وزیر بهداشت: حوزه بهداشت در سال‌های گذشته در رده دهم اولویت هم نبوده است

سلامت نیوز : وزیر بهداشت گفت: حوزه بهداشت و درمان در کل کشور نه تنها در اولویت اول نبوده بلکه در اولویت دهم هم نبوده است و متاسفانه همچنان مشکلات آن رو به فزونی بوده است و شاهد هستید که در طول هفت، هشت سال گذشته نه تنها حقوق این بخش داده نشده بلکه در موارد مختلفی نیز مورد بی‌مهری هم قرار گرفته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی امروز، 25 دی‌ ماه در تالار شهدای دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز در جمع پزشکان خوزستان و اعضای هیات علمی این دانشگاه اظهار کرد: ما با این استان بیگانه نیستیم و روزهای خوب زندگی‌مان زیر آسمان این استان گذرانده‌ایم و امیدوارم همگی بتوانیم حق شهدا که خونشان در این سرزمین ریخته شد را ادا کنیم و ادامه‌دهنده راه آنان باشیم.

وی در ادامه گفت: دقیقا هفت ماه از عمر دولت، می‌گذرد. ما وارث مشکلات بسیاری هستیم و متاسفانه بخش عمده این مشکلات به دلیل مواردی از جمله سطحی‌نگری، قشری‌نگری، و شتاب‌زدگی در تصمیمات‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها بوده است که وزارت بهداشت هم در این زمینه مستثنی نیست. البته من معتقد هستم که این حوزه، مشکل مدیریتی نیز دارد.

قاضی‌زاده هاشمی افزود: اعتراف این مشکل با توجه به این که جمع ما از پزشکان و گروه‌های وابسته به پزشکی است، خالی از لطف نیست. اگرچه شاید خیلی از شماها با این موضوع موافق نباشید ولی به هر حال ما پزشکان و کارکنان علوم پزشکی هم می‌توانیم مدیران خوبی نباشیم.

وزیر بهداشت با اشاره به مشکلات مختلف حوزه بهداشت و درمان و بی‌مهری‌هایی که در سال‌های گذشته به این بخش شده است، گفت: از طرف دیگر تعرفه‌ها هیچ تغییری نکرده و مهم‌تر از آن، سهمی که دولت به حوزه سلامت پرداخت می‌کرد هم اگر تورم را حذف کنید، تقریبا در طول 10 سال گذشته هیچ تغییری نداشته است و شاید در چهار، پنج سال گذشته کاهش هم داشته است. این در حالی است که جمعیت کشور رو به مسن شدن است و طول عمر ایرانی‌ها افزایش پیدا کرده است و نیاز به هزینه بیشتری دارند.

وی بیان کرد: با نگاهی به حوزه بهداشت می‌بینید که شبکه‌ای در 30 سال پیش در آن ایجاد شده و امروز این شبکه تقریبا فرسوده است؛ تعداد بسیاری بهورز داریم که بیش از 25 سال خدمت کرده‌اند و باید نفراتی جایگزین می‌شده که این اقدام صورت نگرفته و در خصوص دلیل این موضوع، دلیل روشنی در دست نیست.

وی ادامه داد: ترکیب جمعیت از 70 درصد روستایی به 30 درصد شهری، معکوس شده است و بسیاری از این روستاییان و حاشیه‌نشینان شهرها، مشکلات بسیاری برای شهرها ایجاد کرده‌اند؛ در حال حاضر در این مناطق آن چه وجود ندارد بهداشت و درمان است آن هم به دلیل این‌ که پیوستی در این زمینه وجود نداشته است.

قاضی‌زاده هاشمی عنوان کرد: از زمانی که صنف کنار گذاشته شد، بیمارستان‌های دولتی رها شده‌اند و هر سال بر حجم بدهی‌های آنها افزوده شده است.

وی تصریح کرد: در سال 91 و 92 بدهی دانشگاه‌های علوم پزشکی 4 هزار و 700 میلیارد تومان بوده است و در سال 92 نیز نزدیک به 3 هزار و 500 میلیارد تومان به این مبلغ اضافه می‌شود و معلوم هم نیست در سال 93 چه اتفاقی رخ بدهد. به هر حال وزارتخانه ورشکسته‌ای که بیش از 7 هزار میلیارد تومان بدهی دارد، معلوم نیست چگونه باید این بدهی‌ها را جبران کند؟

وزیر بهداشت گفت: بخشی از شکایت‌های مردم اجحافی است که در حق آنها می‌شود، چرا که خدماتی که باید در بیمارستان‌های دولتی به آنها ارایه شود و جزو لیست هزینه‌هایی باشد که بیمه تقبل می‌کند، به خوبی انجام نمی‌شود و گاهی اوقات هزینه روند درمان بیشتر از آن چیزی است که بیمار باید به بیمارستان پرداخت کند.

وی بیان کرد: در همین اهواز نیز دو نفر از معاونان وزارتخانه پس از بازدیدهایشان گفته‌اند که در بعضی از بیمارستان‌های همین شهر، اتاق عملی را دیدیم و تصور کردیم که یک انبار بیشتر نبوده و هیچ‌کدام از حداقل استانداردهای یک اتاق عمل را نداشته است. این موضوع حاصل این است که در این حوزه، حقوقی که باید برای توسعه و نگهداری و ارتقا در نظر گرفته می‌شد، تامین نشده است.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان این که مدیریت و ساختار سلامت در ایران بی‌اشکال نیست، تصریح کرد: در ایران با توجه به این که هفدهمین کشور و قدرت اقتصادی جهان هستیم؛ سهم حوزه سلامت در بین 190 کشور دنیا بعد از رده هشتاد است و اگر اوضاع سلامت خود را با کشورهای اطراف‌مان مقایسه کنیم، اصلا قابل قیاس نیست.

وی گفت: کشور امارات به ازای هر 10 هزار نفر، نزدیک به 50 پرستار دارد که تعداد پرستار در ایران برای همین تعداد جمعیت، حداکثر 14 نفر است.

وزیر بهداشت ادامه داد: به هر حال در بحث آموزش پزشکی، مشکلات بی‌شمار و تصمیم‌های گرفته شده، نامطلوب است؛ از جمله این که به اسم بین‌المللی شدن، در کمتر از 6 ماه 13تا 14 دانشگاه مجوز گرفتند و در یک شب ظرفیت پذیرش phd در کشور دو برابر شد. با این حال، در زمینه پژوهش خوشبختانه وضعیت کمی بهتر بوده است.

قاضی‌زاده هاشمی افزود: آن‌چه ما در حال دنبال کردن آن هستیم این است که سیاست‌گذاران دولت بپذیرند حوزه سلامت، بیمار است که البته فکر می‌کنم در این زمینه ناموفق نبوده‌ایم. من وقتی که 2 و 3 ماه پیش به خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم، ایشان به اولین نکته‌ای که اشاره کردند، فرمودند مشکل شما این است که دولت‌ها هیچ وقت حوزه سلامت مشکل اولشان نبوده است.

وی یادآور شد: البته رییس جمهور هم از نخست، به حوزه سلامت نگاهی متفاوتی داشته و دارند و قرار شده که دولت نه شرایط مطلوب بلکه شرایطی نزدیک به مطلوب را برای کشور ایجاد کند که این موضوع، ناشی از واقع‌بینی و شناختی است که رییس جمهور از وضعیت دارد.

وزیر بهداشت گفت: خوشبختانه مجلس هم در این زمینه هم همکاری داشته و حداقل در بحث بودجه، همراهی نسبتا خوبی داشته است که این موضوع، یک توفیق است. مهمتر از تمام این‌ها، مردم هستند که وقتی احساس می‌کنند، مشکلاتشان صحیح بیان می‌شود، آرامشی در آنها ایجاد می‌شود.

وی با تاکید بر این که تعرفه‌های درمان اگر واقعی نمی‌شوند، لااقل باید منطقی شوند؛ عنوان کرد: به هر حال باید یک بیمه فراگیر در کشور ایجاد شود تا جامعه پزشکی را از این حالت خارج کنیم.

قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد: هیچ کس نمی‌گوید در جامعه پزشکی متخلف وجود ندارد، آیا جایی هست که در آن متخلف نباشد؟ با این حال ما معتقدیم در چنین شرایطی، باز هم دامن جامعه پزشکی از برخی صنوف دیگر سفیدتر است. به هر حال به نظر می‌رسد باید به سمت منطقی شدن تعرفه‌ها برویم تا بتوانیم مشارکت بخش خصوصی را نیز همراه خود داشته باشیم.

وی اظهار کرد: تصدی‌گری ما در حوزه سلامت با این مدیریت ناقص و ناکارآمدی که داریم به صلاح کشور نیست و باید آن را کاهش دهیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: در حال حاضر 420 هزار نفر پرسنل داریم در حالی که در هشت سال پیش در شروع دولت نهم در بخش بهداشت و درمان، تعداد پرسنل 230 هزار نفر بوده است. 50 درصد از 420 هزار نفر پرسنلی فعلی، دیپلم و زیر دیپلم هستند و زمانی که مردم به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند، نارضایتی وجود دارد.

وی گفت: در چنین شرایطی، مردم به این که وزیر بهداشت هستی و تنها چند ماه است که این سمت را پذیرفته‌ای نگاه نمی‌کنند، آنها دولت را می‌شناسند و تمام مطالبات خود را از‌ کسی می‌خواهند که امروز عهده‌دار مسئولیت است.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: نزدیک به 15 تا 20 هزار پزشک داریم که در سیستم بهداشت و درمان کشور قرار ندارند؛ چرا این‌گونه است؟ دائما شاهد فرار پزشکان از مناطق محروم و روی آوردن آنها به شغل‌هایی هستیم که اصلا مرتبط به پزشکی نیست، در حالی که آنها بهترین روزهای خود را برای تحصیل در این رشته گذاشته‌اند. به هر حال باید تعرفه‌های درمان را منطقی کرد که اگر به این صورت شود جای تردید نیست که بخش خصوصی هم انجام سرمایه‌گذاری و مدیریت ما را قبول می‌کند.

وی اظهار کرد: بخش خصوصی می‌تواند بهتر، ارزان‌تر و با بهره‌وری بسیار مناسب‌تری نسبت به ما کار را در حوزه سلامت اداره کنند.

وزیر بهداشت عنوان کرد: به هر حال اگر می‌خواهیم در جهت واگذاری مسئولیت‌ها به مردم و کاهش تصدی‌گری عمل کنیم، باید تعرفه‌ها را منطقی کرده تا مانند اکنون روز به روز به بدهی‌ها بیمارستان‌ها افزوده نشود.

وی اظهار کرد: بخش خصوصی می‌تواند بهتر، ارزان‌تر و با بهره‌وری بسیار مناسب‌تری نسبت به ما کار را در حوزه سلامت اداره کنند.

وزیر بهداشت عنوان کرد: به هر حال اگر می‌خواهیم در جهت واگذاری مسئولیت‌ها به مردم و کاهش تصدی‌گری عمل کنیم، باید تعرفه‌ها را منطقی کرده تا مانند اکنون روز به روز به بدهی‌ها بیمارستان‌ها افزوده نشود.

قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد: مردم بی‌پناه هستند و بیمه تنها نزدیک به 17، 18 درصد مردم را حمایت می‌کند و اگر قیمت‌ها دو، سه برابر و کمتر یا بیشتر شود، طبیعی است که آنها تحمل نخواهند کرد.

وی گفت: در این راستا نیاز به بیمه کارآمدی است که این بیمه هم نیاز به منابع دارد؛ در این شرایط می‌توانیم بگوییم که صرفا تدبیر کارساز نیست و حتما باید منابعی تزریق شود. در این دولت باید امیدوار باشیم که کم‌کم نرخ‌ها برداشته شود و منابعی هم به سمت بهداشت و درمان بیاید و ما این توان را داشته باشیم که مراقبت کنیم و درست هزینه کنیم و باور کنیم که این دوره به سرعت می‌گذرد و در مورد کارنامه ما هم قضاوت می‌شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: به هر حال باید در این فرصتی که ایجاد شده است خود را وقف کنیم ضمن این‌ که بیشتر از آن که بدویم، باید فکر کنیم و طراحی کنیم و حتما از نظرات دیگران هم استفاده کنیم.

وی گفت: این دولت تا امروز کارهای بسیار بزرگی انجام داده است که قابل مقایسه با دولت‌های قبل نیست ولی با توجه به این موضوع می‌گویم که کاری که ما انجام داده‌ایم، به وجود آوردن آرامش موجود در کشور است. همه باید در جهت تقویت این آرامش تلاش کنند و هر کسی حرفی برخلاف آرامش مردم بزند و یا هر حرکتی انجام دهد، مطمئن باشید مسیری که انتخاب کرده است، سالم نیست و ناصحیح است.

قاضی‌زاده هاشمی بیان کرد: وظیفه داریم در خصوص خوزستان به طور ویژه فکر کرده و نگاه متفاوتی به خوزستان داشته باشیم. باید طرح‌هایی برای نحول چهره بهداشت و درمان خوزستان تدوین کرد و از دکتر ایدنی می‌خواهم به بحث ادارات توجه کند و به وضعیت آنان، به سرعت سر و سامان داده و تعلل هم نکند.

وی عنوان کرد: امیدوارم با همکاری دوستان درون دانشگاه و خارج از دانشگاه، چهره بهداشت و درمان خوزستان تغییر کند. قطعا در خصوص بهداشت در سال 93 کمک‌های ویژه‌ای برای این استان خواهیم داشت و حتما در مورد تعرفه‌ها، خوزستان جزو استان‌هایی است که درباره آن اقدام می‌کنیم.

وزیر بهداشت گفت: علاقمند هستیم که از این مسیر بتوانیم مشارکت بخش خصوصی و یا شبه‌خصوصی را نیز جلب کنیم که مطالبه اول ما در این زمینه از نفت و فولاد است که هر روز، در حال تولید آلودگی هستند و تعداد بیماران را بیشتر می‌کنند و بار درمانی را افزایش داده و مشکلاتی را برای مردم ایجاد می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha