مدیر اخلاق پزشکی سازمان نظام پزشکی با تاکید براینکه رویکرد سازمان به اخلاق پزشکی، دیگر آن رویکرد توصیه ای و نصیحت محور نیست؛ از تدوین آیین نامه اخلاق پزشکی خبرداد.

آیین نامه اخلاق پزشکی تدوین می شود

سلامت نیوز: مدیر اخلاق پزشکی سازمان نظام پزشکی با تاکید براینکه رویکرد سازمان به اخلاق پزشکی، دیگر آن رویکرد توصیه ای و نصیحت محور نیست؛ از تدوین آیین نامه اخلاق پزشکی خبرداد.


به گزارش خبرنگار سلامت نیوز، دکتر احسان شمسی کوشکی ، مدیر اخلاق پزشکی سازمان نظام پزشکی، در نشست خبری نخستین همایش شاغلان رشته‌های پزشکی با اشاره به احیای مجدد اداره اخلاق پزشکی در دوره جدید گفت:« با توجه به اینکه تشکیل سازمان نظام پزشکی، فلسفه اخلاقی دارد، نظام پزشکی به عنوان دیده بان حقوق بیماران و نیز حقوق جامعه پزشکی تشکیل شده است.»


وی با بیان اینکه حقوق بیماران از یک سو و حقوق جامعه پزشکی و ارائه کنندگان خدمات سلامت از سوی دیگر یک روی سکه هستند؛ گفت:«  توجه به هرکدام بدون عنایت به دیگری بی اثر خواهد بود لذا باید از حقوق این دو به صورت متعادل حمایت شود.امیدواریم با یک رویکرد کاملا علمی به این مسئله بپردازیم.رویکرد سازمان دیگر آن رویکرد توصیه ای و نصیحت محور نیست. در مراکز علمی پیشرو دنیا به این مسئله پرداخته شده است و سیاست سازمان نظام پزشکی کشور نیز حمایت از این رویکرد اخلاق علمی است.»


دکتر شمسی کوشکی با بیان اینکه مهمترین اصل اخلاقی در ارائه خدمات سلامت، ارائه خدمات استاندارد و به روز پزشکی است؛ گفت:« برنامه آموزش مداوم جامعه پزشکی، بحث کلیدی است تا به وسیله آن شرایط ارائه خدمات استاندارد را فراهم کنیم.»


وی با تاکید بر لزوم ترمیم رابطه جامعه پزشکی با جامعه گفت:« امروزه در دنیا در کنار تمام آموزش های استاندارد یک زمینه اخلاقی هم وجود دارد و تلاش ما این است که بحث الخلاق در کنار آموزش های مداوم جامعه پزشکی گنجانده شود و این نوید را به مردم می دهیم که سازمان در این دوره همت خود را برای تقویت اخلاق پزشکی گذاشته است. به جامعه پزشکی نیز این نوید را می دهیم تا همکاران پزشک بتوانند ارتباط بهتری با گیرندگان خدمت داشته باشند و به جایی برسیم که اعتماد جامعه به جامعه پزشکی بیش از پیش افزایش پیدا کند.»


مدیر اخلاق پزشکی سازمان در پاسخ به سئوالی درباره اینکه آیا آیین نامه ای برای اخلاق پزشکی تدوین شده است؛ گفت:« سازمان، آیین اخلاقی پزشکان را در دستور کار خود دارد که در آن سند تفصیلی در مورد وظایف اخلاقی پزشکان داریم. باید استاندارهای اخلاق را به پزشکان ارائه کنیم تا بتوانیم از آنها توقع رعایت آن را از جانب پزشکان داشته باشیم. »

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha