چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۷
کد خبر: 103790

مصائب چت کردن جوانان

سلامت نیوز : این را همه خوب می دانیم که هیچ چیز به خودی خود بد یا آسیب ساز نیست اما همین اپلیکیشن های چتی هر کدامش می توانند ضررهایی هم داشته باشند.

1- پر کردن اوقات فراغت

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری جوان ؛ فهمیدنش سخت نیست. طبیعتا بسیاری از ماها فرصت اینکه non-stop بخواهیم چت کنیم را نداریم. کلاس های مدرسه و دانشگاه، غرهای پدر و مادر، انجام تکالیف معلم و استاد و ... این فرصت را از ما می گیرد که بخواهیم همیشه چت کنیم اما همه اینها باعث نمی شود ما از فرصتی که برایمان ایجاد شده است، چشم پوشی کنیم و دقیقا به همین دلیل، آمار اداره کل مطالعات اجتماعی و بررسی های اجتماعی ناجا نشان می دهد 63 تا 68 درصد چت روم ها در اختیار جوانان است و براساس همین آمار هم پلیس می گوید جوان ها در اوقات فراغتشان ترجیح می دهند به جای اینکه در کنار پدر و مادرشان باشند، در کنار گوشی موبایل یا لپ تاپشان باشند و چت کنند.

هشدار:

- آمار بالایی را دکتر محمدرضا رضایی روانشناس اجتماعی اعلام کرده و گفته: «باید به این دوران فراغت جوان ها با این حجم بالای دسترسی نظارت صورت بگیرد تا صدمه ای از این طریق، جوان ها را تهدید نکند.»

2- برقراری ارتباط با جنس مخالف و دوستی

خب طبیعتا هر آدم عاقلی از کاری که انجام می دهد هدف دارد دیگر؛ از آنجایی هم که ما از جوان های فعال و عاقلی بهره می بریم، مطالعات اجتماعی نشان داده عمده هدف همین جوان ها از حضور در فضاهای چتی برقراری ارتباط و دوستی با جنس مخالف است. در تعحقیقی که گروه اجتماعی مرکز مطالعات استراتژیک آریا انجام داده، مشخص شده 55 درصد از افراد حاضر در چت روم ها بین 16 تا 25 سال و 45 درصد نیز 25 سال به بالا هستند که عمدتا با هدف دوستی در این فضا حضور دارند.

هشدار:

- منبع آمار بالایی، دکتر مجید ابهری، مدیر گروه اجتماعی مرکز مطالعات استراتژیک آریا است. او کسی است که با اعلام آن به خبرگزاری خبرآنلاین توضیح داده: «البته این ارزیابی براساس اطلاعات داده شده توسط افراد حاضر در اتاق های گفتگو یا چت روم هاست که زیاد نمی توان به آنها اعتماد کرد اما براساس مشاهدات نظری، جوانان دبیرستانی و حتی مقاطع پایین تر تحصلی گفتگوهای حضوری خود را در چت روم ادامه می دهند؛ تا جایی که منجر به دوستی شود.»

در این میان بد نیست به آمار دکتر محمود گلزاری، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و معاون فعلی ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان اشاره کنیم که گفته بود 80 درصد دختران ایرانی دوستانی از جنس مخالف دارند که در خبرآنلاین هم منتشر شد.

3- ازدواج

عمده پیشنهادهایی که بعد منجر به دردسر می شود، همین پیشنهادهای ازدواج است که از سوی جوان های پروانه ای مطرح می شود. نکته جالب ماجرا هم این است که نیروی انتظامی می گوید: «فقط 2 درصد این پیشنهادها به ازدواج ختم می شود و مابقی روشی برای سوء استفاده های جنسی است.»

هشدار:

- همین هفته پیش سرهنگ مسعود زاهدیان، رئیس پلیس امنیت اخلاقی ناجا که کاسه صبرش لبریز شده شد و به خبرنگاران گفت که پلیس از این پس به صورت جدی بر فضای «اینستاگرام» و «وی چت» نظارت می کند. او می گوید: «طبیعی است پلیس در این فضاها با موارد تخلف برخورد خواهد کرد و قطعا برای حفظ سلامت افراد و جلوگیری از گرفتاری شهروندان در دام فساد و فحشا در این فضا حضور خواهد داشت.»

- محسن علی مردانی، نماینده مجلس شورای اسلامی هم در رابطه با این فضا گفته: «امروزه نرم افزارهای جدید تلفن همراه باعث نگرانی خانواده ها شده و همچنین این نرم افزارها گسترش روابط نامشروع دختر و پسر را به همراه دارد که به عنوان آسیب اجتماعی مطرح است.»

4- درد دل و رفع تریپ افسردگی

یک پژوهش نشان می دهد که حدود 80 درصد از جوان ها از تلفن های همراه دارای سیستم اندروید استفاده می کنند که بخش وسیعی از آنها استفاده از این گوشی ها را بیشتر به واسطه همان امکانات چتی اتش می پسندند. حالا قرار نیست که همه این افراد هی بخواهند به زور با کسی دوست شوند یا گرفتارش کنند. کارشناسان می گویند بخشی از چت های جوان ها در جهت درد دل با همجنسان یا دوستان درباره مشکلات خانوادگی، عشقی،کاری یا تحصیلی است. خب اینکه ایراد ندارد اما از آنجایی که همین کارشناس محترم مو را از ماست می کشند بیرون می گویندن این فضا فرصتی را در اختیار برخی شیادان قرار می دهد که پیشنهاد عضویت در گروه ها و فرقه های خاص و انحرافی، استفاده از قرص های غیرمجاز یا مواد روانگردان و ... بدهند؛ موضوعی که احتمالا برخی از ما هم شاید با آن روبرو شده ایم.

هشدار:

- یکی از شاهد مثال های این ماجرا چند وقت پیش در روزنامه اعتماد چاپ شد. گزارشی که نشان می داد فردی که دختران جوان را اغفال و آنها را عضو یک گروه شیطان پرست می کرد با شکایت خانواده یکی از این دختران دستگیر شده است. علت دستگیری هم مراجعه مردی به پلیس بود که گفته بود نوه 15 ساله اش از خاتنه فرار کرده است. با شکایت این مرد تحقیقات برای روشن شدن ارتباطات دختر آغاز شد، که کارآگاهان در اولین گام در بررسی چت روم این دختر نوجوان متوجه شدند او با پسر جوانی چت می کرده است و این اواخر آنها دیدارهایی نیز با هم داشته اند. پسری که داریوش بود و پس از دستگیری اعتراف کرده از طریق چت اقدام به اغفال دختران جوان و عضو کردن آنها در یک گروه شیطان پرستی می کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha