چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۷
کد خبر: 103785

چه وقتی آب خوردن شما را می‌کُشد؟

سلامت نیوز : شاید برای شما هم پیش آمده باشد كه در جمع خانواده یا آشنایان‌تان درباره انواع و اقسام رژیم‌های غذایی، روش‌های پاكسازی و سالم‌سازی بدن با دوستان‌تان صحبت كرده و انواع و اقسام رژیم‌های غذایی پاكسازی را به یكدیگر معرفی كنید. با جست‌وجویی ساده در موتورهای جست‌و‌جوگر اینترنت درباره فواید آب و میزان نوشیدن آن در روز، خواهید دید صفحه‌ها و لینک‌های مختلفی در این باره به شما پیشنهاد می‌دهد که در برخی آنها نوشیدن 8 لیوان آب در روز را به عنوان شیوه‌ای مناسب برای حفظ سلامت، نشاط عمومی و کاهش وزن می‌دانند و در برخی آنها مصرف بیش از اندازه آب و نوشیدن 8 لیوان آب در طول روز را کاری غیراصولی، غیرپزشکی و خطرناک برای سلامت افراد معرفی می‌کنند و اعتبار آن را زیر سؤال می‌برند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مجله سیب سبز ؛ متخصصان طب مدرن و سنتی هر یک دلایل متنوعی برای پرهیز از نوشیدن آب زیاد در طول روز دارند و افراد را به میانه‌روی در این زمینه دعوت می‌کنند. با این وجود هر یک از این مکاتب دلایل و توضیحات متفاوتی را در این زمینه ارائه می‌کنند. دکتر علیرضا عباسیان متخصص طب سنتی درباره دیدگاه‌های طب مدرن و سنتی درباره نوشیدن آب توصیه‌هایی را برای شما در میان می‌گذارد.

وقتی آب سمی می‌شود

 درمانگران و متخصصان طب سنتی بر این باورند كه هر ماده‌ای تا حدودی خاصیت غذایی دارد. وقتی میزان آن ماده بیشتر شود در طیف دارو قرار می‌گیرد و وقتی این میزان خیلی زیادتر می‌شود از حد دارو فراتر می‌رود و به سم تبدیل می‌شود. به‌عنوان نمونه، شکر یک نوع غذا و خوراکی است که اگر دوز آن بیشتر شود از طیف غذا خارج شده و به طیف دارو وارد می‌شود. همه ما در شرایطی که دچار افت فشارخون می‌شویم با کمی آب‌قند سرحال شده و بهبود می‌یابیم. در حالی که مصرف بیش از اندازه از شکر برای همه خطرناک است و برای فردی که مبتلا به دیابت است سم محسوب می‌شود.

آب نیز از دیدگاه این مکتب همین شرایط را دارد و باید به میزان لازم و متعادل مصرف شود. چرا که در شرایطی که افراد بیش از اندازه آب مصرف کنند از آنجا که باید مازاد آن را از طریق ادرار یا تعریق دفع کنند بخشی از املاح و مواد مفید بدن مانند سدیم و پتاسیم را نیز از دست می‌دهند و این مسئله به مرور بر سلامت آنها اثر می‌گذارد، به ویژه بر سلامت افرادی که دچار مشکل و اختلال در عملکرد کلیه‌ها هستند و به این ترتیب دچار احتباس آب در بدن می‌شوند و این مسئله آثار بدی بر سلامت آنها دارد.

عادت‌هایی كه بیمارتان می‌كند

علاوه بر آنكه برخی رژیم‌های غلط غذایی یا دستورالعمل‌های طبیعی مانند نوشیدن آب ناشتا یا آب درمانی به منظور پاكسازی بدن می‌تواند موجب آسیب رسیدن به دستگاه‌های داخلی بدن و بروز بیماری می‌شود، برخی عادت‌های غذایی ما در طول روز به مرور زمان موجب ابتلا به بیماری می‌شود. بسیاری از مردم عادت دارند یك ساعت پیش از خوردن وعده غذایی آب بنوشند. این نوشیدن آب یک ساعت پیش از غذا اختلال‌هایی را به همراه دارد. وقتی به ساعت غذا خوردن نزدیک می‌شویم شیره معده ترشح می‌شود، بنابراین وقتی ما یک ساعت پیش از غذا آب می‌نوشیم موجب رقیق شدن شیره معده و حتی دفع بخشی از آن با آب می‌شویم و با این كار هضم و جذب مواد غذایی را با مشکل رو به رو می‌کنیم. به این ترتیب مواد غذایی با هضم نامناسب به اخلاط خام تبدیل شده و به صورت چربی در بدن ذخیره می‌شوند.

نسخه‌های طبیعی که خطرناك‌ هستند

باورهای مختلفی درباره نوشیدن آب در میان مردم وجود دارد که غالب آنها باورهای نادرستی است. به عنوان مثال بسیاری از مردم تصور می‌کنند نوشیدن آب ناشتا یا نوشیدن آب یک ساعت قبل از غذا به کاهش وزن آنها و از بین رفتن چربی‌های بدن کمک می‌کند. در حالی که از دیدگاه متخصصان طب سنتی این باوری غلط است. وقتی فردی از خواب بیدار می‌شود و ناشتا سراغ آب می‌رود در حالی به بدنش آب می‌رساند که بدن او به دنبال غذا می‌گردد، بنابراین بدن خیلی سریع آب را به عنوان غذا جذب می‌کند در حالی که آب جنبه غذایی ندارد، پس در این شرایط اغلب افراد حالت تهوع و تپش قلب را احساس می‌کنند. با نوشیدن آب ناشتا و تکرار این روند مزاج اعضای بدن به مرور سرد و تر شده و فرد دچار بیماری‌ها و اختلال‌های ناشی از سوءمزاج سرد و تر می‌شود، بنابراین با ادامه این روند فرد دچار بیماری‌هایی مثل لقوه و رعشه می‌شود.

دیدگاه‌های طب مدرن و سنتی درباره آب

درمانگران طب سنتی موادغذایی و خوراكی‌ها را به سه دسته مختلف تقسیم می‌كنند. آنها بر این باورند كه انواع خوراكی‌ها و نوشیدنی‌ها به سه گروه غذاها، سموم و داروها طبقه‌بندی می‌شوند. در بسیاری از متون طب سنتی به این نكته اشاره شده كه هر ماده خوراكی می‌تواند یك یا چند خاصیت نام برده را داشته باشد. برخی مواد خوراكی خاصیت غذایی بیشتر و برخی خاصیت دارویی قوی‌تری دارند و گروهی هر دو خاصیت را دارا هستند.

بهترین زمان برای نوشیدن آب

از دیدگاه درمانگران طب سنتی بهترین ملاک برای نوشیدن آب، احساس تشنگی است. اگر بدن احساس کند به آب و مایعات نیاز دارد خود به خود این موضوع را خبر می‌دهد. بنابراین توصیه ما این است که هر فرد وقتی احساس تشنگی می‌کند آب بنوشد به شرط آنکه حین غذا خوردن، یک ساعت قبل و یک ساعت بعد از غذا آب ننوشد. چراکه نوشیدن آب در این فاصله زمانی موجب اختلال در هضم و جذب مواد غذایی می‌شود. از طرفی باید احساس تشنگی فرد واقعی باشد. گاهی افراد دچار تشنگی کاذب می‌شوند به این ترتیب که تشنگی آنها به جای نوشیدن آب با نوشیدن یک فنجان آب گرم یا چای برطرف می‌شود. این افراد اصطلاحا دچار بلغم مالح یا بلغم شور هستند که هنگام تشنگی باید آب گرم بنوشند و بهتر است برای اصلاح مزاج و ایجاد تعادل در طبع‌شان به متخصص طب سنتی مراجعه کنند.

اما در شرایط معمولی برای افرادی که از سلامت بدن برخوردارند توصیه ما این است که هنگام تشنگی آب بنوشند و اگر در شرایطی که با خوردن غذای شور، خشک یا پرچرب، حین غذا خوردن احساس تشنگی کردند مقداری شربت سکنجبین بنوشند. نوشیدن شربت سکنجبین علاوه بر رفع تشنگی به هضم بهتر غذا هم کمک می‌کند. البته باید توجه کرد که افراد مبتلا به دیابت نباید سراغ این شربت بروند و با میزان اندکی آب تشنگی‌شان را برطرف کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha