پنجشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۵
کد خبر: 103865

ادامه بحران دارویی در کشور

سلامت نیوز : اگرچه بحران دارویی چند سالی است که گریبانگیر مردم ایران شده است، اما در این میان بیماران خاص بیشترین آسیب را از این بحران دیدند و همچنان نیز این مشکل حل نشده است. تحریم‌های اقتصادی مقصر اصلی کمبود وگرانی دارو در ایران شناخته می‌شوند. درحالی که به نظر می‌رسد، نمی‌توان تحریم‌ها را تنها عامل بحران دارویی در کشور دانست و برخی از ناکارآمدی مدیریت در این زمینه سخن می‌گویند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ مرضیه وحیددستجردی، وزیر اسبق بهداشت اعلام کرده بود که ارز اختصاص‌یافته توسط بانک مرکزی برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی، برای واردات لوازم آرایشی، زین اسب، غذای سگ و... مورد استفاده قرار گرفته است؛ چند روز بعد او از وزارت برکنار شد. درحالی بحران کمبود و گرانی دارو ادامه دارد که معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد: دولت برای سال 93 اعتبار 2400 میلیارد تومانی برای حمایت از همه بیماران به‌ویژه بیماران صعب‌العلاج و بیماران خاص در نظر گرفته است.

رسول دیناروند درباره مجموع اعتبارات دارویی سال 93 گفت: برای وزارت بهداشت حدود 14 هزار و پانصد میلیارد تومان در بودجه 93 پیش بینی شده است که تقریبا 2500 میلیارد تومان آن به حوزه غذا و دارو اختصاص دارد. رئیس سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه در این صورت به‌طور حتم در سال آینده جهش قیمتی نخواهیم داشت، اظهار کرد: پیش‌بینی دولت این است که قیمت نرخ ارز را کنترل کند تا افزایش ارزی در سال آینده نداشته باشیم. او با بیان اینکه بخشی از گرفتاری‌های مربوط به بروز بحران دارو در ماه‌های گذشته ناشی از عدم تدبیر به موقع بود، گفت: اکنون در تلاش هستیم تا وضعیت دارویی روزبه‌روز بهتر شود. به گفته رئیس بنیاد بیماری‌های خاص 90 درصد بیماران خاص از اقشار آسیب‌پذیر هستند و من نمی‌دانم چرا این‌گونه است و این افراد مشکلاتی برای ادامه درمان دارند.

شما در نظر بگیرید یک بیماری که باید دائماً تحت مراقبت باشد در زندگی دیگر از چه لذت می‌برد؛ البته مشکلات اقتصادی نیز در کنار این بیمار وجود دارد. فاطمه ‌هاشمی‌رفسنجانی معتقد است هنوز بیماران خاص مظلوم‌ترین قشر جامعه ما هستند. بیشتر به لحاظ مشکلات اقتصادی، جسمی و روانی که دارند و کمترین امکاناتی که برای آنها قرار دارد. سرطان، ام اس، تالاسمی، هموفیلی و دیالیزی‌ها طبق تعریف وزارت بهداشت جزو بیماری‌های خاص هستند. بیمارانی که دارو برایشان یک چیز حیاتی است و نبود دارو گاهی حتی منجر به فوت یا بروز عوارض غیر قابل برگشت در آنها می‌شود.

بیماران تالاسمی در خطر هستند

مدیر روابط عمومی سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه بیشترین مشکلات دارویی بیماران تالاسمی مربوط به آن دسته از اقلام دارویی است که از طرف کشورهای خارجی مورد تحریم واقع شده‌اند. او کمبود داروهای بیماران تالاسمی را مربوط به یک استان ندانست و گفت: این کمبود برای همه بیماران تالاسمی در کشور وجود دارد. همچنین به گفته رئیس انجمن تالاسمی کشور مدتی است واکسن پنوموواکس در بسیاری از استان‌های کشور پیدا نمی‌شود. کمبود واکسن پنوموواکس و عدم تزریق آن توسط بیمارانی که طحالشان برداشته شده، عفونت را در بدن آنها افزایش می‌دهد. ایلنا نوشت؛ مجید آراسته با بیان اینکه علاوه بر بیماران تالاسمی افرادی که بر اثر تصادف نیز طحالشان برداشته شده؛ باید هر سه تا پنج سال این واکسن را بزنند اما متاسفانه درحال حاضر کمبود این واکسن به شدت احساس می‌شود.

رئیس انجمن تالاسمی تاکید کرد: وزارت بهداشت باید پیگیر این موضوع باشد تا نیاز بیماران تالاسمی نسبت به تهیه واکسن پنوموواکس رفع شود. او با اشاره به اینکه واکسن پنوموواکس کار طحال را انجام می‌دهد، افزود: این واکسن حداقل در یک بخش جزئی می‌تواند کار فیلتر کردن میکروب را انجام دهد تا در بدن فرد ایجاد بیماری نکند. آراسته با بیان اینکه با کمبود واکسن پنوموواکس و عدم تزریق آن از سوی بیماران تالاسمی که طحالشان برداشته شده، عفونت در این بیماران افزایش پیدا می‌کند، افزود: ایجاد عفونت بیشتر در بیماران تالاسمی خطر دارد زیرا این بیماران خودشان مستعد عفونت هستند. او خاطرنشان کرد: اگر عفونتی در بیماران تالاسمی ایجاد شود؛ هزینه‌های سنگین درمانی را به آن‌ها تحمیل می‌کند و مخاطرات جدی را برای آنها به‌دنبال دارد

لزوم برنامه‌ریزی مدیریتی در حوزه دارو

در همین زمینه یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با آرمان مهم‌ترین مشکل در زمینه دارو برای هر دو بیماران خاص و عادی وجود دارد را گرانی دارو دانست. نماینده ارومیه در مجلس اظهار کرد: به غیر از مساله وجود تحریم‌ها، قیمت داروها بسیار بالاست و مردم توان خرید آنها را ندارند. عابد فتاحی با بیان اینکه اختصاص سوبسید دولتی به داروها حق مردم است، عنوان کرد: یکی از راهکارها می‌تواند اختصاص دلار به قیمت یک‌سوم قیمت بازار برای واردات و خرید دارو باشد.

من بیمارانی را دیدم که نسخه‌های میلیونی در دست دارند، مگر توان خرید مالی مردم چقدر است؟ نماینده اردبیل در مجلس بیان کرد: اگر چاره‌ای نداشته باشیم و نتوانیم داروی داخلی مناسب تولید کنیم، این حق مردم است که داروهای خارجی را با هزینه پایین تهیه کنند. به گفته او برای عبور از تحریم‌ها دولت حتی اگر بودجه و دلار هم داشته باشد، راه مشکلی در پیش دارد. فتاحی عنوان کرد: درباره برخی داروها مشکل این است که اصلا دارو نداریم و درباره برخی دیگر مشکل نبود داروی ایرانی است. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه گاهی داروی ایرانی که در دسترس است از نظر کیفیتی بیماران را راضی نمی‌کند. بنابراین باید سعی کنیم در مواردی که داروی ایرانی داریم کیفیت را بالا ببریم.

فتاحی فراهم کردن داروی با کیفیت و ارزان را از وظایف دولت دانست و گفت: داروها باید به مقدار لازم به دست بیماران برسد تا آنها احساس کمبود نکنند زیرا در این صورت بیماران احساس نگرانی خواهند کرد. او با اشاره به اینکه برخی می‌گویند ما تحریم دارویی نشدیم ایراد از مدیریت ما است افزود: راه پر پیچ و خمی برای مبادله با شرکت‌های دارویی و تبادلات پولی داریم. فتاحی اظهار کرد: اخیرا شرکت‌های دارویی در ایران اقدام به تولید دارو در سطح گسترده کرده‌اند. ما در راستای اقتصاد مقاومتی باید داروی خوب تولید کنیم. در مواردی هم که موارد اولیه داروها از کشورهای دیگر گرفته می‌شود باید از مواد با کیفیت استفاده کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha