چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۰
کد خبر: 103824

کاهش وزن نقش مهمی در تنظیم قند خون دارد

سلامت نیوز : یک دکتر تغذیه گفت: کاهش وزن در افراد چاق و یا دارای اضافه وزن و کاهش مقدار انرژی دریافتی در بیماران مبتلا به دیابت غیر وابسته به انسولین در پایین آوردن قند خون بسیار موثر است.

دکتر مینو فروزانی در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه رعایت رژیم غذایی مناسب در افراد دیابتی به تنظیم قند خون کمک می‌کند، گفت: افراد دیابتی باید هر روز از چهار گروه اصلی مواد غذایی شامل شیر و لبنیات کم چرب، نان و غلات سبوس‌دار، گوشت‌های سفید، قرمز، حبوبات، سبزی‌ها و میوه‌ها در حد متعادل استفاده کنند.

وی گفت: بیماران دیابتی باید حتی الامکان از مصرف مواد غذایی حاوی قند مصنوعی پرهیز کنند. مصرف هر نوع بیسکویت، شیرینی و شکلات و حتی نمک باید محدود شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: افراد باید نان‌های سبوس‌دار (نان جو و سنگک) را جایگزین نان‌های سفید (لواش و باگت) کنند و برنج را به مقدار متعادل و به ‌صورت ترکیب با انواع حبوبات مصرف کنند.

فروزانی گفت: افراد دیابتی باید روزانه سه تا پنج واحد سبزیجات تازه و میوه مصرف کنند. مصرف انواع سبزی با رنگ سبز تیره به صورت خام یا بخارپز شده ارجحیت دارد.

این دکتر تغذیه گفت: کاهش وزن در افراد چاق و یا دارای اضافه وزن و کاهش مقدار انرژی دریافتی در بیماران مبتلا به دیابت غیر وابسته به انسولین در پایین آوردن قند خون بسیار موثر است.

وی بیان داشت: سبزی خوردن، سالاد با آبلیمو یا آبغوره، کاهو، کلم، کدو، خیار، شوید، شنبلیله و سیر در پایین آوردن قند خون تاثیر زیادی دارند.

فروزانی گفت: این افراد بهتر است، در خورش سبزی‌ها حداقل میزان روغن را استفاده کرده و از غذاهای سرخ شده جدا اجتناب کنند.

وی با اشاره به اینکه مبتلایان به دیابت باید استفاده از لبنیات پرچرب را به شدت کاهش دهند، اظهار کرد: افراد دیابتی مصرف ماهی را دو تا سه بار در هفته البته به‌ صورت آب‌پز، بخارپز و کبابی حتما در برنامه غذایی هفتگی خود بگنجانند.

این متخصص تغذیه در پایان توصیه کرد: روغن‌های مایع گیاهی نیز باید جایگزین روغن‌های جامد (کره گیاهی و حیوانی) شود ولی در مصرف آنها زیاده‌روی نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha