوده را هر چه سریعتر در دستور کار قرار دهد.

عضو انجمن حمایت از حیوانات تأکید کرد البته انجمن تا جایی که توانسته به محیط بانان منطقه در این خصوص اطلاع رسانی کرده و آموزش های لازم را داده است.

شکارچیان دستکم به خاطر سلامتی خودشان از شکار این پرندگان دست بردارند

وی در ادامه گفت: همچنین با توجه به قابل انتقال بودن این آلودگی از حیوان به انسان و از نظر اینکه در اطراف منطقه سرخرود مجامع انساننی و روستاهای بسیاری وجود دارد شکارچیان غیر مجاز و سدجویان باید بدانند که با تماس با این گون احتمال ابتلا به ویروس مذکور که هنوز مشخص نیست چقدر م یتواند برای انسالن خطرناک باشد وجود دارد بنابراین شکارچیان به خاطر خودشان هم که شده از شکار این پرندگان دست بکشند.

روحانی در خصوص علت ابتلا به این الودگی گفت: به هرحال این قوها مسیر طولانی از سیبری تا کشورمان را پیموده اند و معلوم نیست سر راهشان به چه عوامل آلودگی ارتباط داشته اند .

عضو انجمن حمایت از حیوانات در پایان از مسئولان سازمان محیط زیست درخواست کرد هرچه سریعتر به این موضوع رسیدگی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha