سالانه 2 میلیون و 100 هزار واحد خون در کشور اهدا می‌شود

سلامت نیوز : محمد‌حسین کریمی به‌عنوان مدیر کل جدید انتقال خون استان فارس معرفی و از خدمات علی‌رضا توسلی، قدردانی شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ علی‌اکبر پورفتح‌الله مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور سه‌شنبه 24 دی‌ ماه در مراسم تودیع و معارفه مدیران قدیم و جدید انتقال خون فارس، گفت: طی سال‌های گذشته اهدا خون توسط بانوان روند منفی داشته است.

وی گفت: با توجه به اینکه زنان در پاسخ به سوالات کارشناسان، هنگام اهدا خون صادق‌تر هستند، هر زمان اهدا خون توسط بانوان بیشتر باشد درصد سلامت خون‌های اهدایی نیز بالاتر است.

وی نگاه سنتی بیمارستان‌ها را عاملی در افزایش مصرف خون اهدایی در کشور دانست و گفت: هم‌اینک سالانه 2 میلیون و 100 هزار واحد خون در کشور اهدا می‌شود که استان‌های تهران با 180 هزار و فارس با 145 هزار واحد، در رده‌های اول و دوم قرار دارند.

پور‌فتح‌الله با یادآوری اینکه شاخص‌ خون اهدا شده در فارس بالاتر از تهران است، گفت: در حالی که شاخص اهدا خون در جهان هفت واحد در هر هزارنفر است، این رقم در شهر شیراز، 30 واحد در هر هزار نفر است.

وی در عین‌ حال ایران را در تامین فرآورده‌های خونی عقب‌تر از سایر کشورها دانست و گفت: تا زمانی‌ که نگاه‌ها تغییر نکند، در فرآوری خون به سطح مطلوب نخواهیم رسید.

پورفتح‌الله همچنین در حاشیه این جلسه در جمع خبرنگاران گفت: در ایران و به‌ دلیل وجود فرهنگ اهدا خون، نیازی به واردات خون وجود ندارد زیرا بالغ بر 5 برابر نیاز کشور خون اهدا می‌شود.

وی با بیان اینکه در فرآورده‌های خونی نیز نیازمند واردات نیستیم، گفت: در برخی مواقع با توجه به محدودیت‌های نگهداری پلاکت، به‌عنوان یک فرآورده خونی، فراخوان نیاز به اهدا خون اعلام می‌شود که مردم نیز هیچ‌گاه دریغ نکرده‌اند.

پور‌فتح‌الله با بیان اینکه برخی کیسه‌های مورد استفاده در انتقال خون که از طریق گمرک به کشور وارد می‌شود را کیسه خون عنوان کردند، این افراد را منفعت‌طلب دانست و با رد وارد شدن فرآورده‌های خونی به کشور، گفت: ورود دارو هیچ ارتباطی به سازمان انتقال خون ندارد و عده‌ای با طرح بحث ورود پلاسما و خون، به‌دنبال ترخیص داروهای خود از گمرک بوده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha