چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۷

عکس/صَفَر به جامعه بازگشت

سلامت نیوز :  ۸ سال در جریان یک دعوای ناموسی میان دو نوجوان، صفر ۱۶ ساله با ضربات چاقو مهدی را به قتل می‌رساند. اکنون پس از ۸ سال خانواده مقتول رضایت داده اند که از اعدام صفر بگذرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ؛ ۸ سال پیش در محله نظر آباد کرج بر سر یک مساله ناموسی در گیری خیابانی میان مهدی و صفر در می‌گیرد. دعوای کوچک ناگهان به ماجرای خونینی تبدیل می‌شود. صفر ۱۶ ساله باضربات چاقو مهدی را به قتل می‌رساند.اکنون صفر ۲۴ سال دارد و روز‌هایش را در زندان رجایی شهر کرج به شب می‌رساند. صفر تاکنون بار‌ها برای اجرای حکم اعدامش به پای چوبه دار رفته اما هر بار اعدام او به تعویق افتاده است.

چندی پیش با تلاش خانواده صفر و جمعیت امدادی مردمی-دانشجویی امام علی (ع) پس از گذشت سال‌ها خانواده داغدار مهدی با گذاشتن شروطی رضایت داده‌اند که از اعدام صفر بگذرند تا بلکه با نجات جان یک انسان هم داغ آن‌ها کم شود و هم خانواده دیگری را از تحمل داغ فرزند برهانند. امروز پدر مهدی با حضور در دادسرای جنایی تهران رضایتش را برای جلوگیری از اعدام صفر اعلام کرد. وی در حالی که عکس فرزند مرحومش را در آغوش داشت گفت: به خاطر امام حسین، ۷۲ تن شهدای کربلا و رهبرم از قاتل فرزندم می‌گذرم و قصاص او را به خدا واگذار می‌کنم.



کتایون افراز عضو جمعیت دانشجویی امام علی (ع) در مورد چگونگی جمع آوری وجه الرضایه صفر گفت: شرط رضایت خانواده مقتول پرداخت ۲۰۰ میلیون تومان وجه الرضایه به علاوهٔ نقل مکان خانواده مقتول از آن محله به محلهٔ دیگر بود. پدر صفر که یک کارگر ساده ضایعات جمع کن است به کمک خانواده، اقوام، آشنایان و با فروش خانه‌اش توانسته بود مبلغ ۴۵ میلیون تومان جمع آوری کند. پس از آن جمعیت امام علی پرداخت مابقی مبلغ را تقبل کرد. جمعیت امام علی از طریق اطلاع رسانی از طریق شبکه‌های اجتماعی و فعالیت مراکزش در سراسر کشور توانست با مشارکت ۱۷۰۰۰ خیر در سراسر کشور این مبلغ را فراهم کند و خانه‌ای را هم برا ی خانواده صفر رهن کند.

وی ادامه داد: پس از خروج صفر از زندان برنامه‌هایی برای حمایت از او داریم. ممکن است وی در این ۷-۸ سال در زندان آسیب‌هایی دیده باشد و اکنون نیاز به حمایت داشته باشد تا دوباره بتواند به جامعه بازگردد. ما تا کنون ۱۲ پرونده اعدام داشته‌ایم که توانستیم رضایت خانواده‌های مقتول را کسب کنیم همه این افراد تا کنون توانسته‌اند خودشان را از بزه دور نگه دارند. بعضی از آن‌ها تشکیل خانواده داده‌اند و مشغول به کار شده‌اند و همهٔ آن‌ها پس از آزادی تحت حمایت جمعیت امام علی (ع) قرار داشتند.


این عضو جمعیت دانشجویی امام علی در مورد آنکه چرا باید یک نوجوان در خیابان با خود چاقو حمل کند گفت: حمل چاقو و قمه در بعضی محله‌ها متاسفانه بسیار عادی شده و به جزئی از فرهنگ افراد آن محله تبدیل شده است. قطعا صفر اشتباه بزرگی را مرتکب شده اما نباید یک طرفه به قاضی رفت گاهی شرایطی که یک نوجوان در آن رشد می‌کند بسیار نامناست است. باید توجه داشت که افرادی مانند صفر معلول هستند ونه علت، در نتیجه با حذف آن‌ها مشکلی حل نمی‌شود.

افراز ادامه داد: ما بیش از کمک‌های مالی به حمایت حضوری افراد نیاز داریم یکی از بزرگ‌ترین وظایف ان جی او‌هایی مانند جمعیت امام علی (ع) اطلاع رسانی است. اگر مردم باخبر شوند، خواست عمومی شکل می‌گیرد و خواست عمومی می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد. چشم ناظر طبقات متوسط و بالا باید به جنوب شهر بیاید و بداند که در شهرش چه می‌گذرد.

مرتضی کی منش عضو هیات امنای جمعیت امام علی (ع) نیز در ادامه گفت: ما بیش از پول نیاز به حمایت مردم داریم. از مردم می‌خواهم که به ان جی او‌ها بیایند و پیش کودکان باشند. با کار فرهنگی می‌شود چاقو و تیزی را از دست آن‌ها بگیریم و از َبروز این اتفاقات جلوگیری کنیم. کودکان این مناطق خشم و کینه‌ای دارند باید ان‌ها را رفع کنیم، با هم نفس بکشیم و با هم دوست باشیم تابتوانیم خشونت را در جامعه کاهش دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha