چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۴

کاردرمانی راهی برای درمان اعتیاد

سلامت نیوز : رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور ظرفیت اردوگاه‌های ویژه محکومان مواد مخدر که در حال ساخت هستند را 30 هزار نفر عنوان کرد. طبق آخرین تحقیقات صورت‌گرفته در مورد وضعیت مصرف موادمخدر در ایران تعداد مصرف‌کنندگان یک میلیون و 325 هزار نفر اعلام شده است و بر اساس نتایج این پژوهش نرخ شیوع مصرف موادمخدر در جمعیت 15 تا 64 سال 65/2 درصد است. بیش از چهار هزار نفر هر سال به‌‌دلیل مصرف موادمخدر جان خود را از دست می‌دهند و با توجه به این آمار می‌توان گفت علل مرگ و میر به‌دلیل مصرف موادمخدر چهارمین جایگاه علل مرگ و میر را در کشور به خود اختصاص داده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ با اصلاح قانون مبارزه با موادمخدر در سال 89، معاون فرهنگی-اجتماعی وزیر کشور اعلام کرده بود که کار احداث 5 اردوگاه کار اجباری با شرایط سخت به پایان رسیده و تمامی افرادی که با عنوان مواد مخدر دستگیر می‌شوند به این مراکز معرفی می‌شوند. علیرضا افشار گفته بود: در قانون جدید افراد معتادی که خود را به مراکز ترک اعتیاد معرفی نکنند، مجرم محسوب شده و پس از دستگیری به اردوگاه‌های کار اجباری و نگهداری در شرایط سخت معرفی خواهند شد که البته تعدادی از این اردوگاه‌ها فعال هستند و معتادانی که خانواده‌هایشان آنها را معرفی می‌کنند، در این مراکز تحت درمان بازپروری و حرفه آموزی قرار می‌گیرند. پس از آن علی علی‌اکبریان، مدیرکل مقابله با عرضه ستاد مبارزه با موادمخدر تیرماه 91 از احداث دو نوع اردوگاه «درمان» و «کار سخت» تا پایان سال و از راه‌اندازی تعدادی از این مراکز خبر داد.

او با تفکیک افراد مرتبط با حوزه موادمخدر به مصرف‌کنندگان و توزیع‌کنندگان توضیح داد: دو نوع اردوگاه در سطح کشور جهت درمان و کاهش آسیب معتادان از یکسو و مراکزی با شرایط کار سخت برای عناصر قاچاقچی و توزیع‌کننده پیش‌بینی شده است. علیرضا افشار، قائم‌مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی نیز در این زمینه گفته بود: قانون گفته است که «زندانیان موادمخدر باید شرایط سختی داشته باشند» از سازمان زندان‌ها و قوه قضائیه می‌خواهیم تا به قانون عمل کنند. نقطه کلیدی در مبارزه با مواد مخدر، اردوگاه‌های شرایط سخت هستند.

ایجاد اردوگاه در خراسان و اصفهان

به‌تازگی رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور درمورد وضعیت اردوگاه‌های ویژه محکومان موادمخدر به‌تازگی اظهار کرده است: در استان‌های خراسان و اصفهان برخی از فازهای اردوگاه‌ها را مورد بهره‌برداری قرار دادیم. البته فازهای نیمه‌تمام هم داریم. غلامحسین اسماعیلی، خاطرنشان کرده است: در رابطه با موضوع تخصیص بودجه پیگیری‌هایی صورت‌گرفته و امیدوارم اعتباری که در سال جاری برای این اردوگاه‌ها در نظر گرفته بودند آماده شود؛ چراکه اگر به موقع این اعتبار اختصاص می‌یافت در حال حاضر تمام مجموعه‌ها به بهره‌برداری می‌رسید، اما الان تنها بخشی از اردوگاه‌های ویژه محکومان موادمخدر در استان‌های اصفهان و خراسان بهره‌برداری شده است.

او در ادامه گفته است: سازمان زندان‌ها درحال حاضر دستبند و پابندهای الکترونیکی را در اختیار دارد. به دلیل اینکه امکاناتمان محدود است دو استان تهران و اصفهان را برای اجرایی شدن این طرح در اولویت قرار دادیم. استان‌های تهران،‌ سیستان و بلوچستان و کرمان نیز به لحاظ اینکه تخصیص بودجه آنها با مشکل مواجه شده است، متاسفانه کارها کندتر انجام می‌شود. همچنین ایسنا گزارش داده است احمدرضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی سال آینده را سال سختی برای قاچاقچیان دانسته و افزوده است: یکی از اقدامات خوب در راستای کاهش ورود قاچاق به کشور، کنترل مرزها بوده است اما صرفا اقدام فیزیکی جوابگو نیست، چراکه ما با واقعیتی تحت عنوان مرزنشینان روبرو هستیم که تمام زحمت مرز از جمله کمبود امکانات، بدی آب و هوا و... متوجه این افراد است و حتما باید در ساماندهی‌های صورت گرفته، منافع مرزنشینان را مدنظر قرار دهیم.

اردوگاه کار سخت نوعی مجازات است

در همین زمینه نعمت احمدی، حقوقدان در گفت‌وگو با آرمان با بیان اینکه نگهداری محکومان به حبس مطابق با اساسنامه و آئین‌نامه سازمان زندان‌ها در مکان‌های مختلفی مانند اردوگاه‌هاست، عنوان می‌کند: آخرین اصلاحیه قانون مبارزه با موادمخدر وجود چنین اردوگاه‌هایی را پیش‌بینی کرده است. او با اشاره به اینکه اکنون نیز اردوگاه‌هایی مانند اردوگاه بازپروری وجود دارد، اظهار می‌کند: تعیین نوع نگهداری محکومین و مکان آن می‌تواند نوعی مجازات برای آنها باشد.

هدف اردوگاه‌های کار، استفاده از کاردرمانی است

امان‌ا... قرایی‌مقدم، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه خوارزمی نیز در گفت‌وگو با آرمان ضمن مفید دانستن این نوع اردوگاه‌ها عنوان می‌کند: می‌توان با این روش چهره زشت شهرهایی که باعث آنها، این معتادان هستند را زیبا کرد. و از شیوع اعتیاد و از راه به در شدن جوانان جلوگیری کرد. قرایی‌مقدم با اشاره به کار درمانی به‌عنوان یکی از راهکارهای مددکاری می‌گوید: بهترین درمان برای چنین افرادی درمان با کار است، اگر این کارها به‌عنوان کسب درآمد یا آموزش باشد در هر حالت مفید است و در جلوگیری از بدتر شدن آنها موثر است. او ادامه می‌دهد: علاوه بر این اقدامات باید تلاش شود تا شرایط کاری آنها در جامعه پس از خروج از این اردوگاه‌ها فراهم شود، در غیر این صورت باید انتظار داشته باشیم که دوباره به همان وضع خود برگردند.

استاد دانشگاه خوارزمی جمع‌آوری این افراد را به نفع همسران و فرزندان آنها می‌داند و می‌گوید: بسیاری از آنها زنان خود را به اعتیاد وا می‌دارند. قرایی‌مقدم تاکید می‌کند: از طرفی دیگر باید به فرزندان و خانواده‌های آنها رسیدگی شود و شرایط را برای بازگشت آنها به جامعه فراهم کنیم. باید بعد از بازگشت آنها به جامعه برچسب‌ها از آنها برداشته شود و مراکز دولتی تاسیس شود تا در آنجا به کار مشغول شوند. به گفته او منظور از «کار سخت» آزار این محکومان نیست، بلکه منظور این است که آنها حرفه و فنی یاد بگیرند. قرایی‌مقدم ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که 70 یا 80 درصد محکومان مواد مخدر پس از بازگشت از زندان به شرایط پیشین خود برمی‌گردند که علت عمده آن شرایط نامناسب جامعه برای اشتغال آنهاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha