چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۶
کد خبر: 103818

آلودگی برنج ها در دست بررسی است

سلامت نیوز : نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر آلودگی برنج تولید داخل توسط تیم تحقیقاتی متشکل از اعضای کمیسیون کشاورزی و کارشناسان این بخش به طور جدی در دست بررسی است.

محمد اسماعیل نیا روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، درباره ادعای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان استاندارد مبنی بر آلودگی 5 نوع برنج ایرانی، افزود: براین اساس یکی از افراد کمیسیون قرار است به همراه تیمی تحقیقاتی وضعیت تولید برنج داخل را بررسی کرده و گزارش آن را به کمیسیون کشاورزی ارایه دهد تا در صورت صحت این موضوع هرچه سریعتر تدابیر لازم در این زمینه اتخاذ شود.

وی اظهار داشت: هم اکنون در کشور با مشکل مصرف بی رویه کودهای شیمیایی و سموم مواجه هستیم که همین امر موجب بروز بیماری و امراضی همچون شیوع سرطان در کشور شده است.

وی افزود: ممکن است در برخی موارد به دلیل مصرف بی رویه کودهای شیمیایی و سم در تولید محصولات کشاورزی از جمله برنج مواد شیمیایی نیز دیده شود اما اینکه تمام تولیدات کشاورزی سالم است و دارای هیچ نوع باقیمانده سم و کود نیست، ادعایی بی معنی است و به طور قطع سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی نمی تواند چنین ادعایی داشته باشد.

به گفته وی، هم اکنون در تولید محصولات کشاورزی به ویژه محصولات غرقابی همچون برنج با محدودیت منابع آبی مواجه هستیم بنابراین در برخی موارد ممکن است برای کاشت این محصولات از آب فاضلاب های صنعتی نیز استفاده شود که این یک امر غیرقانونی است اما احتمال وقوع آن وجود دارد.

چندی پیش رئیس سازمان حفظ نباتات کشور اعلام کرد: تمام برنج های تولید داخل از لحاظ مصرف کود و سموم شیمیایی سالم و عاری از باقیمانده هستند و تنها ممکن است در یک تا دو مورد به دلیل مصرف آب فاضلاب های صنعتی، برنج آلوده به فلزات سنگین باشد.

نماینده مردم کاشمر، بردسکن و خلیل آباد، تصریح کرد: مصرف محصولاتی با باقمیانده فلزات سنگین نیز پس از مدتی مشکلات گوارشی نیز برای مصرف کنندگان ایجاد می کند.

وی ادامه داد: هم اکنون موضوع برنج آلوده تولید داخل در حال پیگیری است اما به طور قطع رسانه های جمعی می توانند وزارت جهاد کشاورزی را در خصوص تولید محصول کشاورزی سالم یاری دهند.

اسماعیل نیا گفت: مردم نگران نباشند، پس از بررسی های تیم تحقیقاتی گزارش مذکور به اطلاع مردم خواهد رسید.

طی چند ماه گذشته وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان استاندارد ایران 5 نوع برنج تولید داخل را آلوده اعلام کردند که همین امر باعث شد عبدالوحید فیاضی نماینده مردم نورنیز در نامه ای به رییس جمهوری خواستار بررسی علت آلودگی 5 نوع برنج استان مازندران شود.

این سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است، با اعلام وزارت بهداشت و سازمان استاندارد درخصوص آلودگی پنج نوع برنج مازندران، به طور کامل خرید و فروش مرغوب ترین برنج شمال متوقف و کشاورزان را به ورشکستگی کشانده و از سوی دیگر برنج خارجی به سهولت جایگزین آن حتی در بازارشمال کشور شده است که این امر را نمونه ای از ویژه خواری برشمرد که تاثیر منفی بر تولید داخلی داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha