مدیر اخلاق پزشکی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه برچسب زنی مقدمه ای برای تبعیض می شود؛ از محتوای درس اخلاق پزشکی در دوره آموزشی دانشجویان پزشکی و دانشجویان تخصص که بسیار ضعیف طراحی شده است انتقاد کرد و گفت: «در برنامه استراتژیک اخلاق پزشکی کشور که اکنون فرهنگستان علوم پزشکی در حال تدوین آن است و در این تدوین به آنها کمک می کنم؛ تلاش شده است این برنامه اصلاح شود»

محتوای درس اخلاق پزشکی ضعیف است/ تبعیض علیه مبتلایان ایدز توسط برخی پزشکان

سلامت نیوز: مدیر اخلاق پزشکی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه برچسب زنی مقدمه ای برای تبعیض می شود؛ از عدم پذیرش بیماران مبتلا به اچ آی وی/ایدز و یا مهاجران اهل افغانستان از سوی برخی پزشکان انتقاد کرد.


دکتر احسان شمسی کوشکی در  گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، درباره برخورد بد بسیاری از پزشکان و حِرَف پزشکی با بیماران مبتلا به اچ آی وی/ایدز گفت:« محتوای درس اخلاق پزشکی در دوره آموزشی دانشجویان پزشکی و دانشجویان تخصص ما، بسیار ضعیف طراحی شده است و برخی دانشگاه ها بهتر عمل می کنند اما برخی عملکرد خوبی در این زمینه ندارند. در واقع آموزش دوره عمومی باید بتواند پزشک را توانمند کند برای اینکه خدمت خوبی ارائه دهد ولی این مسئله کاملا اجرا نشده است و ما به دانشجویان مان در دوره پزشکی آموزش های خوبی در این زمینه نمی دهیم.»


وی ادامه داد:« در برنامه استراتژیک اخلاق پزشکی کشور که اکنون فرهنگستان علوم پزشکی در حال تدوین آن است و در این تدوین به آنها کمک می کنم؛ تلاش شده است این برنامه اصلاح شود.»


مدیر اخلاق پزشکی سازمان نظام پزشکی تاکید کرد:« نباید هیچ فرق و تبعیضی میان بیماران مبتلا به اچ آی وی/ایدز با سایر بیماران بگذاریم. برخی از مسائل ناشی از نوع بیماری است به عنوان مثال ممکن است در یک شرایطی بیمار را ایزوله کنیم ولی اینکه در بیمارستان ها بیماران را لیبل می کنند و بالای تخت بیمار یک علامت قرمز می زنند بسیار غیراخلاقی است.»


وی ادامه داد:« دنیا با رفع تبعیض علیه مبتلایان به اچ آی وی/ ایدز این مشکل را حل کرده است و خوشحالیم بگوییم که دنیا در مقابل ایدز سریع تر از ویروس ایدز حرکت می کند که این فقط ناشی از پیشرفت های پزشکی نیست بلکه ناشی از پیشرفت های اخلاقی است که درباره ایدز وجود دارد. »


دکتر شمسی کوشکی افزود:«در دنیا به برچسب زنی نسبت به مبتلایان به بیماری اچ آی وی/ایدز حساسیت بالایی وجود دارد. به هیچ وجه هیچ کارفرمایی و هیچ فردی نمی تواند بیماری را به دلیل ابتلا به اچ آی وی/ایدز از کار اخراج کند یا وی را استخدام نکند و علیه او تبعیض قائل شود که این مسئله در سیستم سلامت خیلی حساس تر است و به هیچ وجه تبعیض، منطقی و اخلاقی نیست.»


وی با بیان اینکه شاغلین در حوزه پزشکی به هیچ وجه افراد مبتلا به اچ آی وی/ایدز را طرد نکنند؛ گفت:« اگر به این مسئله توجه نشود این افراد دچار سرخوردگی اجتماعی می شوند. بر روی پیشانی کسی ننوشته است که به این بیماری مبتلاست بلکه ویروسی است که در خون فرد است اگر به این دسته از بیماران را توجهی نداشته باشیم این مسئله می تواند برای جامعه خطرناک باشد بسیاری از این افراد هیچ گناهی در مبتلا شدنشان ندارند و قابل پذیرش نیست که ما هر تبعیضی علیه آنها قائل شویم.»


مدیر اخلاق پزشکی سازمان نظام پزشکی با انتقاد از انگ و برچسب زدن به بیماران مبتلا به اچ آی وی/ایدز، گفت:« متاسفانه بیماران را به عنوان "ایدزی" برچسب می کنیم و این برچسب زنی مقدمه ای برای تبعیض می شود. البته این مسئله تنها به مبتلایان به ایدز ختم نمی شود بلکه تبعیض در میان بیماران افغانستانی نیز وجود دارد. اینکه بیماری یک مهاجر افغانی باشد یک برچسب است.»


وی ادامه داد:«  جامعه ما متاسفانه به صورت سیستماتیک انواعی از این تبعیض ها را دارد که به جامعه پزشکی هم منتقل می شود. تاکید می کنم بر روی بحث مهاجرین و آوارگان افغانی که میهمان کشور ما هستند. ما در حوزه پزشکی قسم می خوریم که ملیت، رنگ و نژاد برای ما مهم نیست ولی می بینیم که این اتفاق نمی افتد از این رو فکر می کنم این برچسب هایی مثل مسائل عنوان شده را باید از ذهن ها پاک کنیم.»


دکتر شمسی کوشکی در پاسخ به اینکه برنامه نظام پزشکی برای رفع این معضل چیست؛ گفت:« توجه به این مسئله در برنامه های آموزشی ما در اولویت است. واقعیت این است که بسیاری از اوقات توجه به این مسائل از یادمان می رود. همانطوری که همه ما نیاز به یادآوری داریم جامعه پزشکی هم نیاز به یادآورهای اخلاقی دارد.»


وی در ادامه تاکید کرد:« تلاش می کنیم با یک دید علمی به این مسئله بپردازیم تا پزشک احساس نکند که یک نفر وی را نصیحت می کند بلکه با یک زبان علمی به پزشک منتقل می کنیم که اگر این مسائل را رعایت کنیم و اعتماد بین جامعه و جامعه پزشکی تقویت شود در نهایت سود آن به جامعه پزشکی برمی گردد و از پزشک بودن خود احساس بهتری خواهیم داشت و این هدف غائی اداره اخلاق سازمان نظام پزشکی است و به رسانه ها پیشنهاد می کنم در این حوزه کار کنند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha