سه‌شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۱
کد خبر: 103730

دلایل نفخ شکم چیست ؟

سلامت نیوز : تا به حال برایتان پیش آمده است که از اول صبح احساس کنید چند سایز اضافه کرده اید؟ اگر کمی دقت کنید متوجه می شوید که دچار نفخ شده اید! حتی اگر به طور روزانه به ورزش می پردازید و برنامه سالم غذایی را رعایت می کنید، باز هم عوامل زیادی وجود دارد که باعث نفخ می شود. این عوامل کدام است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ افراط در مصرف غذاهای غنی از فیبر:همیشه به ما گفته می شود که باید از مواد غذایی حاوی فیبر استفاده کرد. در این شرایط بعضی از ما هنگامی که هنوز بدن آمادگی دریافت فیبر زیاد را ندارد، شروع می کنیم به گرفتن رژیم سالاد، غلات سبوس دار، غلات پرفیبر، میوه تازه و تنقلات.طبیعی است که با پیش گرفتن این رویه، دچار ورم یا نفخ شویم.

کربوهیدرات های دیرهضم: نفخ معده در بسیاری از موارد به علت مصرف کربوهیدرات هایی است که به کندی هضم می شود؛ به ویژه اگر بعد از مصرف موادغذایی سرشار از فیبر یا مواد نفاخ مانند مغز میوه و لوبیا باشد. در این شرایط غذاهایی را که هضم آن برای معده شما سنگین است مشخص کنید و از مصرف آن بپرهیزید.

نوشیدن سریع مایعات:مصرف آب به صورت جرعه جرعه و به طور منظم باعث حفظ سلامت سیستم گوارش می شود. خوردن سریع آب، باعث نفخ و شکم درد می شود.

 مصرف ویتامین ها و مکمل ها:آیا با شروع مصرف قرص مولتی ویتامین دچار نفخ شده اید؟ این حالت طبیعی و امری شایع است.

زیرا بسیاری از مکمل ها و ویتامین ها حاوی لاکتوز یا افزودنی های گلوتن است که گاز معده تولید می کند. بهتر است از ویتامین های طبیعی بدون لاکتوز یا گلوتن استفاده کنید یا بهتر است میوه تازه بخورید.

یبوست:فرق بین گاز در معده و یبوست به راحتی قابل تشخیص است. در صورت ابتلا به یبوست شکم سفت و دفع مدفوع مشکل ساز است. برای رفع یبوست باید مواد غذایی سرشار از فیبرهای غیرقابل حل مانند میوه ،سبزی و سبوس مصرف کنید تا به طور طبیعی شکم تخلیه شود.

شکلات انرژی زا و پودرهای ورزشی:شکلات سرشار از ۲ ماده فروکتوز و کربوهیدرات است که به سختی هضم می شود در نتیجه نفخ و گاز در معده ایجاد می کند. بهتر است قبل از ورزش از مواد غذایی کم فروکتوز، مانند ماست و پرتقال استفاده کنید.

اسید رفلکس:اگر دچار نفخ در قسمت بالای شکم شده اید که پس از خوردن غذا باعث سوزش می شود، این امر به این معناست که دچار اسید رفلکس شده اید.

این حالت اسیدی باعث ایجاد حالت تهوع، آروغ زدن و سوزش در قسمت بالای مری و گلو پس از غذا خوردن می شود. برای پیشگیری از اسید رفلکس، هنگامی که شکم خالی است از مصرف فیبر از جمله سالاد، سبزی خام و دراز کشیدن بلافاصله پس از مصرف غذا، اکیداً بپرهیزید.

چربی دور شکم:در صورت داشتن چربی اضافه دور شکم، هنگام نشستن یا غذا خوردن فشار بیشتری به شکم وارد می شود که این امر در ایجاد نفخ نقش دارد.

افرادی که اندام گلابی شکل دارند نسبت به دیگران بیشتر دچار نفخ می شوند. برای پیشگیری، پس از مصرف غذا، یک پیاده روی کوتاه داشته باشید و از دراز کشیدن بپرهیزید.

عدم تحمل لاکتوز شیر:نفخی که پس از مصرف لبنیات به وجود می آید، نشانه عدم تحمل لبنیات است، عدم تحمل لاکتوز شایع است و با مصرف ماست حاوی باکتری مفید به آسانی برطرف می شود. اما اگر به پروتئین شیر گاو حساسیت دارید به طور کلی باید مصرف لبنیات گاوی را کنار بگذارید و از لبنیات گوسفندی یا فرآورده های شیر بز استفاده کنید.

از مصرف جایگزین های شکر بپرهیزید:بیشتر مردم برای کاهش وزن از قندهای مصنوعی مانند ساکاروز، اسپارتم، استویا و... در نوشابه استفاده می کنند.

این شکرهای مصنوعی می تواند نفخ ایجاد کند زیرا حاوی ترکیب های شیمیایی است که سیستم هاضمه به سختی می تواند آن را بشکند. علاوه بر آن، بیشتر مواد مصنوعی شیرین کننده باعث افزایش اشتها می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha