پنجشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 10381

مدیر مرکز توسعه و هماهنگی تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت طرحهای مورد حمایت وزارت بهداشت در حوزه فناوری را طرحهایی برشمرد که مستعد تبدیل به یک فناوری زیستی باشند یا قابلیت تغییر رفتار مطلوب در حوزه علوم زیستی را داشته باشند.

دکتر پرویز اولیاء در گفتگو با مهر افزود: طرحهای فناوری که محصول آن به ارتقاء سلامت بیانجامد مورد تأکید قرار می گیرند. این طرحها می توانند محصولات قابل دسترسی از جمله داروها باشند و یا می توانند در حوزه تغییر یک رفتار اجتماعی با ارائه یک ایده نوآورانه باشند.

وی بهترین نوع حمایت از افرادی که در حوزه فناوری علوم زیستی فعالیت می کنند را حضور آنها در مراکز رشد دانست و گفت: ایده های علمی که به فناوری تبدیل می شوند به طور جدی مورد حمایت وزارت بهداشت قرار دارند.

مدیر مرکز توسعه و هماهنگی تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت یادآور شد: وزارت بهداشت به دو گونه در موضوع فناوری فعالیت می کند که بخشی از آن به فعالیتهایی در مقیاس آزمایشگاهی بخصوص حوزه علوم پایه مربوط می شود که بعضاً نیازی به توسعه در مقایسهای بزرگتر در آن نیست زیرا مراکز تحقیقاتی توانسته اند در مقیاس کنونی به موفقیت های مطلوبی در این حوزه دست یابند.

وی افزود: فناوری به معنی استفاده از دانسته علمی و تبدیل آن به محصول است و در این راه به عنوان مثال برخی مراکز تحقیقاتی توانسته اند از سلول های بنیادی در ترمیم ضایعات نخاعی یا برخی بیماریهای پوستی استفاده کنند.

اولیاء خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که در وزارت بهداشت در حوزه فناوری در حال انجام است، تولید داروها و دستیابی به دانش فنی داروهای نوترکیب است. این موفقیتها در سالهای اخیر به منصه ظهور رسیده است و شاهد این موضوع هستیم که داروهای نوترکیب و یا منحصر بفرد در کشور تولید شده است.

وی با اشاره به تأیید دستاوردهای علمی محققان علوم پزشکی در حوزه تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت یادآور شد: در حال حاضر کمیته ای با عنوان کمیته بررسی ابداعات و اختراعات در معاونت تحقیقات و فناوری فعالیت می کند که دستاوردهای علمی محققان علوم پزشکی را بررسی و تأیید می کند.

مدیر مرکز توسعه و هماهنگی تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت افزود: فعالیت این کمیته به تأیید افراد یا دستاورد علمی آنها منحصر می شود که بیشتر به درخواست دستگاههای دیگر در این زمینه رسیدگی می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha