هشداری دیگر درباره اثرات مخرب آلودگی هوا بر سلامت و راهکارهای وزارت بهداشت

سلامت نیوز : مشاور معاون بهداشتی وزیر بهداشت با بیان اینکه اثرات مخرب آلودگی هوا و ریزگردها بر بیماری‌ها بر کسی پوشیده نیست، گفت: به شرط آن که تصمیم‌گیران ارتباط‌شان را با مردم حفظ کنند، این موضوع را نیز می‌توان با کمک مردم حل کرد.

دکتر بهزاد دماری، رییس واحد بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت در گفت‌وگو با (ایسنا)، درباره برخی اخبار مبنی بر افزایش بروز سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی و ریوی و ارتباط آن با آلودگی هوا، گفت: مبحث آلودگی هوا از حیطه‌های مختلف برخوردار است؛ مساله ریزگردها، آلودگی هوا در شهر تهران و کلانشهرها و دیگری اتفاقی که چندی پیش در اهواز رخ داد.

وی دراین باره افزود: این مبحث بر هیچ کس پوشیده نیست که آلودگی هوا و ریزگردها بر بیماری‌ها تاثیر دارند. در این باره سوال آن است که چطور در کشور شوراهای متعددی برای کاهش آلودگی هوا وجود داشته و مصوبات خوبی هم دارند، اما این مصوبات هیچ گاه اجرایی نمی‌شوند؟

دکتر دماری در این باره افزود: وظیفه وزارت بهداشت در مقابل آلودگی هوا، اطلاع رسانی و هشدار است و به نظر می‌رسد در این زمینه وظیفه‌مان را انجام داده‌ایم. از طرف دیگر هیچ مشکلی بدون راه حل نیست. به عنوان مثال اگر به هر دلیلی سال‌های سال نمی‌توانیم از بنزین یورو 4 استفاده کنیم باید این موضوع شفاف به مردم اعلام شود و مردم نیز از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند. تجربه نشان داده در زمان‌های مختلف هر گاه از مردم کمک گرفته شده، به صحنه آمده‌ و کمک کرده‌اند. بنابراین می‌توان این موضوع را نیز حل کرد به شرط آن که تصمیم‌گیران ارتباط‌شان را با مردم حفظ کنند.

وی افزود: در مجموع هر کدام از عوامل خطر سهمی در ایجاد بیماری دارند، برخی‌ سهمی کمتر و برخی بیشتر. شکی در آن نیست که آلودگی هوا در ایجاد بیماری‌های قلبی – عروقی و تنفسی تاثیر دارد؛ به طوری که بیماران قلبی و تنفسی در روزهای آلوده مراجعات بیشتری به اورژانس‌ها دارند.

مشاور معاون بهداشتی وزیر بهداشت در پایان گفت: در اینجا نیز سوال آن است که آیا نمی‌دانیم آلودگی هوا در سلامت تاثیر دارد؟ این موضوع واضح و مشخص است، اما اکنون از این مرحله گذشته‌ایم و بحث بر روی راهکارهای کاهش آلودگی هواست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha