چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۳
کد خبر: 103797

تهدید سلامت روحی و روانی 23درصد ایرانی‌ها

سلامت نیوز : تغییر عجولانه و نادرست سبك زندگی، صدای بوق ماشین‌ها، آلودگی هوا، بی‌ثباتی و فشار‌های اقتصادی و اجتماعی، خبرهای ناگواری كه در رسانه‌ها منتشر می‌شود، بیكاری، تورم و ...باعث شده كه همیشه نگرانی و استرس در دل‌ها نشسته و خنده را از لب‌ها و چشم مردم دور كند. این در حالی است كه رضایت روحی انسان‌ باعث می‌شود كه امید به آینده و زندگی آرام و بی‌دغدغه‌ای داشته باشد. یكی باید متولی بشود تا بتواند امید را در زندگی بالا ببرد و مردم را از مخاطرات روانی محافظت كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ دكتر علی‌اكبر سیاری معاون بهداشت وزیر بهداشت دیروز از موضوعی اظهار نگرانی كرد كه انگار از چشم خیلی از ماها دور مانده است: «سلامت روحی و روانی». دكتر سیاری می‌گوید: «افزایش امید به زندگی، ارتقای سلامت جسمی، روحی و معنوی و بهبود كیفیت زندگی ماموریت‌های جدید حوزه بهداشتی وزارت بهداشت است زیرا ۷۰ درصد سلامت مردم به مسائل روحی، روانی و اجتماعی مربوط است. متاسفانه همه دغدغه‌ها به سمت سلامت جسمی معطوف شده است و این در حالی است كه 70 درصد سلامتی به مسائل روحی، روانی و اجتماعی مرتبط می‌شود.»

بنا بر اظهارات معاون وزیر بهداشت، تنها 30درصد از سلامت عمومی همه افراد مربوط به سلامت جسمی می‌شود. اما آیا ما ایرانی‌ها به سلامت روحی و روانی مان توجه داریم؟

سبك زندگی ایرانی – اسلامی تا چه اندازه می‌تواند در تحقق روح و روان سالم به ما ایرانی‌ها كمك كند؟ آمارهای ارائه شده از سوی دفتر سلامت روان وزارت بهداشت، نشان می‌دهد كه شیوع اختلالات روانی در جمعیت 15 تا 64 ساله كشور به 23/6 درصد رسیده است كه از این مجموع 26/5 درصد زنان و 20/8 مردان با مشكلات روان‌پزشكی، روانی و اختلالات افسردگی رو‌به‌رو هستند.

در حقیقت بیش از 20درصد جامعه ایرانی به دلایلی از مشكلات روحی و روانی رنج می‌برند كه این موضوع موجب اختلالات فكری و رفتاری در آنها می‌شود. كارشناسان می‌گویند استرس‌های اجتماعی، اقتصادی، تغییر مداوم سبك زندگی، تجردنشینی و... در بروز این مشكلات روحی و روانی نقش مستقیم دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha