رابطه مردم با جامعه پزشکی نیازمند ترمیم اخلاقی است
سلامت نیوز : مدیر اخلاق پزشکی سازمان نظام پزشکی کشور از تدوین برنامه سه ساله اخلاق پزشکی خبر داد و افزود: رابطه مردم با جامعه پزشکی، نیازمند ترمیم اخلاقی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ دکتر احسان شمسی در نشست خبری نخستین همایش جامع علمی شاغلین حرف پزشکی که قرار است از 9 تا 11 بهمن ماه امسال در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شود، گفت: اداره اخلاق پزشکی مجددا در دوره جدید سازمان نظام پزشکی در این سازمان احیا شده است. فلسفه تشکیل سازمان نظام پزشکی، یک فلسفه اخلاقی است و این سازمان از ابتدا برای دیده‌بانی حقوق بیماران و جامعه پزشکی تشکیل شده است. حقوق بیماران و جامعه پزشکی دقیقا دو روی یک سکه هستند که توجه به هر کدام، بدون توجه به سوی دیگر، اثری در پی نخواهد داشت.

وی افزود: بر این اساس طراحی نظام سلامت باید به سمتی باشد که این دو گروه احساس کنند که به صورتی متعادل حقوقشان رعایت می‌شود. در همین راستا اداره اخلاق پزشکی سازمان نظام پزشکی احیا شده است و رویکرد آن دیگر رویکردی توصیه‌ای و نصیحت‌ محور نیست.

شمسی تاکید کرد: اخلاق پزشکی یک علم است و امروز سیاست نظام پزشکی، حمایت از این رویکرد علمی در حوزه اخلاق پزشکی است. در همین راستا باید گفت که مهم‌ترین اصل اخلاق در ارائه خدمات سلامت، ارائه خدمات استاندارد و بروز پزشکی است. ما با بحث آموزش مداوم جامعه پزشکی، شرایط ارائه خدمات استاندارد را فراهم می‌کنیم. از طرف دیگر رابطه مردم و جامعه پزشکی نیازمند ترمیم اخلاقی است. در این همایش گروههای مختلف پزشکی بر سر یک میز می‌نشینند و به این ترتیب فرصت خوبی برای ایجاد همدلی فراهم می‌شود.

وی تاکید کرد: تلاش ما آن است که در تمام آموزش‌ها، بحث اخلاق پزشکی را که بحثی بسیار پیچیده است، بگنجانیم و به این ترتیب به جایی برسیم که اعتماد به جامعه پزشکی بیش از پیش پر رنگ‌تر شود.

شمسی همچنین از اقدامات انجام شده برای تدوین برنامه عملی سه ساله (93 تا 95)، در حوزه اخلاق پزشکی در حال تدوین است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha