سه‌شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۳
کد خبر: 103766

تولید ۱۰۰ درصد دارو در کشور اشتباه است

سلامت نیوز : رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه فکر تولید ۱۰۰درصد داروی داخلی منطقی نیست،گفت: زیرا داروی جدید در دنیا تولید می‌شود و بیماران و پزشکان ایرانی مشتری داروهای خارجی هستند ولی باید تراز صادرات دارویی کشور نسبت به واردات مثبت شود.

رسول دیناروند در گفت‌وگو با تسنیم، درباره این مسئله که برخی از کارشناسان دارویی منتقد این مقوله هستند که عنوان می‌کنند 97 درصد تولید دارو در داخل کشور صحیح نیست و بیشتر یک آمار خودمانی بین تولیدکنندگان دارو در داخل کشور است، اظهار داشت: مسلماً چنین چیزی اصلاً منطق ندارد و اصلاً نباید کسی فکر کند که 100 درصد دارویی این کشور باید در داخل کشور تولید شود. سیاستی که براین اساس از صنعت درخواست کرده ایم آن است که سهم صنعت داخلی از صادرات نسبت به واردات که همکنون فاصله زیادی دارد کاهش یابد و باید تراز آن مثبت شود.

وی با تشریح مثبت شدن تراز صاردات دارویی کشور عنوان کرد: مثبت شدن صادرات دارویی کشور یک آرزویی دست نیافتنی نیست و کشورهای که مشابه ما بودند و حتی پایین تر از ایران بودند به تراز مثبت دارویی رسیده اند، به نظر بنده جمهوری اسلامی نیز می‌تواند به این تراز مثبت دارویی در صادرات دست پیدا کند.

دیناروند تصریح کرد: در ایران تقریباً 650 میلیون دلار دارو وارد کشور می‌شود که این داروها اصلاً تولید داخل ندارد، الیته شرکت‌های در ایران در حال تلاش هستند تا این داروها را تولید کنند و می‌توانیم به این مسئله نیز دست پیدا کنیم ولی نمی‌خواهیم واردات دارو را به صفر برسانیم زیرا دارو جدید در دنیا تولید می‌شود و بیماران و پزشکان ایرانی نیز مشتری این داروهای خارجی هستند.

رئیس سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: ولی زمانی واردات دارو به نفع کشور تعریف خواهد شد که بیش از جایگزین کردن واردات با تولید؛ به فکر صاردات دارو باشیم و صنعتی در ایران «پا» بگیرد که این صنعت در این فکر باشد که 20 میلیون دارو در داخل بفروشد ولی در خارج از کشور 200 میلیون دلار دارو صادر و بفروشد و ما باید به این سمت برویم و در حال حاضر نیز تفکر تسخیر بازارهای دارویی جهان در شرکت‌های دانش بنیان دارویی داخلی دیده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha