معاون سلامت وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی از اختصاص ۱۱۰ میلیارد تومان یارانه برای فراورده‌های انعقادی در سال جاری خبر داد .

دكتر سید موید علویان روز چهارشنبه در آیین جشن روز جهانی هموفیلی یاداور شد : امسال ۲۳۰ میلیارد تومان یارانه دارو در نظر گرفته شده كه  ۱۱۰ میلیارد تومان آن یعنی تقریبا نیمی از ان برای یارانه فرآوردهای انعقادی اختصاص می‌یابد.
وی تاكید كرد : جمعیت بیش از هفت هزار نفری بیماران هموفیلی و شعار فدراسیون جهانی هموفیلی مرا هم بشمارید اهمیت داشتن اطلاعات در مورد این بیماران را دوچندان می‌كند و از این رو وزارت بهداشت سعی دارد اطلاعات بیماران از جمله بیماران هموفیلی را به روز كند.
علویان با اشاره به این كه بر اساس برنامه توسعه چهارم میزان دسترسی به فاكتورهای انعقادی كه از تقسیم تعداد واحدهای مصرفی در كشور به جمعیت است ،باید به عدد دو برسد ، گفت : در سال گذشته  ۱۴۰ میلیون واحد در كشور استفاده شده و با افزایش  ۱۰ میلیون واحد در سال جاری به عدد  ۲/۲ رسیده ایم و بنابراین از برنامه چهارم نیز جلوتر هستیم.
وی بر آموزش تاكید كر د و اظهار داشت : برای افزایش كیفیت بیماران هموفیل علاوه بر نقش دولت در توزیع مناسب دارو و دسترسی آسان بیماران به فاكتورها ، مراقبت در منزل و داشتن مراكز خوب فیزیوتراپی باید آموزش صحیح به خانواده‌های بیماران را نیز در نظر گرفت .
علویان با اشاره به جوان بودن بیماران هموفیل گفت : باید سعی كرد تا جلوی بسیاری از ناتوانی‌هایی كه برای این بیماران ایجاد می‌شود ، گرفت و كیفیت زندگی آنها را بالا برد.
وی خاطر نشان كرد: در راستای بهبود كیفیت زندگی این بیماران وزارت بهداشت در سال ۱۳۸۵ و  ۱۳۸۶ بیش از پنج میلیون تومان و در اواخر سال  ۱۳۸۶ نیز  ۱/۵ میلیون تومان هزینه كرده است و امسال نیز این هزینه افزایش خواهد داشت.
وی افزود : هدف این است كه ظرف پنج سال كل بیماران هموفیلی قابل درمان كه بیش از ۹۵ درصد بیماران را تشكیل می‌دهند درمان شوند و این در حالی است كه  ۴۰۰ بیمار هموفیلی تا كنون درمان شده و  ۱۰۰ بیمار دیگر نیز در حال درمان هستندو تا آخر امسال نیز  ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر دیگر نیز درمان خواهند شد.
وی ابراز امیدواری كرد كه ایران در زمینه درمان بیماران هموفیلی به مدلی دست یابد كه در جهان شهرت یابد و این امر باعث افزایش افتخارات كشور شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha