پنجشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 10385

وزارت بهداشت، درمان و اموزش پزشكی گفت : رشد بودجه امسال برای تهیه دارو متناسب با نیاز دارویی كشور نیست دكتر محمد عقیقی در حاشیه آیین جشن بیماران هموفیلی به خبرنگاران گفت : در سال جاری به نسبت سال گذشته از نظر حجم منابع كمبود نداشته و منایع كم نشده و حتی رشد داشته است ولی با توجه به این كه نیاز دارویی جامعه بالا رفته بنابراین رشد بودجه متناسب با رشد نیاز دارویی نبوده است .

وی افزود : خوشبختانه در مورد بیماران هموفیلی هم شاهد رشد تعداد فاكتورهای مصرفی بودیم و در واقع براساس مصوبه واردات فاكتورهای انعقادی نسبت به سال گذشته رشد داشته است .
عقیقی با اشاره به این كه فاكتورهای انعقادی بر اساس واحد به ازای جمعیت محاسبه می‌شود ، گفت : در سال گذشته فاكتور هشت مصرفی به نسبت جمعیت دو واحد بوده و امسال به ۲/۲ رسیده است كه این افزایش با ملحوظ كردن حداقل افزایش  ۱۰ میلیون واحد فاكتور هشت در سال جدید بوده است .
وی خاطر نشان كرد كه سال گذشته به لحاظ فرآوره انعقادی هشت و  ۹ كمتر دچار مشكل بوده و امسال با این پیش بینی افزایشی كه وجود داشته است در مورد این دو فرآورده مشكلی وجود ندارد .
به گفته عقیقی در سال  ۸۶ فاكتور هفت در مقاطعی دچار مشكل در واردات شد و تمام تلاش وزارت بهداشت بر این قرار دارد كه میزان واردات این دارو در سال جدید به گونه‌ای باشد كه بیماران با كمبودی مواجه نشوند.
وی با اشاره به اینكه امسال هم شاهد رشد تعداد فاكتورهای مصرفی بودیم تاكید كرد : یارانه بیماران خاص كم نشده است ولی رشدی كه در محاسبات وزارت بهداشت باید اعمال می‌شد ، به میزان رشد اعتبارات مصوب نشد .
به گفته عقیقی برنامه‌های منطقی كردن مصرف اجرا می‌شود و براین اساس مصرف فراورده‌های انعقادی به دلیل هزینه بالایی كه دارد فقط برای بیماران هموفیل در نظر گرفته می‌شود.
وی با اشاره به اینكه فرآورده‌های انعقادی تولید داخل نیست و تكنولوژی بسیار بالایی دارد،گفت : در ایران پروژه تولید این فرآورده‌ها از سال‌های قبل صورت گرفته است ولی هنوز به این تكنولوژی به صورت صد در صد دست نیافته‌ایم .
عقیقی در مورد بدهی دولت به واردكنندگان داروهای خاص گفت : مشكل بدهی دولت به دلیل محدودیت در منابع یارانه‌ای است ولی مطمئنا دولت جزو وظایف ذاتی خود می‌داند كه بیمار دغذدغه تهیه دارو نداشته باشد .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha