هر هزار نفر در تهران یک دندانپزشک دارند/بسیاری از شهرستانها دندانپزشک ندارند

سلامت نیوز : رئیس انجمن دندانپزشکان عمومی ایران گفت: باید به ازای هر ۳ هزار نفر یک دندانپزشک وجود داشته باشد اما در تهران به دلیل بالا بودن توان اقتصادی مردم برای پرداخت هزینه‌های دندانپزشکی برای هر هزار نفر یک دندانپزشک وجود دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ باقر شهنی‌زاده در حاشیه افتتاحیه هشتمین کنگره علمی سالیانه انجمن دندانپزشکی ایران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تعداد دندانپزشکان در ایران 28 هزار نفر در ایران است و تخمین زده می‌شود که حدود 18 هزار نفر از آنان دندانپزشک عمومی باشند؛ البته آمار دقیق در این زمینه وجود ندارد.

رئیس انجمن دندانپزشکان عمومی ایران گفت: ما بجای اینکه برای درمان برنامه‌ریزی کنیم، باید برای بهداشت فکری کنیم و گام‌های مؤثری در این زمینه برداریم.

شهنی‌زاده ادامه داد: در این مسیر باید افرادی که با ریسک بالا و پوسیدگی بالا به دندانپزشکی مراجعه می‌کنند، بلافاصله تحت درمان قرار بگیرند؛ همچنین بعد از رویش اولین دندان دائمی در 6 سالگی بلافاصله شیارهای آن را با روش فیشورسیلانت بست تا از پوسیدگی پیشگیری کرد.

رئیس انجمن دندانپزشکان عمومی ایران تصریح کرد: در زمینه آموزش بهداشت، رسانه‌ها و صدا و سیما مهمترین نقش را دارند چرا که می‌توانند با آموزش‌های مکرر فرهنگ بهداشتی جامعه را ارتقاء دهند.

شهنی‌زاده با بیان این مطلب که میزان پوسیدگی دندان‌ها، تعداد دندان‌های از دست رفته و تعداد دندان‌های پر شده در ایران نسبت به استاندارد جهانی بالاست، گفت: در دنیا میزان پوسیدگی 1.5 تا 1.7 است ولی در ایران این آمار در حدود 3 است.

رئیس انجمن دندانپزشکان عمومی ایران تصریح کرد: مهمترین عامل کمک‌کننده در جهت پیشگیری پوسیدگی دندان این است که مجلس، بیمه دندانپزشکی را تأمین کند تا هزینه از دوش افراد برداشته شود.

رئیس انجمن دندانپزشکان عمومی ایران در پاسخ به پرسش فارس مبنی بر پراکندگی جغرافیایی دندانپزشکان اظهار داشت: در کشور ما پراکندگی جغرافیایی دندانپزشکی بر اساس آمار جمعیتی است و چون مراکز استان‌ها، سطح رفاه و تسهیلات بهتری دارند و همچنین توان اقتصادی مردم ساکن در این مناطق برای پرداخت هزینه‌های دندانپزشکی بالاست، تعداد دندانپزشکانی که در این مناطق ساکن می‌شوند، به مراتب بالاتر از سایر نقاط است.

شهنی‌زاده افزود: به ازای هر 3 هزار نفر یک دندانپزشک لازم است اما ما شاهدیم در تهران برای هر هزار نفر یک دندانپزشک وجود دارد در حالی که بسیاری از شهرستان‌ها فاقد دندانپزشک هستند و این به آن دلیل است که شرایط و پیشرفت در آنها برای دندانپزشک و خانواده ایشان وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha