سه‌شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۸
کد خبر: 103731

افسردگی زمستانه، دردسر روزهای سرد سال!

سلامت نیوز : دبیر آموزشی فدراسیون انجمن‌های روانپزشکی آسیا، با اشاره به شیوع افسردگی زمستانه در روزهای سرد سال، به بررسی علل بروز این اختلال و راهکارهای درمانی آن پرداخت.

دکتر احمد جلیلی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان اینکه افسرگی به معنای تداوم خلق غمگین است که برای مدتی طولانی همه فعالیت‌های ذهنی فرد را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، اظهار کرد: غمگینی، کم شدن انرژی، ایجاد تغییراتی در خواب و اشتها از جمله علائم بروز افسردگی هستند.

وی ادامه داد: شیوع افسردگی در فصل‌های مختلف سال، متفاوت است و اصطلاح «افسردگی زمستانی» برای افسرگی روزهای سرد سال رایج شده است. بیشتر افسردگی‌هایی که به این ترتیب جنبه فصلی دارند، در پاییز و زمستان بیشتر دیده می‌شوند.

این روانپزشک با بیان اینکه مبتلایان به اختلالات دو قطبی عود کننده در روزهای سرد سال دچار تغییر فاز از افسردگی به سرخوشی و یا برعکس می‌شوند، اظهار کرد: البته افسردگی در فصل بهار هم دیده می‌شود و علت‌های مختلفی برای بروز آن ذکر شده است. همانطور که در 24 ساعت یک شبانه‌روز ممکن است تفاوت‌هایی در خلق و خوی افراد دیده شود و به عنوان مثال برخی در هنگام صبح، سرحال‌تر از سایر اوقات روز باشند؛ ممکن است این تغییرات خلقی در تغییر فصول نیز مشاهده شود.

مشاور عالی انجمن‌ روانپزشکان ایران با بیان اینکه در چندین دهه گذشته در اروپا ادبیاتی تحت عنوان «ماه‌زدگی» رایج بود، اظهار کرد: گفته می‌شد کسانی که دچار اختلالات روانپزشکی یا حملات صرعی هستند، عود بیماری‌شان با کامل شدن قرص ماه در ارتباط است. البته چنین موردی در ایران مشاهده نشده است.

جلیلی به تئوری‌های مختلف بروز افسردگی‌های فصلی اشاره کرد و گفت: از افزایش یا کاهش ترشح ملاتونین گرفته تا طولانی یا کوتاه شدن طول شب، تغییرات در خواب افراد، اشتها و اضافه وزن در فصل زمستان برای بروز این نوع از افسردگی ذکر می‌شود که البته این افزایش وزن و زیاد شدن اشتها برای همه افراد یکسان نیست، اما با فرا رسیدن فصل بهار سیر نزولی به خود می‌گیرد.

وی ضمن تاکید بر اینکه مکانیزم دقیق ایجاد این اختلالات هنوز شناخته شده نیست، اظهار کرد: افرادی مبتلا به افسردگی زمستانی می‌شوند که استعداد ابتلا به اختلالات خلقی را دارا بوده و یا مبتلا به آن هستند.

این روانپزشک در ادامه به راهکارهای پیشگیری و درمان بروز افسردگی‌های فصلی پرداخت و گفت: البته مبتلایان به اختلالات دو قطبی یا تک قطبی عودکننده در مقاطع زمانی در سلامت هستند، اما در برخی مواقع دچار عود اختلال می‌شوند. درمان‌های کنونی روانپزشکی داروهایی را تحت عنوان «تنظیم‌کننده‌های خلق» توصیه می‌کنند که البته پزشک این داروها را برای زمانی که بیمارشان هیچ علامتی ندارد نیز ادامه می‌دهد تا بیماری او عود نکند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha