روش‌های نوین پانسمان و کنترل عفونت بیمارستانی در کشور مغفول مانده است

سلامت نیوز : یک کارشناس ارشد مراقبت‌های ویژه با بیان اینکه استفاده نادرست از پانسمان و کاربرد روش‌های نامناسب، هزینه‌های بسیاری را بر سیستم بهداشتی درمانی کشور تحمیل کرده است، گفت: پانسمان‌ها و وسایل و ملزومات مرتبط با آن که در کشور استفاده می‌شوند استریل و بهداشتی هستند اما پانسمان‌های مناسبی نمی‌باشند.

امیر حسین عبدی در گفت‌وگو با (ایسنا) با اشاره به وضعیت پانسمان در کشور، توضیح داد: از سال 1960 پانسمان‌های نوین در اروپا ابداع شد و به کتب پزشکی راه پیدا کرد. علیرغم اینکه کنترل عفونت بیمارستانی در کشورهای اروپایی به طور دقیق انجام می‌شود، اما این امر در کشور ما با غفلت روبرو شده است و پزشکان، پرستاران و در مجموع سیستم آموزشی ما توجه چندانی به این مقوله نشان نداده‌اند.

وی با بیان اینکه پانسمان‌های استفاده شده در کشور اغلب مناسب نیستند، اظهار داشت: یک پانسمان مناسب از مختصات معینی برخوردار است و باید بتواند همانند خود پوست برای بدن نقش ایفا کند. پانسمان با گاز در ایران بسیار ضعیف است و این مساله هم به روش انجام پانسمان و هم نوع ملزومات مصرفی آن بازمی‌گردد.

وی افزود: به عنوان مثال مراحل شست‌وشوی زخم در روش‌های نوین بسیار دقیق است اما وسواس‌هایی که در این مرحله در روش پانسمان نوین وجود دارد، در روش‌های سنتی پانسمان رعایت نمی‌شود.

این کارشناس ارشد مراقبت‌های ویژه در عین حال تاکید کرد: درست است که سیستم‌های بیمارستانی به صورت کنترل شده عمل می‌کنند و گازهای غیر بهداشتی و پانسمان‌های آلوده مورد استفاده قرار نمی‌گیرند ولی مشکل اصلی ما، مسائل اقتصادی و غفلت از بهره‌گیری از دانش‌های نوین انجام پانسمان و کنترل عفونت‌های بیمارستانی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha