سه‌شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۱
کد خبر: 103738

مواد مغذی برای خانم‌های باردار

سلامت نیوز : در دوره بارداری نیاز خانم‌ها به ویتامین‌ها و مواد معدنی بیشتر می‌شود. در این مقاله 5 ویتامین و ماده معدنی ضروری برای خانم‌های باردار را عنوان می‌کنیم که می‌شود با مصرف مواد غذایی مناسب تامین کرد.

ویتامین B9

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ از همان اولین روزهای بارداری جذب ویتامین B9 که فولات یا اسیدفولیک نیز نامیده می‌شود جزو واجبات برنامه غذایی خانم‌های باردار محسوب می‌شود. به خاطر اینکه این ویتامین در رشد سیستم عصبی و سلول‌های مغز جنین شرکت دارد. توجه داشته باشید که کمبود این ویتامین باعث ناهنجاری عصبی، افزایش خطر زایمان پیش از موعد و فشارخون بارداری می‌شود.مواد غذایی حاوی ویتامین B9: این ویتامین به‌ویژه در سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج، کلم، کاهو، ماش، شاهی و غیره، آجیل‌ها، آووکادو، بادام، میوه‌های بزرگ آبدار مانند طالبی، عدس و تخم‌مرغ وجود دارد. توجه داشته باشید که مصرف مکمل ویتامین B9 نیز معمولاً قبل از بارداری و در آغاز دوره بارداری لازم است.

یُد

مصرف ید برای خانم‌های باردار ضروری است به خاطر اینکه به عملکرد خوب تیروئید کمک می‌کند. باید بدانید که هورمون‌های تیروئیدی باعث تضمین عملکرد خوب مغز جنین می‌شود. جنین در شکم مادر نیاز به ید بیشتری دارد به خاطر اینکه بدون آن نمی‌تواند هورمون‌های خاص خود را بسازد.نیازهای روزانه خانم‌های باردار به ید: 200 میکروگرم در روز. مواد غذایی حاوی ید: مواد غذایی دریایی، محصولات لبنی، تخم‌مرغ حاوی ید می‌باشد. نمک یددار نیز یکی از منابع غنی تامین کننده ید بدن است.

آهن برای مقابله با بیماری‌ها

اکثر خانم‌های باردار از کمبود آهن رنج می‌برند. متأسفانه کمبود آهن نیز باعث احساس خستگی و کاهش مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها می‌شود.نیازهای روزانه خانم‌های باردار به آهن: 25 تا 35 میلی‌گرم در روز به خصوص در 6 ماه آخر بارداری.مواد غذایی حاوی آهن: گوشت قرمز، ماهی و گوشت بوقلمون که حاوی آهن هِم هستند یعنی آهنی که به خوبی جذب بدن می‌شود. علاوه بر این حبوبات نیز حاوی آهن غیر هِم می‌باشند که کمتر جذب بدن می‌شود. تخم‌مرغ هم برای تامین آهن موثر است. البته توجه داشته باشید که خانم‌های باردار باید تخم‌مرغ کاملا پخته شده میل کنند تا خطر مسمومیت و بیماری‌های احتمالی کاهش یابد. حواستان باشد که مصرف ویتامین C(میوه و سبزیجات تازه) باعث جذب هر چه بیشتر آهن می‌شود و نوشیدن چای، قهوه و نوشابه‌های گازدار مانع از جذب بالای این ماده معدنی می‌شود.

کلسیم

کلسیم برای ساخت استخوان‌ها و دندان‌های نوزادان لازم و ضروری است. اگر مادران آینده به اندازه کافی کلسیم جذب نکنند مجبورند از استخوان‌های خود برداشت ‌کنند. برای همین هم خطر پوکی استخوان در خانم‌های جوان بیشتر است.

نیازهای روزانه خانم‌های باردار به کلسیم: 1 گرم در روز از سه ماهه سوم.

مواد غذایی حاوی کلسیم: محصولات لبنی به خصوص پنیر سفید، پنیر بز، خامه تازه، ماست، شیر گاو. مصرف روزانه 3 تا 4 محصول لبنی نیاز روزانه را تامین می‌کند.

ویتامین D

ویتامین D برای خانم‌های باردار لازم است به خاطر اینکه باعث جذب بیشتر کلسیم و تثبیت آن در استخوان‌ها می‌شود. جذب کافی این ویتامین باعث می‌شود نوزادان در ماههای اول زندگی خود به میزان کافی ویتامین D داشته باشند. نیازهای روزانه خانم‌های باردار به ویتامین D: 10 میکروگرم در روز. مواد غذایی حاوی ویتامین D: ویتامین D به میزان کمی‌در مواد غذایی نیز وجود دارد. بهترین منابع غذایی این ویتامین ماهی آزاد، روغن جگر ماهی، زرده تخم‌مرغ، جوانه گندم و کره می‌باشد. بدن ما ویتامین D مورد نیازش را از تأثیر اشعه‌های ماورای بنفش روی پوست تولید می‌کند. قرار گرفتن در معرض خورشید برای خانم‌های باردار لازم است تا بتوانند ویتامین D مورد نیازشان را تامین کنند. توجه داشته باشید که به دلیل شایع بودن کمبود ویتامین D در دوره بارداری پزشکان معمولاً مکمل این ویتامین را تجویز می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha