توضیحات سازمان غذا و دارو درباره روغن پالم موجود در لبنیات

سلامت نیوز : مدیر روابط عمومی سازمان غذا و دارو با رد انتقادات مطرح شده درباره روغن پالم مورد استفاده در محصولات لبنی گفت: با این که روغن پالم نسبت به روغن آفتابگردان و سویا ارزش غذایی کمتری دارد، ولی به اندازه روغن حیوانی خطرناک نیست و ضایعه‌ای ایجاد نمی‌کند.

مهندس محمد هاشمی، مدیر روابط عمومی سازمان در گفت‌وگو با (ایسنا) با اشاره به این که در روزهای اخیر انتقاداتی به روغن پالم مورد استفاده در محصولات لبنی در رسانه‌ها بازتاب داشته است که وجود آن را به دلیل اسید چرب اشباع شده‌اش موجب بیماری‌های قلبی و عروقی می‌دانند، گفت: روغن پالم یکی از انواع روغن‌های خوراکی مجاز می‌باشد که در تمام مجامع بین‌المللی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: از ویژگی‌های روغن پالم، خاصیت نیمه جامد آن در دمای طبیعی و نقطه ذوب بالای آن نسبت به دمای محیط است؛ لذا به دلیل جامد بودنش با ذائقه و روحیه مردم ایران که از 50 سال پیش روغن‌های جامد حیوانی و نباتی استفاده می‌کنند، قرابت ذهنی دارد.

هاشمی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، در روغن‌های حیوانی یک سری ترکیبات مانند اسیدهای چرب ترانس که نوعی چربی غیراشباع است، وجود دارد که مخاطره آمیز است و به سلامتی آسیب می‌رساند. به همین دلیل متأخر، سازمان غذا و دارو جهت کاستن از آسیب‌های ناشی از روغن حیوانی (روغن‌های پالم) را در سبد غذایی مردم وارد کرد چرا که به هیدراسیون نیاز ندارد، اشباعش بالاست و نه تنها عاری از ترانس می‌باشد، بلکه موجب کم شدن اسیدهای ترانس می‌شود.

به گفته وی از آنجا که یکی از دلایل تاثیرگذار در بیماری‌های قلبی عروقی همین ترانس است، سازمان غذا و دارو ترانس نباتی را که در سال 80، 20 درصد بود به زیر پنج درصد رسانده و برنامه‌ای مدون برای کاهش آن به زیر دو درصد دارد.

هاشمی در پایان با تاکید بر این که روغن پالم مشکلی نداشته و خوراکی است، تصریح کرد کرد: با این که روغن پالم نسبت به روغن آفتابگردان و سویا ارزش غذایی کمتری دارد، ولی به اندازه روغن حیوانی خطرناک نیست و ضایعه‌ای ایجاد نمی‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha