پنجشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۰
کد خبر: 103873

"تا" طرحی که تهران را "نجات" خواهد داد

سلامت نیوز : در حالی که سال هاست مردم پایتخت با مسئله آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کنند تاکنون هیچ طرح مشخصی از سوی هیچ ارگانی برای مقابله با آلودگی هوای تهران ارائه نشده است. البته انجام برخی طرح ها همچون تعطیلی ادارات، مدارس و دانشگاهها و همچنین اجرای طرح زوج و فرد خودروها و گاها برخی طرح های خنده دار همچون آب پاشی هوا تاکنون نتیجه ای در بر نداشته است.

آلودگی هوا همچنان وجود دارد و همچنان اقدام به گرفتن جان شهروندان می کند و در این میان مسئولین تنها به هشدار و موعظه می پردازند.

اما اینک شهروندی که تمایل ندارد نام کامل و عنوان خود را بیان کند طرحی را آماده کرده که می گوید با اجرای آن می توان شهر تهران را دگرگون کرد. دکتر قوّه در گفتگو با فرارو می گوید حاضر است در صورت تمایل مسئولین طرح خود را بدون هیچ چشم داشتی در اختیار آنها قرار دهد. وی این طرح را طرح "تا" معرفی می کند و ارائه جزئیات آن را به زمانی دیگر موکول می سازد.

دکتر قوّه یکی از مبتکران طرح مقابله با آلودگی هوای تهران در گفتگو با فرارو گفت: «بنده به همراه دو نفر از دوستان که یکی از آنها کارشناس ارشد معماری و دیگری کارشناس ارشد تبلیغات هستند این طرح را ارائه کردیم.»

وی ادامه داد: «ما بر اساس سفرهای علمی به شهرهای اروپایی با وضعیت آنجا آشنا شدیم و موضوع محیط زیست برای ما مورد توجه قرار گرفت.»

وی افزود: «طرح ما تلفیقی از کارهایی است که در شهرهای مختلف دنیا اجرا شده و ایده های جدیدی که در آن به کار رفته است. ما این طرح را طرح "تا" نامگذاری کردیم که مخفف "تهران آرام" (آباد و ایده آل) است.»

قوّه اظهار کرد: «هدف کلی که ما در این طرح تعریف کردیم صرفا مقابله با آلودگی هوا نیست و در واقع رفع کامل آلودگی هوا تنها یکی از اهداف این طرح می باشد.»

وی ادامه داد: «هدف کلی این طرح اصلاح شرایط زیستی تهران برای زندگی آرام و سالم شهروندان بر اساس استانداردهای شهرهای ایده آل برای زندگی در جهان است.»

وی افزود: «در کنار این هدف کلی، این طرح اهدافی جزئی نیز دنبال می کند که یکی از آنها حل معضل ترافیک شهر تهران با هدف رساندن میزان اتومبیل های در حال تردد به زیر بیست درصد فعلی است.»

قوّه گفت: «هدف دیگر فراهم کردن شرایط لازم برای ورزش های هوازی همچون دوچرخه سواری در سراسر شهر تهران است که در این طرح مسیرهای خاصی برای این امر گنجانده شده و در عین حال به هیچ وجه سایر مسیرهای عبور و مرور را نیز مسدود نمی کند.»

وی ادامه داد: «هدف جزئی دیگر پیش بینی شرایط و امکان انجام ورزش های هوازی در ساختمان ها بدون تغییر در ساختار ساختمان است. به عبارت دیگر با اجرای این طرح چیز جدیدی در ساختمان ساخته نمی شود اما شرایط انجام ورزش برای ساکنان فراهم می شود.»

وی افزود: «هدف جزئی دیگر کوتاه کردن زمان سفرهای شهری به زیر بیست درصد فعلی است که به دلیل حجم بالای ترافیک طولانی می شود.»

قوّه اظهار کرد: «هدف دیگر اصلاح محیط زیست شهر و فراهم کردن شرایط برای بازگشت پرندگان به روی درختان و زنده کردن فضای شهر است و هدف دیگر ایجاد تغییر کلی در گسترش شهر تهران به صورت علمی و با پیش بینی تمامی زیرساخت ها است.»

وی ادامه داد: «هدف دیگر دسترسی آسان و سریع مردم به تمام مجموعه های مورد نیاز همچون بانک ها، فروشگاهها و ... در کوتاه ترین زمان است.»

مبتکر طرح "تا" گفت: «یکی از مزیت های این طرح پیش بینی تخلیه کامل کوچه ها و کناره های خیابان ها از خودروها است. ما در این طرح پیش بینی کردیم که کل کوچه ها و خیابان های شهر تهران با انجام این طرح به طور کامل و در هر لحظه از شبانه روز از خودرو خالی خواهد شد.»

وی ادامه داد: «برای این طرح چند زیرگروه تعریف شده است که شامل "تام"، "تاش"، "تاف" و ... است که در واقع مخفف کارهای اساسی هستند که در این طرح صورت می گیرد.»

قوّه درباره نحوه اجرای این طرح و میزان هزینه آن گفت: «از آنجا که این طرح یک طرح بزرگ است مسلما افراد بزرگی را نیز برای پذیرش و اجرا طلب می کند. بر اساس آنچه ما پیش بینی کردیم اگر این طرح درست مدیریت شود بودجه آن می تواند تماما از طرف بخش خصوصی فراهم شود، چرا که هزینه های صرف شده کاملا قابل بازگشت خواهد بود.»

وی ادامه داد: «مهم ترین موضوع در این طرح تسهیل قوانین و اعتماد به بخش خصوصی است که اگر چنین کاری انجام شود این طرح توسط بخش خصوصی قابل انجام خواهد بود.»

قوّه درباره زمان لازم برای اجرای این طرح گفت: «به نظر من این طرح در مدت 5 سال به طور کامل در شهر تهران قابل انجام است.»

وی با بیان اینکه این طرح کاملا عملی است و تنها نیازمند اراده می باشد گفت: «اگرچه اجرای این طرح یک عزم ملی نیاز دارد اما اگر به لحاظ قانونی اختیارات لازم به بخش خصوصی داده شود در قالب شهرداری تهران نیز قابل انجام است که می تواند تهران را به شهری نمونه در دنیا تبدیل کند.»

قوّه در پایان گفت: «اگر شهرداری و شورای شهر تهران در زمینه مقابله با آلودگی هوا اراده قطعی داشته باشند ما می توانیم این طرح و جزئیات آن را در اختیار آنها قرار دهیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha