اضطراب و تپش‌ قلب از نشانه‌های "تیروئیدیت" پس از زایمان است

سلامت نیوز : یک فوق تخصص غدد گفت: اضطراب، تپش‌ تند قلب، کاهش بدون توجیه وزن، افزایش حساسیت به گرما، خستگی، لرزش‌، بی‌خوابی از نشانه‌هایی است که به طور مشخص، یک تا چهار ماه پس از زایمان بروز می‌کنند و مدت یک تا سه ماه طول می‌کشند.

دکتر ایرج ایران زاد در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه تیروئیدیت پس‌ از زایمان، غالبا چند ‌هفته تا چند ‌ماه به ‌طول می‌انجامد، گفت: ممکن ‌است تشخیص تیروئیدیت پس‌ از زایمان دشوار باشد، زیرا غالباً نشانه‌های بیماری را به اشتباه به استرس ناشی ‌از تولد نوزاد و نابسامانی‌های خلفی بعد‌ از زایمان نسبت می‌دهند.

وی گفت: در بسیاری از زنانی که دچار تیروئیدیت پس از زایمان می‌شوند، ظرف 12 تا 18 ماه پس از شروع نشانه‌ها، عملکرد تیروئید به حد طبیعی باز می‌گردد اما در بعضی زنان که تیروئیدیت پس از زایمان را تجربه می‌کنند، عوارض دائمی به‌وجود می‌آید.

این فوق تخصص غدد با بیان اینکه در ابتلا به تیروئیدیت پس ‌از زایمان، ممکن ‌است دو مرحله تجربه شود، گفت: التهاب و آزاد شدن هورمون تیروئید ممکن ‌است ابتدا سبب بروز شناسه‌ها و نشانه‌های خفیف مشابه با آن چیزی شود که در پر کاری تیروئید دیده می‌شود.

وی افزود: اضطراب، تپش‌ تند قلب، کاهش بدون توجیه وزن، افزایش حساسیت به گرما، خستگی، لرزش‌، بی ‌خوابی از نشانه‌هایی است که به طور مشخص، یک تا چهار ماه پس از زایمان بروز می‌کنند و مدت یک تا سه ماه طول می‌کشند.

ایران زاد تصریح کرد: در بسیاری از زنانی که دچار تیروئیدیت پس‌ از زایمان می‌شوند، در نهایت عملکرد تیروئید به ‌ویژه ظرف 12 تا 18 ماه پس‌ از آغاز نشانه‌ها به ‌حد ‌طبیعی بازمی‌گردد. اما، بعضی ‌از زنانی که تیروئیدیت پس ‌از زایمان را تجربه می‌کنند از مرحله‌ ‌کم ‌کاری تیروئید بهبود نمی‌یابند و به کم‌ کاری تیروئید مبتلا می‌شوند. در این حالت، غده‌ تیروئید، بعضی ‌از هورمون‌های مهم را به ‌مقدار کافی تولید نمی‌کند.

وی در خصوص روش‌های تشخیصی این عارضه گفت: در صورت وجود شناسه‌ و نشانه‌های تیروئیدیت پس ‌از زایمان، پزشک نحوه‌ کار غده‌ تیروئید را بررسی می‌کند. برای این کار از آزمایش‌ خون برای اندازه‌گیری میزان هورمون محرک تیروئید (TSH) و میزان هورمون تیروئید ‌(تیروکسین) استفاده می شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران یادآور شد: در‌ صورتی‌ که در بیمار عوامل خطرساز تیروئیدیت پس از زایمان وجود داشته باشد، باید 3 تا 6 ماه پس ‌از زایمان مجددا آزمون‌های عملکرد تیروئید تکرار شود. اگر نتایج آزمون‌ تیروئید غیرطبیعی باشد، ظرف یک تا دو هفته باید آزمایش‌های تکمیلی انجام شود.

ایران زاد خاطرنشان کرد: در ‌صورت وجود تیروئیدیت پس‌ از زایمان، باید بیمار از نظر احتمال ایجاد کم‌کاری تیروئید تحت نظر قرار گرفته و سالانه آزمایش تیروئید انجام دهد.

این فوق تخصص غدد در پایان خاطرنشان کرد: بسیاری از زنانی که دچار تیروئیدیت پس ‌از زایمان می‌شوند، در مرحله‌ پرکاری یا کم‌کاری تیروئید هستند که این حالت به درمان نیاز ندارد اما باید نحوه‌ عملکرد تیروئید هر 4 تا 8 هفته با آزمایش خون پایش شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha