پیاده‌روی بهترین ورزش در افزایش تراکم استخوان

سلامت نیوز : یک فوق تخصص روماتولوژی با بیان اینکه پیاده روی بهترین ورزش در افزایش تراکم استخوان است، گفت: در حوالی بلوغ که رشد سریع اسکلتی اتفاق می‌افتد اگر تغذیه مناسب نباشد، فرد در بزرگسالی به پوکی استخوان مبتلا شده که این عارضه در دختران شایعتر است.

دکتر خسرو رحمانی در گفت وگو با ایسنا ، با بیان اینکه عوامل متعددی در پوکی استخوان کودکان نقش دارد، افزود: کاهش مصرف کلسیم و ویتامین D، مصرف برخی داروها مثل کورتون و سیکلوسپورین، بیماری‌های مزمن کبدی، بی‌حرکتی طولانی، آسیب‌های استرس زا نظیر سوختگی‌ها و سایر استرس‌های طولانی از مهمترین عوامل در ایجاد پوکی استخوان محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: مصرف داروهایی مثل کورتون، برخی از بیماری‌های هورمونی مثل پرکاری غده پاراتیروئید، پرکاری غده فوق کلیوی، بیماری‌های التهابی روده و استرس‌های طولانی مدت از دیگر عواملی هستند که باعث تحلیل استخوان می‌شوند.

این فوق تخصص روماتولوژی با بیان این مطلب که برخی از بیماری‌ها مانند دیابت و چاقی نیز موجب تشدید روند پوکی استخوان در بزرگسالان می‌شود، گفت: نوزادانی که به طور پیش رس متولد می‌شوند، فرصت برای ذخیره کلسیم از مادر را ندارند و چنانچه در دوره نوزادی این نقص با تغذیه صحیح جبران نشود، احتمال کم بودن غلظت استخوان در دوران کودکی و نوجوانی و بزرگسالی افزایش می‌یابد.

خسروی با اشاره به اینکه پیاده روی بهترین ورزش در افزایش تراکم استخوان است، افزود: در حوالی بلوغ که رشد سریع اسکلتی اتفاق می‌افتد اگر تغذیه مناسب نباشد فرد در بزرگسالی به پوکی استخوان مبتلا شده که این عارضه در دختران شایعتر است.

وی توصیه کرد: دریافت کلسیم قبل از 10 سالگی، روزانه 800 میلی گرم و پس از آن تا بلوغ و جوانی روزانه 1200 میلی گرم و در بزرگسالی روزانه 1000 میلی گرم کلسیم برای هر فرد ضروری است که حدودا این میزان در نیم تا یک لیتر شیر یا سایر فراورده‌های لبنی (به میزان 4 واحد در روز) وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha