پنجشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 10374

در حالی كه ۵ ماه از موضع‌گیری وزارت بهداشت در مورد تایید یا عدم‌تایید شربت تریاك پس از انجام تحقیقات لازم می‌گذرد، جانشین دبیر كل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر در شرایطی خبر از تایید قطعى این دارو توسط وزارت بهداشت می‌دهد.


با این حال و علی رغم اعلام این خبر مسئولان وزارت بهداشت از اعلام چنین خبری كاملا اظهار بی‌اطلاعی می‌كنند و معتقدند این دارو هنوز در مراحل تحقیق بوده و به‌طور رسمی تایید آن اعلام نشده است.

مدیركل درمان ستاد مبارزه با مواد‌مخدر نیز گفت: وزارت بهداشت شربت تریاك را تایید كرد و با تدوین پروتكل درمانی آن دوره آزمایشی درمان هزار معتاد با این دارو از هفته آینده آغاز می‌شود.

سعید صفاتیان افزود: بر این اساس قرار است مركز ملی مطالعات اعتیاد وابسته به دانشگاه علوم پزشكی تهران پروتكل پژوهشی درمان با شربت تریاك را به ستاد مبارزه با مواد‌مخدر بدهد تا درمان معتادان آغاز شود.

وی ادامه داد: داروی شربت تریاك در كشور تولید شده و مراكز درمان معتادان با شربت تریاك نیز مشخص شده است كه پس از تدوین پروتكل پژوهشی این دارو، درمان حدود هزار معتاد از هفته آینده آغاز می‌شود، البته ممكن است در روزهای اول تعداد كمتری از معتادان تریاكی زیر پوشش درمان با شربت تریاك قرار بگیرند و احتمالاً طی یك برنامه یك ماهه حدود هزار معتاد زیر پوشش درمان با شربت تریاك‌می‌روند.

با این حال  وزیر بهداشت آبان ماه گذشته با بیان اینكه شربت تریاك یك بعد علمی دارد و یك بعد اجتماعی و بعد از بررسی این ابعاد می‌توان در مورد استفاده از آن در كل كشور تصمیم گرفت، گفته بود: طبق مصوبه ستاد مبارزه با مواد‌مخدر ما در وزارت بهداشت موظف شدیم بررسی‌های‌ علمی را در مورد شربت تریاك انجام دهیم كه در حال انجام است و نتیجه آن از سوی همكاران مسئول حوزه دارویی به ستاد اعلام می‌شود.

دكتر كامران باقری لنكرانی همچنین از بررسی عوارض این شربت سخن گفته بود: « از نظر علمی باید بررسی شود كه عوارض شربت تریاك چیست و چه آثاری در فرد ایجاد می‌كند و آیا ما مجاز هستیم این آثار را بپذیریم یا نه. اینكه ما مجاز هستیم  برای همه معتادان از شربت تریاك استفاده كنیم موضوع تحقیقاتی است كه در وزارت بهداشت در حال انجام است.»

در چنین شرایطی، دكتر مهرداد رضایی، مدیر‌ روابط عمومی معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت‌ با بیان اینكه این دارو در حال حاضر در حال پشت سر گذاشتن مراحل تایید وزارت بهداشت است به همشهری می‌گوید:  هم اكنون مدارك  شربت تریاك  به اداره كل نظارت بر دارو و مواد‌مخدر وزارت بهداشت داده و اكنون شورای بررسی و تدوین فهرست دارویی كشور در مورد ورود این دارو به فهرست داروهای رسمی باید نظر بدهد.

وی ادامه می‌دهد: اگر نظر این شورا مثبت باشد، بررسی اداره كل نظارت بر دارو و مواد‌مخدر وزارت بهداشت هم وارد مرحله نهایی شده و در واقع به اتمام می‌رسد و آن‌ وقت است كه پروانه این دارو صادر شده و شربت تریاك برای توزیع وارد بازار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha