برای اولین بار در ایران گزارشی مبنی بر وقوع یک مورد بیماری انگلی خاص منتشر شده است که می‌تواند هشداری جدی برای شیوع بیماری‌های کمتر شناخته شده‌ مشترک میان انسان و دام در ایران به شمار ‌رود.

شناسایی نخستین مورد ابتلا به انگل گانگیلونما در ایران

نشریه‌ علمی "کرم شناسی" در شماره‌ جدید خود در ماه ژانویه ۲۰۰۷ گزارش مشترکی از دو پژوهشگر ایرانی و یک محقق آمریکایی منتشر کرده که برای اولین بار مراجعه‌ یک بیمار زن ایرانی با نشانه‌های آلودگی به انگل "گانگیلونما" را اعلام کرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بی بی سی، انگل گانگیلونما که در حقیقت یک کرم حلقوی به شمار می‌رود به صورت نادر به انسان سرایت می‌کند و بیشترین موارد وقوع آن تاکنون در شوروی سابق، اروپا و بخش‌هایی از خاورمیانه گزارش شده است.

بیمار زن ایرانی که اکنون معالجه شده پیش از آن بارها با احساس خزیدگی در زیر پوست به پزشک عمومی مراجعه کرده بوده اما پزشکان به وی می گفتند که او دچار "توهم" است و در نتیجه این تشخیص نادرست، برای او داروهای روانی تجویز می کرده اند.

اما مراجعه‌ بیمار به مرکز تحقیقات بهداشت عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران منجر به شناسایی انگل در ناحیه‌ گردن بیمار و در نتیجه گزارش وقوع یک بیماری انگلی نادر در ایران شده است.

آقایان مولوی و مسعود از دانشگاه علوم پزشکی تهران و آقای گوتیه‌رز از دانشگاه اوهایو در گزارشی که منتشر کرده‌اند از وجود میزبانان ناقل نظیر حشرات و سپس پرندگان برای انگل گانگیلونما نام برده‌اند. با این حال امکان انتقال مستقیم انگل با خوردن سبزیجات آلوده نیز وجود دارد.


 شیوه انتقال
 به عقیده‌ پژوهشگران آلودگی در ایران به احتمال زیاد ناشی از آلودگی دام‌ها و استفاده از گوشت دام‌های آلوده توسط مردم است. بر اساس همین گزارش ۴۵ درصد از گاوها و ۲۱ درصد از گوسفند‌ان در ایران آلوده به انگل گانگیلونما هستند.

عمده‌ گزارش‌های‌ پزشکی موجود نشان دهنده‌ وجود تنها یک انگل ماده در بدن بیمار بوده است اما بنا به گزارش جدید وجود دو انگل نر و ماده در بدن بیمار ایرانی اثبات شده است که نشان دهنده‌ احتمال شیوع بیشتر آلودگی و در نتیجه تماس بیشتر افراد با منابع آلودگی‌ است.

آنچه تاکنون در منابع پزشکی از آن به عنوان علائم آلودگی با گانگیلونما نام برده شده احساس وجود جسمی خزنده در زیر پوست گردن، حلق و حتی زبان است.

گانگیلونما به عنوان "کرم نای" نیز شناخته می‌شود و طول انواع نر و ماده‌ آن از ۲ تا ۱۷ سانتیمتر متغیر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha