معاون کاهش تقاضا و توسعه‌ مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: پروتکل درمان اعتیاد با داروهای آگونیست و مراکز اقامتی و سند درمان تا پایان امسال ابلاغ خواهد شد.

آمار مصرف کنندگان مواد در کشور/ 10 درصد از معتادان، زن هستند

سلامت نیوز: معاون کاهش تقاضا و توسعه‌ مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: پروتکل درمان اعتیاد با داروهای آگونیست و مراکز اقامتی و سند درمان تا پایان امسال ابلاغ خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا،بابک دین‌پرست در جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر استان فارس گفت: اولویت ستاد مبارزه با مواد مخدر، توسعه مراکز ماده 15 است و در این راستا هم‌اکنون 5233 مرکز ترک اعتیاد در کشور فعالیت دارد که 89 درصد از آنها غیردولتی است.

وی گفت: در 18 استان کشور مرکز درمان اجباری ( موضوع ماده 16) فعال است و برای افزایش ظرفیت این مراکز نیز مشکلی وجود ندارد، این مراکز به‌نوعی جایگزین زندان خواهد شد، اما اولویت مراکز ترک اعتیاد ماده 15 و توسعه‌ این مراکز است.

دین‌پرست برخورد با مراکز غیرمجاز ترک اعتیار را لازم دانست و گفت: 1158 مرکز غیرمجاز در کشور شناسایی شده که از این تعداد 462 مرکز تعطیل و 486 مرکز نیز وارد فاز دریافت مجوز شده است.

وی از نهایی شدن الزامات درمان محرک‌ها و تعبیه اتاق تزریق DIC خبرداد و در خصوص حوزه فرهنگی نیز گفت: تعداد دستگاه‌های فرهنگی عضو ستاد از هشت دستگاه به 15 دستگاه افزایش داده شده و سال گذشته نیز برای اقدامات پیشگیرانه 20 میلیارد تومان اختصاص داده شده است.

دین‌پرست گفت: استانداران 10 درصد کل اعتبارات مورد نیاز بخش فرهنگی دستگاه‌های اجرایی ستاد مبارزه با مواد مخدر را باید تامین کنند.

به گفته دین‌پرست، در ایران یک میلیون و 235 هزار نفر حداقل یک‌بار ماده مخدر مصرف کرده‌اند که 123هزار نفر، یعنی حدود 10 درصد از کل افراد را زنان تشکیل می‌دهند.

این مقام مسئول با بیان اینکه 22 درصد از معتادان کشور دارای مدرک لیسانس و بالاتر هستند، گفت: 15 درصد از معتادان فوق‌دیپلم، 38 درصد دیپلمه هستند و 50 درصد را شاغل و متاهل بوده و بازه سنی کل معتادان بین 15 تا 64 سال است.

دین‌پرست با یادآوری اینکه 2.65 درصد از کل جمعیت کشور را معتادان تشکیل می‌دهند، گفت: سال قبل 500 تن انواع مواد مخدر در کشور کشف و 263 هزار معتاد و خرده‌فروش دستگیر شده‌اند و امسال این میزان تاکنون به 400 تن موادمخدر و دستگیری 180 هزار نفر بالغ شده است.

وی با تصریح اینکه آمار کشفیات و دستگیری‌ها و مجازات‌ها برای مردم مهم نیست، گفت: تقاضای مردم سخت شدن و از بین رفتن امکان دسترسی به مواد مخدر در مکان‌های عمومی شهرها است.

دین‌پرست با بیان اینکه 46 درصد از زندانیان کشور به‌شکل مستقیم و 25 درصد به شکل غیرمستقیم به جرایم مواد مخدر مرتبط بوده و در زندان هستند، گفت: این آمار و عملکرد ستاد مبارزه با مواد مخدر نه مردم را راضی می‌کند، نه مسئولان را، وضعیت همچنان غیرقابل قبول است .

این مقام مسئول تصریح کرد: به‌جای قراردادن کشفیات و دستگیری‌ها به‌عنوان شاخص اصلی، باید ضربه را به بنیان قاچاق مواد مخدر وارد کرد.

دین‌پرست یادآور شد: براساس آمار سازمان ملل سود قاچاق مواد مخدر در ایران 3 میلیارد دلار است حال آن که سال گذشته در اقدامات مبارزه‌ای با این پدیده، 2 میلیون دلار به بنیان اقتصادی قاچاقچیان ضربه زده‌ایم.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha