رئیس مرکز تحقیقات بهداشت باروری گفت: جامعه متخصصان ناباروری نسبت به نتایج و تبعات اهدای جنین در مراکز ناباروری به شدن نگران است چرا که نحوه نگهداری این جنین‌ها مناسب نیست و در آینده امکان اختلاف ژنتیکی،خانوادگی و شرعی وجود دارد.

نگرانی جامعه پزشکی از اهدای نطفه در برخی مراکز درمان ناباروری/سازمان ثبت اهدای جنین تشکیل شود

سلامت نیوز: رئیس مرکز تحقیقات بهداشت باروری گفت: جامعه متخصصان ناباروری نسبت به نتایج و تبعات اهدای جنین در مراکز ناباروری به شدن نگران است چرا که نحوه نگهداری این جنین‌ها مناسب نیست و در آینده امکان اختلاف ژنتیکی،خانوادگی و شرعی وجود دارد.


سید جلیل حسینی در گفت‌و گو با فارس، در مورد مشکلات اهداء جنین در کشور گفت: زوج‌های زیادی در کشور به مراکز پیشرفته درمان ناباروری مراجعه می‌کنند البته درصد زیادی از زوج‌ها مشکل ناباروریشان حل شده و درصد کمی نیاز به دریافت جنین دارند.

وی ادامه داد: زوج‌هایی که نیازمند اهدای جنین هستند کسانی هستند که به طور کلی هیچ نطفه‌ای در مرد یا تخمکی در زن برای بچه‌دار شدن وجود ندارد، این زوج‌ها نمی‌توانند به روش‌های طبیعی، IVF و غیره بچه دار شوند.

حسینی گفت: اهداء جنین در کشور به صورت یک قانون مصوب مجلس است و این قانون به نحوی کارشناسی شده که همه زمینه‌های قانونی و فقهی در طی  3 سال بررسی شده است و بعد از تصویب مجلس به تصویب شورای نگهبان رسیده است.

رئیس مرکز تحقیقات ناباروری کشور ادامه داد: در قانون اهداء جنین زوج‌های متقاضی بعد از طی مراحل مصوب می‌توانند نسبت به گرفتن جنین از زوج دیگری اقدام کنند و این روش درمانی در مراکز تخصصی انجام می گیرد.

وی افزود: آئین نامه اجرایی این قانون در رابطه با نحوه نگهداری اطلاعات این جنین‌ها نحوه اختصاص دادن آنها به زوج‌ها، نگهداری مدارک زوج‌هایی که این جنین ها را اهدا می‌کنند و زوج‌هایی که جنین اهدا را قبول می‌کنند بحث‌هایی مطرح شد و قرار شد در سازمانی مدارک آنها نگهداری شود.

رئیس مرکز تحقیقات ناباروری کشور گفت: با نگهداری مدارک این زوج‌ها در آینده اختلاط ژنتیکی، خانوادگی و  شرعی به وجود نخواهد آمد اما متاسفانه این سازمان تشکیل نشده و مراکز درمان ناباروری به دلیل کثرت ازدحام و تقاضای این زوج‌ها برای انجام اهداء جنین،به این کار مبادرت می ورزند.

حسینی ادامه داد: اگر چه در بسیاری از این مراکز اطلاعات مربوط به بیماران ثبت وضبط می شود ولی چون به شکل ملی نیست جامعه پزشکی و متخصصان ناباروری کشور از این موضوع نگرانند. با اینکه این اقدام غیرقانونی نیست اما آئین نامه و اجرای آن مغفول مانده و از طرف دیگر مردم نمی‌توانند منتظر اجرای یک آیین نامه به مدت 10 تا 20 سال باشند چرا که شرایط و سن آنها مناسب بچه دار شدن نخواهد ماند.

وی گفت: به همین دلیل این زوج‌ها به مراکز فشار می‌آورند و برخی مراکز مجبور به انجام اهداء جنین می شوند. این مراکز فشار روحی زیادی متحمل می‌شوند و نگرانند که چه اتفاقی در حال انجام است اما به نوعی هم ایثار می‌کنند.

رئیس مرکز تحقیقات ناباروری کشور درمورد نظارت بر این مراکز گفت: متولی نظارت بر مراکز درمان ناباروری  معاونت درمان وزارت بهداشت است اما حجم کار آنان بسیار وسیع است به همین دلیل به نظر می‌آید وزارت بهداشت باید مسئولیت نظارتی خود را به سازمان‌های ذیربط واگذار کنند.

حسینی افزود: انجمن علمی ناباروری و انجمنهای تخصصی بسیاری در کشور وجود دارد که اگر وزارت بهداشت بخواهد بخشی از مسئولیت نظارت را به این انجمنها بسپارد، این انجمن‌ها در حد خود می توانند وارد عمل شوند.

وی تأکید کرد: وزارت بهداشت می‌تواند سازمان مربوط به آئین نامه اهدای جنین را تاسیس کند و مردم و پزشکان را از نگرانی خارج کند.

رئیس مرکز تحقیقات ناباروری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مورد سوال درآمدزایی این مراکز از طریق انجام اهدا جنین گفت: بحث درآمد دغدغه همه مردم است و نمی‌توان به آن ایراد گرفت و از طرفی چه کسی از کسب درآمد رویگردان است .برای اهدای جنین، امکانات و مراکز طبق قانون ایجاد شده است و مردم هم جهت انجام آن تقاضا دارند و فشار می آورند. اما در عین حال باید اخلاق و قانون رعایت شود.

وی افزود: طبق قانون کسی نگفته که اهدای جنین اجرا نشود و بخشنامه‌ای هم صادر نشده است از طرف دیگر روزانه با زوج‌هایی مواجه می‌شویم که به دلیل نداشتن امکان باروری تحت فشار قرار می‌گیرند و به جدایی تهدید می شوند به همین دلیل به پزشکان مراکز فشار می‌آورند تا جنین دریافت کنند.

حسینی گفت: جامعه پزشکی ناباروری کشور نسبت به اثرات، نتایج و تبعات اهدای جنین در مراکز ناباروری به شدت نگران است.

رئیس مرکز تحقیقات ناباروری کشور افزود: بودجه‌های بسیاری صرف می‌شوند که می‌توان از آن برای اجرای آئین‌نامه استفاده کرد تا از این طریق موارد اهدای جنین ثبت شوند که به نظر می‌رسد این کارغیر ممکنی نباشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha