پنجشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 10376

كمبود داروهای خاص از جمله ساندیمون در روزهای اخیر كه اعتراض گسترده بیماران را به همراه داشت، بار دیگر نابسامانی‌ها در بازار دارویی كشور را به رخ كشید.

درحالی كه وزارت بهداشت با این استدلال كه برخی داروها تولیدات داخلی دارند،یارانه داروهای مشابه خارجی آنها را كم‌كرده، كارشناسان تاكید می‌كنند تا وقتی متخصصانی كه داروها را تجویز می‌كنند، نسبت به داروهای تولید داخل اعتماد و شناخت كافی نداشته باشند، از بیماران نمی‌توان انتظار داشت دست از داروهایی كه سال‌هاست زندگی خود را وابسته به آن دیده‌اند،  بردارند.

به این ترتیب، كارشناسان بر این عقیده‌اند كه اگر یك داروی داخلی، از هر لحاظ، مناسب و موثر باشد و تمام تاییدیه‌های داخلی را هم داشته باشد اما توسط پزشك معالج تجویز نشود، هیچ جایگاهی در بین مصرف كنندگان نخواهد داشت.

چنانكه به گفته دكتر سیدحمید خویی، عضو هیأت علمی‌دانشكده داروسازی دانشگاه علوم پزشكی تهران و رئیس انجمن علمی‌داروسازان ایران، برای مقبولیت یك دارو نزد بیماران، تنها تایید پزشك معالج لازم است و آنها حاضرند تا فرش زیر پای خودشان را هم برای تامین آنچه پزشك تجویزكرده، بفروشند.

این نكته‌ای است كه مسئولان وزارت بهداشت هم بر آن تاكید دارند.

دكتر رسول دیناروند، معاون غذا و داروی وزارت بهداشت در گفتگو با ایسنا با اشاره به بروز برخی كمبودها در زمینه دارو در مواقعی از سال گفت: در این زمینه، مشكل اصلی از سوی بیماران به وجود نمی‌آید بلكه ایراد به پزشكانی وارد است كه در نسخه نویسی،  اصول منطقی را رعایت نكرده و نسبت به تجویز دارویی خاص اصرار دارند.

بیماران چه گناهی دارند؟

بیشترین دلیلی كه سبب شده است تا نابسامانی در بازار دارویی شدت گیرد، تجویز داروهایی است كه تا بیش از این تنها نمونه خارجی آن در بازار وجود داشت اما تولید نمونه‌های مناسب داخلی كه كارایی مشابه‌ای هم دارند، سبب شده تا یارانه نوع خارجی آن توسط وزارت بهداشت تعدیل شود. تعدیل یارانه‌ها، افزایش قیمت انواع خارجی را به دنبال داشته است، در حالی كه پزشكان معالج، هنوز نوع خارجی را تجویز می‌كنند. در این میان، بیماران مانده‌اند و هزینه‌هایی كه بسیاری از آنها نمی‌توانند از پس آن  برآیند.

دكتر سیدحمید خویی، به این مسئله، نكته دیگری را هم اضافه می‌كند: گاهی مشكل اینجاست كه پشت سر برخی از این پزشك‌ها، شركت‌های چند ملیتی هستند كه جلوی تجویز داروهای ساخت داخل را می‌گیرند و بر نوع داروی تجویزی این پزشكان تاثیرگذارند.

دكتر خویی اضافه می‌كند: البته نمی‌توان گفت تمام داروهای ساخت داخل مشابه انواع خارجی موثرند و هر دارویی در ایران ساخته می‌شود، هیچ اشكالی ندارد، چرا كه بسیاری از این داروها حقیقتا، هنوز مراحل بالینی را طی نكرده‌اند و گاهی هم عدم‌اطلاع رسانی دقیق در مورد طی مراحل تحقیقاتی و بالینی موفق یك دارو سبب می‌شود تا پزشكان، نمونه‌هایی كه آزمایش خود را پس داده‌اند و اكثرا خارجی هستند  تجویزكنند.

وزارت بهداشت، مسئول اطلاع‌رسانی به پزشكان نیست

بعضی از داروها مثل ساندیمون، مشابه ایرانی مناسبی مثل ایمونورال دارد كه نه تنها وزارت بهداشت آن راتایید كرده است بلكه انجمن دیالیز ایران نیز مصرف آن را برای بیماران كلیوی مناسب دانسته است اما برخی از پزشكان همچنان بر تجویز نوع خارجی اصرار دارند.

رئیس انجمن علمی‌داروسازان ایران معتقد است: این اصرار به این دلیل است كه پزشكان هنوز نمونه داخلی را به خوبی نمی‌شناسند و از خصوصیات آن به طور كامل مطلع نیستند.

به این ترتیب، كارشناسان  معتقدند: در مورد داروهای ایرانی، اطلاع رسانی ناكافی به پزشكان سبب می‌شود تا آنها نتوانند با خیال راحت آن را تجویز كنند.

دكتر مهرداد رضایی، مدیراطلاع رسانی معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت، با اشاره به اینكه وزارت بهداشت، وظیفه اطلاع رسانی در رابطه با داروها را ندارد، به همشهری می‌گوید: وزارت بهداشت تنها وظیفه بررسی سلامت و موثر بودن دارو برای تایید آن را به‌عهده دارد و اطلاع رسانی در رابطه با دارو به‌عهده تولید كننده داخلی آن است.

وی ادامه می‌دهد: وزارت بهداشت، طبق اصول خاصی، كارایی و عوارض دارو را می‌سنجد و داروها تنها با تایید وزارت بهداشت می‌توانند روانه بازار شوند اما اطلاع رسانی به پزشكان، بردوش كارخانه سازنده دارو است.

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت، ضمن بیان این‌كه بی‌اعتنایی پزشكان و مردم به داروهای ایرانی، از چالش‌های مهم نظام دارویی كشور است كه وزارت بهداشت برای حل این معضل نیز در سال‌جاری، برنامه‌ریزی‌های مفصلی كرده است، گفت: در سال ۸۷ برای مقابله با این چالش هم برنامه‌های مشخصی وجود دارد، چنانكه برای نخستین بار، معاونت آموزشی و معاونت درمان دانشگاه‌ها در امر ارزیابی نسخ پزشكی دخیل شده‌اند تا به این ترتیب از میزان تجویز و مصرف نابه‌جای دارو در جامعه پزشكی و مردم جلوگیری شود.

آیا این معضل در سال ۸۷ حل خواهد شد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha