پنجشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 10375

یک ماده شیمیایی در برخی از بسته‌ها و بطری‌های پلاستیکی مواد خوراکی و نوشیدنی از جمله بطری‌های شیر کودکان ممکن است با بلوغ زودرس و سرطان پروستات و پستان ارتباط داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز بر اساس یافته‌های برنامه‌ سم‌شناسی ملی که بخشی از موسسه‌های بهداشت ملی آمریکا است، یک نماینده ارشد دموکرات کنگره آمریکا از سازمان غذا و داروی آمریکا درخواست کرد که ایمنی ماده شیمیایی بیسفنول A را در فرآورده‌هایی که مورد استفاده نوزدان و کودکان است، مورد ملاحظه مجدد قرار دهد.

این ماده شیمیایی که که BPA نیز نامیده می‌شود، در بسیاری از بطری‌های شیر کودکان و پوشش پلاستیکی قوطی‌های شیر نوزادان به کار می‌رود.

برنامه سم‌شناسی ملی ٱمریکا درباره این ماده گفته است: "با میزان فعلی قرارگیری در معرض این ماده، در مورد اثرات رفتاری و عصبی آن در جنین‌ها، نوزادان و کودکان نگرانی وجود دارد. این نگرانی‌ها بر اساس اثرات این ماده در ایجاد سرطان در غده پروستات،پستان و بلوغ زودرس در دخترها است."

بر اساس یافته‌های برنامه ملی سم‌شناسی موش‌های آزمایشگاهی  که در معرض میزان‌های از BPA مشابه میزانی که انسان‌‌ها به طور معمول در معرض آن هستند، قرار می‌گیرند، از جمله دچار ضایعاتی پیش‌سرطانی در پروستات و غدد پستانی می‌شوند.

این سازمان همچنین می‌گوید: "نمی‌توان تاثیر بیسفنول A را بر رشد و نمو انسانی رد کرد و نیاز به پژوهش بیشتری در این مورد  وجود دارد."

بیسفنول A برای تولید پلاستیک‌های پلی‌کربناتی و رزین‌های اپوکسی به کار می‌‌رود، و در بسته‌هایی مواد غذایی و نوشیدنی و نیز در سی‌دی‌ها و برخی ابزارهای پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فعالان زیست‌محیطی مدت‌هاست که در مورد خطرات این ماده شیمیایی هشدار داده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha