دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۶
کد خبر: 103718

روزهای سرد آش "ترخینه" داغ بخورید

سلامت نیوز : یک کارشناس تغذیه معتقد است: مصرف آش داغ "ترخینه" در روزهای سرد باعث می‌شود دمای مرکزی بدن افزایش یابد و میکروب‌ها نتوانند در این دما رشد و زندگی کنند.

مسعود نصیری در گفت وگو با (ایسنا) ، در خصوص مزایای استفاده از آش ترخینه که نوعی غذای محلی است، گفت: چون در تهیه ترخینه از غلات استفاده می‌شود، این غلات گرمایی که به هنگام پخت به آش داده می‌شود را در خود نگه می‌دارند و موقعی که وارد بدن فرد می‌شود دمای مرکزی بدن را بالا می برد.

وی اظهار داشت: افزایش دمای مرکزی بدن مانند شرایطی که تب ایجاد می‌کند را فراهم کرده و میکروب‌ها نمی‌توانند در این دما رشد و فعالیت کنند.

این کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد: دمای بالا ساختار پروتئینی میکروب‌ها را از بین می‌برد و باعث پیشگیری از بروز بیماری‌هایی از جمله سرماخوردگی می‌شود.

به گفته نصیری، چون در تهیه ترخینه از ماست استفاده می‌شود و ماست خاصیت اسیدی دارد، مصرف آش ترخینه باعث از بین رفتن باکتری‌های موجود در دستگاه گوارش نیز می‌شود.

وی مصرف سبزیجات خصوصا پیاز را برای پختن آش ترخینه مفید دانست و ادامه داد: وجود پیاز در آش ترخینه می‌تواند خواص ضدعفونی کننده آن را مضاعف کند.

این کارشناس تغذیه با رد این موضوع که برخی فکر می‌کنند خواص ضدباکتریایی ترخینه ناشی از میکروب‌هایی است که در حین تهیه وارد آن می‌شود، گفت: اگر در زمان تهیه ترخینه هم میکروبی وارد آن شود وقتی که خشک می‌شود و همچنین زمانی که برای پخت حرارت می‌بیند تمام میکروب‌های موجود در آن از بین می‌رود.

نصیری اضافه کرد: بخش عمده‌ای از خواص ضد سرماخوردگی ترخینه ناشی از جو روانی است که به فرد وارد می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha