چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۲
کد خبر: 103825

20 درصد افراد دندان‌قروچه می‌کنند

سلامت نیوز : یک دندانپزشک گفت: حدود 20 درصد افراد در هنگام خواب دندان‌قروچه می‌کنند که این حالت در طولانی مدت می‌تواند به دندان و مفصل فکی_ گیجگاهی آسیب برساند.

پریسا مهراشتیاق در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به پرسش شهروندان در مورد دندان قروچه اظهار داشت: حدود 20 درصد افراد در هنگام خواب دندان‌قروچه می‌کنند که این حالت در طولانی مدت می‌تواند به دندان و مفصل فکی_ گیجگاهی آسیب برساند.

جراح و دندانپزشک کودکان تصریح کرد: دندان‌قروچه شدید به مدت طولانی باعث آسیب به دندان و صدمه به مینا می‌شود. در نتیجه دندان‌ها حساس شده و مینا ترک می‌خورد. برجستگی‌های سطح دندان سائیده می‌شود و دندان صاف می‌شود.

مهراشتیاق ادامه داد: دندان‌قروچه همچنین می‌تواند باعث آسیب به مفصل فکی _ گیجگاهی شود. فرد بعد از بیدار شدن از خواب و در طی روز در محل مفصل احساس درد می‌کند و به واسطه آن دامنه حرکات مفصل محدود می‌شود.

این دندانپزشک علت دندان‌قروچه را در مشکلات تنفسی مثل خر و پف حین خواب یا وجود لوزه‌های بزرگ عنوان کرد و افزود: افراد درون‌گرایی که استرس‌های روزانه خود را تخلیه نکنند هنگام خواب دچار دندان‌قروچه می‌شوند؛ پس می‌توان اضطراب را نیز یکی از علل به وجود آمدن دندان‌قروچه دانست.

جراح و دندانپزشک کودکان تصریح کرد: وجود انگل به خصوص کرمک در کودکان، مصرف الکل و سیگار، کمبود مواد غذایی همچون کلسیم و منیزیم و مصرف کم آب در طول شبانه روز و محدوده زمانی رویش دندان شیری و دائمی از جمله عللی هستند که به دندان‌قروچه می‌انجامند.

مهر‌اشتیاق گفت: درمان قطعی برای دندان‌قروچه وجود ندارد اما اگر عوامل اصلی ایجاد کننده آن پیدا شود می‌توان در جهت رفع عامل آن اقدام کرد مثلاً با عمل لوزه‌های بزرگ یا رفع استرس‌های روزانه به کمک مشاوران روان‌شناسی می‌توان برای درمان دندان‌قروچه اقدام کرد.

این دندانپزشک ادامه داد: اگر با استفاده از این روش‌ها دندان‌قروچه بهبود پیدا نکرد باید برای جلوگیری از آسیب به دندان و فک‌ها از دندان‌های فرد قالب گرفته شود و دستگاه نایت‌گارد (محافظ دندان) توسط دندانپزشک ساخته شود.

مهراشتیاق گفت: چنین بیمارانی باید شب‌هنگام از این دستگاه استفاده کنند تا دندان‌قروچه آثار سوء بر جای نگذارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha